Aliance pro podporu recyklace představila své plány a míří i na Slovensko
Zástupci nově vzniklé Aliance pro podporu recyklace (APPR) prezentovali na dnešní tiskové konferenci plánované aktivity. Aliance si jako platforma spojující firmy, instituce a osobnosti zapojené do obalového průmyslu v Česku klade za cíl nejen zvýšit povědomí o důležitosti recyklace a udržitelného využívání zdrojů, ale také aktivně pracovat na inovativních a environmentálně šetrných řešeních. Iniciátory vzniku APPR jsou Obalový institut Syba a Česko-slovenská iniciativa ECR.
„Aliance je především o spolupráci v rámci celého dodavatelského řetězce, o inspiraci, o sdílení know-how. Toto vše směřuje ke společnému cíli. Udržitelnému dodavatelskému řetězci,“ vysvětluje Iva Werbynská, ředitelka Obalového institutu Syba. Další kroky nově založené organizace povedou ke spolupráci s vládními institucemi za vytvořením podpůrných legislativních rámců, k zapojení dalších „stakeholderů“ a k podpoře inovativních projektů a technologií, které usnadní efektivní recyklaci. Na důležitost sdílení zkušeností a spolupráce v komplexním dodavatelském řetězci poukazuje i Tomáš Martoch, senior manager ECR v organizaci GS1 Czech Republic.
Chystá se navíc i spuštění Aliancie pre podporu recyklácie na Slovensku. Jak redakci Světa balení sdělila Iva Werbynská, zájem tamních firem a organizací podílet se aktivně na vyšší míře recyklace je rovněž značný.
Příklady z praxe
Aliance pro podporu recyklace zároveň zveřejňuje první případové studie o realizaci udržitelných obalových řešení. Tyto případové studie představují podle APPR tuzemské příklady úspěchu v oblasti recyklace, které dokládají potenciál pro pozitivní změny v rámci průmyslu i směrem k širší veřejnosti. Studie jsou zaměřeny na několik klíčových oblastí, mezi něž patří příklady efektivní recyklace, tj. zdokumentování úspěšných projektů, které demonstrují efektivní využití zdrojů a inovace v recyklačních procesech, dále podpora udržitelných praktik, např. jak mohou firmy a veřejné instituce přispět k udržitelnější budoucnosti prostřednictvím efektivnějších recyklačních postupů, nebo edukace a zapojení komunity v procesu recyklace, včetně aktivit vedoucích k většímu povědomí o problematice a změně chování.
Medovník v úspornějším obalu
„V obalech se skrývá spousta chytrých inovací, které koncový spotřebitel nevidí. Inovace ale řeší problémy a pomáhají lidem i přírodě. Zářným příkladem je obal na medovník, protože je výrazně šetrnější k životnímu prostředí, a přesto pevnější a bezpečnější,“ komentuje Jan Kaprhál, marketing & innovation manager Smurfit Kappa, inovativní obal realizovaný pro společnost Vizard, který přináší mimo jiné výraznou úsporu obalového materiálu, konkrétně lepenky. Medovník ve zmíněném obalu prodává řetězec Lidl.
Inovace balení masa
Udržitelnost a recyklovatelnost se nevyhýbá ani segmentu masa a masných produktů. „V Bille jsme se zavázali, že do roku 2030 budeme naše výrobky balit pouze do obalů, které jsou recyklovatelné, znovupoužitelné nebo biologicky rozložitelné. Už nyní podnikáme praktické kroky, abychom se k tomuto cíli přiblížili. Příkladem je balení masa Vocílka, kde jsme ustoupili od vaniček z černého plastu. Nahradili jsme je monomateriálovými vaničkami z transparentního plastu – které jsou v praxi násobně lépe recyklovatelné – nebo balením flow pack pro mleté maso, které má o 75 % nižší hmotnost,“ přibližuje Šimon Fiala, manažer udržitelnosti Billa Česká republika, obalovou strategii tohoto řetězce.
Pierot v novém kabátě
Obaly na jogurty značky Pierot společnosti Olma byly řadu let prakticky stejné. To je už ale minulostí. „I malá změna může mít velké dopady. Důležité je se změnou začít. Obal na Pierot fungoval přes 20 let a samozřejmě panovala obava, jak zákazníci na redesign zareagují. Všechny nás potěšilo, že nejen prvotní reakce na sociálních sítích, ale i následné prodeje ukázaly, že český zákazník je schopen změnu akceptovat, když v ní vidí smysl,“ říká o novém obalu na zmíněný jogurt Ivo Benda, jednatel společnosti Greiner Packaging Slušovice.
Směrem k obalové cirkularitě
S Aliancí pro podporu recyklace navázal spolupráci i Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR). „Recyklovatelnost obalů je pilířem udržitelných cílů obchodníků. Aliance pro podporu recyklace svojí činností významně přispívá ke spolupráci celé hodnotové vertikály, bez které nelze přechod k cirkularitě provést. Proto si partnerství s Aliancí opravdu ceníme,“ vyzdvihuje Romana Nýdrle, ředitelka Retail SOCR ČR.
Změna v přístupu k recyklaci
Aliance pro podporu recyklace se zavazuje k rozšiřování osvěty o důležitosti recyklace a podpoře inovací, které mohou přinést skutečnou změnu. Zástupci APPR podle svého vyjádření věří, že například tyto případové studie poskytnou cenný zdroj informací, inspiraci a příklady osvědčených postupů pro všechny zúčastněné strany. „Náš tým je plný energie a je připravený nastoupit do této výzvy. Věříme, že Aliance pro podporu recyklace bude představovat klíčovou sílu v prosazování změn, co se týká našeho přístupu k recyklaci, a přispěje k ochraně naší planety pro budoucí generace. Využití recyklátů v obalech má mezinárodní význam,“ dodává Iva Werbynská.