
Společnost Moravia Cans se sídlem v Bojkovicích je výrobcem hliníkových nádobek na aerosolové přípravky pro mnoho výrobců a značek kosmetiky. Dodává nádobky různých velikostí a tvarů, včetně potisku podle požadavků zákazníků. Ve spolupráci se společnostmi Siemens, Teramex a KUKA postavila automatizovanou manipulační linku. „Zaměřili jsme se na bezdotykovou manipulaci s nádobkami a jejich balení bez dotyku lidské ruky,” říká Martin Boaler, ředitel společnosti Moravia Cans.
Pro Moravia Cans byla klíčová automatizace paletizačních procesů. Firma si vybrala společnost Teramex jako strategického partnera pro zavedení této inovace. Nyní je nadpoloviční většina výrobních linek Moravia Cans plně automatizovaných. Automatizace zahrnuje kompletní paletizační procesy, od zakládání palet přes pokládání kartonových proložek až po transport palet do balicí linky. Investice vedla ke snížení objemu ruční práce.
„Provedli jsme analytický rozbor výrobního procesu a požadovaných funkcí a vytvořili jsme návrh projektu s důrazem na moderní prvky, bezpečnost a maximální využití stávajícího prostoru,“ popisuje vznik nové linky jednatel Teramexu Drahomír Doležal. Robotická pracoviště jsou osazena roboty KUKA se speciálními vakuovými grippery značky UniGripper. Společnost Siemens dodala decentralizované pohony a řídicí systémy, technologie Siemens zajišťují manipulaci s hotovými nádobkami, jejich balení a intralogistiku. „Rozhodli se vsadit na osvědčený koncept TIA – Totaly Integrated Automation, který významně usnadňuje práci projektantů a šetří čas programátorů,“ uvádí Vít Adamík, technický konzultant pro regulované pohony z českého Siemensu.
V Moravia Cans potřebovali, aby robot pracoval ve čtyřsměnném provozu, každoročně robot na jedné lince přenese několik desítek milionů tlakových nádobek. KUKA proto vybrala robot z řady Quantec s nosností 240 kilogramů a dosahem 3,2 metru. „Tento robot se nejčastěji používá v nepřetržitých provozech v automobilním průmyslu, kde musí zvládat extrémní zatížení a krátké doby cyklu. Nasazení v Moravia Cans vyhovují také malé vnější rozměry robotu, dlouhé servisní intervaly a nízká spotřeba energie,“ vysvětluje Radek Velebil, obchodní ředitel KUKA Robotics Czech.
Pro dopravníkový pás byly použity decentralizované pohony. Za jejich hlavní výhodu pokládá Vít Adamík úsporu nákladů na kabely a jejich instalaci: „Pro složitý dopravníkový systém, jako například v tomto projektu, kde je sto šedesát decentrálních měničů, lze na kabeláži a její instalaci ušetřit několik stovek tisíc korun. Další úspora je v tom, že decentralizovaným měničům stačí chlazení vzduchem, nepotřebují drahé chlazení klimatizací při instalaci v rozvaděči.“
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Repro YouTube (ČTK, Moravia Cans, Siemens)