Balení v Notinu postupně přebírají automatické linky
Online prodejce Notino začal v pandemii automatizovat své balení. Logistické centrum v Rajhradu má nyní dvě linky firmy Savoye a čeká na třetí. V současnosti balí přibližně 40 % sortimentu automaticky, s další linkou se objem ještě navýší. Celkově chce mít firma ve svých čtyřech evropských logistických centrech až deset automatických linek na balení.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 120 (červenec–září 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Společnost Notino je online prodejce, který ve 27 zemích Evropy nabízí parfémy, kosmetiku či produkty péče o tělo. Evropské spotřebitele i síť kamenných prodejen obsluhují sklady v České republice (Rajhrad), Polsku, Itálii a Rumunsku.
Během pandemie se e-shop rozhodl pro automatizované balení. Hlavním hlediskem pro výběr technologie bylo komfortní řešení pro příjemce zásilky. „Především jsme požadovali, aby zákazník nemusel mít pro otevření balíčku ostrý předmět a vše bylo maximálně komfortní,“ říká Tomáš Hofer, ředitel logistiky Notina. A dodává: „V roce 2020 jsem si bláhově myslel, že za někým zajdu, řeknu, že bych chtěl automatizovat balení, podepíšeme objednávku a za chvíli tu budu mít stroj.“ Realita však byla jiná, žádné „sériové“ řešení neodpovídalo představám, které ředitel logistiky měl. „Sledoval jsem, co se dalo, navštěvoval firmy a během roku se stal odborníkem na automatizaci balení,“ usmívá se Tomáš Hofer. Nakonec padlo rozhodnutí na řešení od francouzské firmy Savoye, kterou v Česku a na Slovensku zastupuje společnost Ates.
„Věděli jsme, že první implementace nebude jednoduchá, navíc jsme ji řešili v covidu,“ uvádí ředitel logistiky. Instalace byla novinkou nejen pro Notino, ale také pro dodavatele, s nímž firma konzultovala prototypy lepenkových krabic. Původně měla být první linka dodána v roce 2021, nakonec se vše „přehouplo“ do roku 2022. Dnes se v distribučním skladu v Rajhradě nacházejí dvě linky, třetí by měla dorazit zanedlouho a další používají v italském logistickém centru.
Fixace pomocí smrštitelné fólie
Linka z řady PAC 600 sestává ze tří strojů značky Savoye. První část (erektor označení F12) má na starosti sestavení lepenkové krabice včetně dna, do které současně vlepuje plastovou fólii. Za erektorem se nachází tiskárna QR kódů. Pak se manuálně vkládají produkty a doklad, následně jde krabice do zapékacího tunelu (retraktor), který fólii speče a smrští. Teplota není vysoká, tudíž nedochází k poškození celofánu nebo lakování krabiček samotného zboží. Pokud je vše po průchodu tunelem v pořádku, odchází bedna do třetí části linky (Jivaro), kde se automaticky zjišťuje objem krabice. Při naplnění nad polovinu se balení ponechá ve stávající výšce. V opačném případě jsou boky vlnité lepenky rylovány a přebytečná chlopně ohnuty a zavřeny. Poté jde krabice na tzv. obracečku a nakonec se nalepí transportní etiketa.
Stroje od Savoye mají jisté omezení v tom, že na začátku je nutné zvolit půdorys krabice, který pak zůstává neměnný. Vše – přísavky pro operace, nařezávání, zaklápění, uzavírání – je pak nastaveno na zvolenou základnu. V Notinu se rozhodli pro formát 200 × 230 mm. Požadavky na velikost finálního balení byly na začátku pod limitními rozměry původně dodávané linky Savoye, e-shop tedy zaplatil za vývoj technologie pro menší rozměry krabice. „Linka na konci umožňuje snížení výšky obalu. Oba současné stroje v Rajhradě balí do krabic o výšce 110 nebo 220 milimetrů,“ vysvětluje Radomír Ondruš, jednatel společnosti Ates.
Při balení se používá třívrstvá lepenka tloušťky 3 mm s vlnou B, která je potištěna grafikou Notina. Provozní výhodou patentovaného balení PAC 600, kterou Savoye dodává, je nižší spotřeba kartonáže. „Krabice od Savoye mají i při této tloušťce vyšší tuhost než v případě jiných testovaných konstrukcí,“ potvrzuje Tomáš Hofer. Benefitem viditelným i pro koncového zákazníka je snížení objemu materiálu, kterým se fixují produkty. Pro přikurtování zboží postačí pětigramová fólie, která je bodově přilepená na vnitřní okraje krabice.
Návratnost do tří let
Návratnost investice v Rajhradu je několik málo let. „Důležité samozřejmě je, co a jak porovnáváte. S automatizací ušetříte za skladové operátory, ale zase potřebujete techniky. Velmi záleží na počtu implementovaných linek. Pokud bychom měli jeden stroj, byla by návratnost delší, v případě tří zařízení se pohybuje kolem tří let,“ vysvětluje Tomáš Hofer. Ředitel logistiky podotýká, že již původní proces balení byl v Notinu „extrémně vyladěný“ – v rychlosti, efektivitě, používaly se menší rozměry krabic z vlnité lepenky. Na návratnost investice do automatických linek se dívali z pohledu pracovní síly, spotřeby materiálu a energií, nutné stavební úpravy i vytíženosti. V Itálii vychází návratnost linky také na tři roky, v Rumunsku se vzhledem k nižším personálním nákladům a menším objemům pohybuje v horizontu 4–5 let.
Celkem deset
Do budoucna chce Notino v Evropě automaticky balit až na deseti linkách. Aktuálně platí, že pro sklad v Rajhradu je objednána ještě jedna, polské logistické centrum dostane dvě a bukurešťské DC získá jednu linku. „V Itálii balíme 60 procent objednávek automaticky, v Rajhradě jde v absolutních číslech o 17 000 zakázek denně, což odpovídá přibližně 40 procentům,“ vyčísluje Tomáš Hofer. Průměrný balík obsahuje 3,7 produktu.
S novými linkami se také mění požadavky, např. třetí linka v Rajhradě by měla mít větší půdorys krabice. Dále v Notinu přemýšlejí, jak dál balit dárková a nadrozměrná balení. Další zvažovanou otázkou jsou budoucí potřeby firmy, protože růst Notina se každoročně pohybuje ve dvouciferných hodnotách.
Dost zásadním parametrem při vyšším počtu strojů napříč firmou a Evropou je schopnost údržby, servisu, drobných úprav či oprav. Pokud dojde k poruše, kterou nedokáží řešit technici Notina, přijede pracovník Atesu (má rovněž vzdálený přístup) a komunikuje pomocí hotline ve Francii. „Ta má hlášení PLC a snímače zjistí, co brání chodu linky,“ říká Radomír Ondruš. Další možnosti v oblasti servisu nabízí augmentovaná realita pomocí brýlí, mobilů či tabletů nebo virtualizace procesů včetně digitálního dvojčete. „Servis a opravy jsou klíčové. Už nyní tu máme půlku mašiny v bednách coby náhradní díly. Dodací lhůty jsou dlouhé a my musíme jet pořád. Jsme tu přece pro naše zákazníky,“ dodává Tomáš Hofer.
„Vydali jsme se dobrým směrem“
Měsíc po rozjezdu české linky proběhl detailní průzkum mezi zákazníky, zda a jak vnímají nové balení. Obecně vítali, že v balíčku není přebytečný výplňový materiál a jen několikagramová plastová fólie. Na základě zpětné vazby jsme upravili některé detaily jako například zdůraznění oblasti pro otevření krabice. Ověřili jsme si také, že tento způsob balení dostatečně chrání produkty před poškozením. Zpětná vazba od zákazníků byla pro nás jasným signálem, že jsme se vydali dobrým směrem a v této cestě budeme i nadále pokračovat.
Tomáš Hofer, ředitel logistiky, Notino
Notino v číslech
2500: počet nabízených značek
100 000: počet artiklů v sortimentu Notina
27: do tolika evropských zemí doručuje zboží
100 000 000: množství prodaných výrobků za rok
1: více než miliardu eur tvoří tržby v roce 2022
17 000: takové množství zásilek denně se v Rajhradu balí automatizovaně
Článek připravil: Stanislav D. Břeň