Přepravní obal hraje v logistice důležitou roli a je třeba, aby vydržel všechny dílčí logistické procesy na cestě od výrobce ke spotřebiteli a aby jeho životnost byla co nejdelší. Jedním z kritérií při jeho výrobě i používání je také ekologický aspekt, tedy aby byl vyroben z ekologických materiálů a recyklovatelný, Vzhledem k tomu, že kvalitní obalové hospodářství je pro výrobce produktů nemalá investice, stále více přemýšlejí nad tím, zda se vyplatí investovat do vlastních obalů nebo zda využijí nabídky firem, které přepravní obaly pronajímají. U speciálních druhů přepravních obalů existuje i varianta, kdy jsou obaly vlastnictvím zákazníka, ale logistická společnost zajišťuje veškerý servis spojený s jejich provozem.
„Obaly požadované poolingovými společnostmi se vyznačují nadprůměrnou robustností, která zaručí dlouhou životnost, a náklady na jeden oběh přepravky jsou pak nízké,“ vyzdvihuje benefity pronájmu Karel Tisoň, key account manager oddělení food/retail společnosti Schoeller Arca Systéme, která vyrábí plastové obalové systémy pro manipulaci s materiály. Opačný pohled má Antonín Rubáš, ředitel pro logistiku a rozvoj společnosti NOWACO Czech Republic, jenž uvedl: „Prozatím jsme vždy došli k závěru, že nejlacinější je pro nás koupě vlastních obalů (přepravky a palety), pronájem obalů vychází v našem případě dráže.“
Novinka – pooling na projekt
I přes rozdílnost názorů na efektivitu pronajatých obalů, tedy jejich rentabilitu pro firmu, se v poslední době zvyšuje zájem o přepravky, jejichž objem v prázdném stavu je možné eliminovat, tedy skládací nebo zasouvací konstrukce. V České republice se už objevují obchodní řetězce, které ve své logistice využívají skládací přepravky.
Podle Karla Tisoně se kromě služeb zavedených nadnárodních společností, které nabízejí pooling v oblasti retailu nebo automotive, začíná objevovat poptávka po poolingu „na projekt“, kdy zákazník vyzve např. svého dopravce, balíkovou službu apod., aby pro něho nakoupil a spravoval paletové konto obalů. „To je zpravidla pro konkrétní aplikaci a období. Některé lokální logistické firmy se toho již chytily, a rozšířily si tím portfolio služeb pro své zákazníky. Co se týká poptávky po obalech, jednoznačně narostl její objem v oblasti skládacích plastových kontejnerů o rozměrech 1200 x 800 a 1200 x 1000 mm,“ upřesňuje Karel Tisoň. „Místní logistické firmy, které se do poolingu pouštějí, nemají v takové míře k dispozici depa, jaká si vybudovali velcí operátoři v Evropě nebo v zámoří,“ popisuje Karel Tisoň rezervy ve službách místních logistických operátorů a dodává: „Mnohem důležitější je ale vybudovat výkonný systém pro provozování paletového konta, neboť zamezit ztrátám a poškození obalů v rozsáhlém pronájmu je opravdu náročné. Specializovaný software pro řízení tohoto provozu nabízíme i na našich serverech.“
Pronájem na sezonu je výhodný
„Pronájem obalů je výhodný zejména pro firmy, které přepravní obaly nevyužívají po celý rok a najmou si je jen pro sezonní přepravy zboží,“ uvádí Bart Caspers, commercial manager CE společnosti Euro Pool System pro střední a východní Evropu, a doplňuje: „Co se obalů týká, zaměřujeme se především na segment čerstvých potravin, ovoce, zeleninu, produkty denní spotřeby, chléb, maso, vejce atd.“
Pronajaté obaly tedy svým uživatelům nabízejí potenciál flexibilního pokrytí v průběhu sezony a převedení fixních ročních nákladů na náklady variabilní v závislosti na využívání pronajatých obalů. Fakturu za pronájem je možné okamžitě zahrnout do nákladů, odpadá nutnost dohledu nad obaly a jejich zanášení do účetnictví kvůli odpisům, dále je zde výrazné snížení nákladů na dopravu obalů zpět do výrobního závodu.
„Pokud má výrobní firma obaly ve svém vlastnictví, drží saldokonto s prodejním řetězcem a musí se neustále zabývat tím, kdy je vhodný moment svézt přepravky zpět, aby jich měla dost pro vlastní výrobu. Zároveň musí posoudit ekonomický dopad svozu obalů, aby je zpět nevezl prázdný nebo málo vytížený kamion,“ vysvětluje Petr Panáček, obchodní manažer společnosti CHEP CZ. Právě tato společnost dává do oběhu, shromažďuje, provádí údržbu a znovu dává do oběhu více než 300 000 000 palet a kontejnerů v rámci celosvětové sítě servisních středisek, a tím pomáhá výrobcům a pěstitelům přepravovat jejich výrobky k distributorům a maloobchodním prodejcům.
Problematické jsou prvotní investice i návratnost obalů
Na českém trhu přibývá společností, které disponují obaly k pronájmu pro přepravu nejrůznějších produktů. Jednou z logistických společností, která nabízí i pronájem obalů, je společnost BOHEMIA CARGO. Michal Svoboda, vedoucí marketingu firmy, k této záležitosti říká: „Nejčastějším modelem je asi dlouhodobý pronájem drátěných gitterboxů. Pronajímáme však také gitterboxy plastové a další druhy obalů. Jejich využití je poměrně rozmanité. Největší skupinu příjemců tvoří výrobci dílů do automobilového průmyslu a dalších strojírenských výrob.“ Existuje také varianta – například u speciálních druhů přepravních obalů –, kdy jsou obaly sice vlastnictvím zákazníka, ale logistická společnost zajišťuje veškerý servis spojený s jejich provozem.
„Samostatnou kapitolou je pak problematika včasného vracení obalů od koncových příjemců zboží. Zde je jasně vidět, jaký je v oblasti obalové logistiky prostor pro zlepšení. V mnoha případech (zvláště u zahraničních příjemců) je zpětné vyzvednutí prázdných obalů v požadovaném čase, množství, a zejména kvalitě téměř neřešitelný úkol,“ popisuje problém s nájemci Michal Svoboda.
Za problematické momenty odborníci považují prvotní investice při pořizování boxů pro partnery a proces správy boxů (výměnu poškozených boxů a prokázání poškození na straně dodavatele či příjemce). Pokud nejsou boxy u zákazníka připraveny k výměně, dochází ke zpoždění příjezdu auta, a tím k nabourání termínu v dodání kompletní sady dodavateli. Měsíční paušál za jednu sadu se vyplácí jen při každodenním využití přeprav v obou směrech.
Tato slova potvrzuje i Antonín Rubáš, který uvádí: „První problém je cena pronájmu a druhý problém jsou naše interní procesy. Při jednání o pronájmu palet jsme zjistili, že vzhledem k našemu internímu systému nás bohužel přijde příliš draho. Dovedu si ale představit, že pro jednodušší logistické řetězce je to výhodné.“
Buď, anebo…
Poolingové služby většinou nabízejí standardní sortiment a podmínky, které mohou být zejména pro menší zákazníky limitující. Logistický operátor naproti tomu může nabídnout i speciálnější řešení, a zejména pak další související služby. Na druhou stranu limity pro logistické operátory spočívají v době reakce na prudké a objemově zásadní změny v požadovaných množstvích. „Zatímco velké poolingové společnosti disponují řádově miliony jednotek daného druhu obalu a není pro ně problém krátkodobě pokrýt objemové požadavky v
řádu desetitisíců, jsou logističtí operátoři v tomto směru limitování menším obalovým poolem a jeho větší sortimentní diverzifikací,“ konstatuje Michal Svoboda.
Pavel Libora