20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo
Potřeby pivního trhu v oblasti obalů procházejí v posledních letech výrazným vývojem. Svou roli tak kromě praktičnosti obalu či vzhledu hraje i jeho dopad na životní prostředí. To si uvědomují pivovary i spotřebitelé.
Přinášíme článek, který jsme publikovali v časopise Svět balení 107 / duben–červen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.
Tuzemský pivovar Plzeňský Prazdroj prodává nejvíce objemů v tradičních obalech – vratných lahvích a sudech (s výjimkou koronavirové krize, jež uzavřela restaurace a hospody), které je možné opětovně použít. Na třetím místě jsou plechovky, jejichž obliba každoročně stoupá, a to zejména v době hlavní pivní sezony. Prodeje piva v tomto obalu výrazně rostou již pátým rokem po sobě, a to dvojciferným tempem. V roce 2019 Prazdroj prodal ve vratných skleněných lahvích 40 % produkce, sudy tvořily 32 %, plechovky 18 %, pivo v tanku 5 % a PET lahve měly také pětiprocentní podíl.
Spotřebitele lákají vratné obaly
Skleněné vratné lahve přitom získávají v poslední době opět na popularitě, a to díky tomu, že jsou použitelné opakovaně, což je pro stále větší množství spotřebitelů důležitým nákupním hlediskem. Růst zájmu o ně podpořil i Plzeňský Prazdroj svým loňským rozhodnutím postupně upustit od prodejů svých alkoholických piv v PET lahvích. Jako první přestal od začátku letošního roku stáčet a prodávat pivo v plastových lahvích Gambrinus následovaný Radegastem. Pokračovat budou postupně i další značky jako Velkopopovický Kozel, Primus a Klasik.
Nejekologičtějším plně vratným obalem, který je využíván v hospodách a restauracích, jsou sudy. V tomto segmentu se změny v obalové strategii příliš neprojevují, ale je zde stále prostor pro edukaci personálu, aby se sudy a pivem obecně správně zacházel. Proto se Prazdroj dlouhodobě zaměřuje na podporu čepovaného piva, hospodským radí, jak sudy správně skladovat a školí hospodské i v následné péči o pivní vedení a výčep. Výsledkem je rostoucí kvalita čepovaného piva i počty spokojených zákazníků tuzemských pivnic.
Co se plechovek týká, rostoucí zájem o ně je jednoduchý – jedná se o velmi lehký obal, snadno se převáží a pivo v nich se rychle vychladí. Na zvyšující se poptávku Prazdroj reaguje rozšířením kapacity stáčení piva do plechovek. V roce 2017 uvedl do provozu novou stáčecí linku v Plzni a v těchto týdnech vstupuje do provozu nová linka na plnění plechovkového piva v Pivovaru Radegast v Nošovicích (více zde). Myslí přitom ale i na udržitelnost a celkovou ekologickou stopu tohoto stále oblíbenějšího obalu. Proto se stane nejvýznamnějším partnerem nového závodu na výrobu plechovek firmy Canpack ve Stříbře nedaleko Plzně, který vznikne zhruba v polovině letošního roku (více zde). Díky tomu se podaří výrazně snížit nejen náklady na přepravu plechovek, ale zejména zkrátit cestu plechovek z továrny přímo do pivovaru a tím i snížit celkovou uhlíkovou stopu. Až dosud bylo nutné dovážet plechovky ze vzdálenějších továren v Evropě. Prazdroj si spočítal, že díky tomuto kroku nákladní automobily nebudou muset ročně ujet 1,75 milionu kilometrů, což odpovídá snížení emisí CO2 o 1400 tun za rok, tedy množství, které by musel absorbovat les zhruba velký jako čtyři plzeňské Velké bolevecké rybníky.
Separace a recyklace na postupu
S přibývajícím množstvím plechovek na trhu se pivovar rovněž zabývá sběrem, tříděním a recyklací plechovek. Plechovky, které používá, jsou již zhruba z poloviny vyrobené z recyklátu. Tím se snižuje energetická náročnost celého výrobního procesu o 75–95 %. Další výhodou je, že pro výrobu plechovek z recyklátu nejsou třeba výhradně použité plechovky, ale lze využít jakýkoliv již použitý hliník, například z konzerv nebo obalů na spreje. Pivní plechovky jsou navíc 100% recyklovatelné a na rozdíl od PET lahví lze plechovku, potažmo jakýkoliv obal z hliníku, recyklovat donekonečna.
Prazdroj také dlouhodobě spolupracuje s autorizovanou obalovou společností Eko-kom, která provozuje systém sběru a recyklace odpadu, skla, plastů i plechovek. Již několik let pracuje na zahuštění sběrné sítě pro plechovky a umísťování šedých kontejnerů v tuzemských obcích. Jen za posledních šest let tak vzrostl počet kontejnerů na kovy devětkrát.
Důraz na udržitelnost a šetrnější přístup k přírodě se neprojevuje jen u samotných nápojových obalů, ale i v dalších oblastech. Proto pivovar chce během letošního roku používat plastové fólie, které drží pohromadě například balení plechovek, výhradně z recyklovaného plastu. Stejně tak se zaměřuje i na kulturní a sportovní akce, kde postupně nahradí jednorázové plastové kelímky vratnými.
Tlak na omezení používání plastů a celkově udržitelnější obalové materiály bude i jedním z hlavních trendů v oblasti obalů v příštích letech. Zvyšovat se bude množství používaných recyklovaných materiálů a snižovat se postupně budou i gramáže a spotřeby fólií a materiálů například na fixace piv do větších celků. A samotní výrobci se budou muset stále více přizpůsobovat dynamicky se měnící poptávce trhu.
Roman Trzaskalík
marketingový ředitel společnosti Plzeňský Prazdroj