Plastové lahve jsou důležitým obalovým materiálem v mnoha odvětvích. Nápoje, tekuté i netekuté potraviny, kosmetika, léčiva stejně jako domácí a průmyslové chemikálie mohou být zabaleny a prodávány v plastových lahvích. Tržní analytici z Ceresany očekávají zvýšení objemu evropského trhu plastových lahví na 170 miliard kusů v roce 2020.
Tento trh roste v posledních osmi letech zejména díky popularitě jednorázových PET lahví, ale nejen jich. Kvalita plastových lahví se průběžně zlepšuje a získávají tak přístup k tržním segmentům, které tradičně používaly jiné materiály. Rovněž nové tvarovací a plnicí technologie a vývoj žáruvzdorných PET lahví otevírají nové možnosti. PET lahve jsou běžné v odvětví nápojů, zatímco kosmetika, hygienické potřeby a čisticí prostředky se převážně prodávají v lahvích z polyetylenu (PE). Tento polymer se také používá při výrobě lahví na mléko.
Tahounem je východ
Rostoucí životní úroveň ve většině východoevropských zemí v kombinaci s šířením západního způsobu spotřeby má vliv na zvyšující se zdejší poptávku po plastových lahvích. V těchto zemích je spotřeba balených nápojů na osobu stále výrazně nižší než na západě. To nabízí vysoký růstový potenciál do budoucna. Výjimkou je tržní podíl pivních lahví z PET, který je zde již dnes vyšší než v západní Evropě. Částečným důvodem je vyšší ochota východoevropských spotřebitelů přijmout kratší dobu minimální trvanlivosti výrobků. Rovněž poptávka po plastových lahvích v hygienickém zboží a kosmetice ve východní Evropě poroste, zejména v průběhu několika příštích let.
V mnoha západoevropských zemích jsou určité segmenty trhu nápojů, jako jsou limonády a vody, již relativně nasyceny. To má za následek poměrně nízký růst v těchto odvětvích. Analytici Ceresany zde proto předpovídají největší potenciál růstu v segmentech farmaceutik a kosmetiky. Spotřeba léků a dalších farmaceutických výrobků poroste i vzhledem k rostoucímu podílu starších občanů. „Očekáváme vzrůst poptávky v tomto segmentu o více než 2,4 % za rok,“ vysvětluje Oliver Kutsch, generální ředitel Ceresany.
Trendy a protitrendy
Je třeba poznamenat, že trend spotřeby uživatelsky vstřícných a pohodlných (convenience) produktů, který vede k menší velikosti obalů pro určité skupiny spotřebitelů a produktů, je v současné napjaté ekonomické situaci v mnoha zemích brzděn či dokonce přetlačován trendem opačným: mnozí spotřebitelé kupují zboží ve větších baleních s cílem ušetřit peníze.
Snížení hmotnosti je stále deklarovaným cílem odvětví, který se následně příznivě projevuje v ekonomice i ekologii dopravy. Co se týče hmotnosti, plasty mají před sklem určitou výhodu a dohánějí jej již i v oblastech, jako jsou vlastnosti plynové bariéry a ochrana proti UV záření. Tyto faktory vedou ke zvýšení podílu plastů na trhu s obaly.
Studie uvádí také profily padesáti největších výrobců plastových lahví, jako jsou například Appe, Heinz Plastics, Logoplaste Consultores Tecnicos, Nampak Plastics Europe, Promens, Resilux, Retal Industries, Rexam a RPC.
Co je Ceresana?
Mezinárodní společnost pro poradenství a průzkum trhu v různých průmyslových odvětvích s pobočkami v Kostnici, Vídni a Hongkongu. Již více než desetiletí pracuje pro několik tisíc zákazníků z 55 zemí. Vypracovala mj. přes 40 nezávislých multiklientských studií trhu.
Článek připravil Miroslav Dočkal