
Nikdo nezpochybňuje extrémní důležitost kvalitního transportního obalu
Díky širokému výběru materiálů lze při přípravě a realizaci přepravního balení brát v úvahu různé potřeby. Na bedny, palety, výztuže a přípravky, ze kterých obaly vznikají, se používá celá řada materiálů: dřevo, kovy, plasty s různým chemickým složením a provedením, textil, kartonáže a lepenka, kartonplast, nebo jiné vícemateriálové kombinace. Samostatnou kategorii představuje pomocný obalový materiál, nepřeberné množství fólií včetně antikorozních, antistatických a protiskluzových, výplní, vázacího a fixačního materiálu nebo činidel proti vlhkosti.
Přinášíme článek, který jsme publikovali v časopise Svět balení 107 / duben–červen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.
Začnu krátkou osobní vzpomínkou: V areálu firmy Siemens (dříve MEZ Mohelnice) vždy běžela výroba dřevěných transportních materiálů. Velké průmyslové celky byly dříve soběstačné a všechno si vyráběly na místě, včetně dřevěného obalového materiálu. Shodou okolností v tzv. stolárně firmy MEZ Mohelnice pracovala moje babička. Když firmu MEZ převzal Siemens, začal spoustu činností outsourcovat. Pro logistiku včetně obalů sjednal kontrakt se skupinou Geis, pro kterou nyní pracuji…
Obaly prý nepřinášejí zisk
Nejběžnější pohled na transportní balení můžeme vyjádřit takto: Obal je sice potřebný, nicméně je třeba na něm ušetřit, protože nepřináší zisk. Ale tak to není. Kvalitní přepravní obal ovlivňuje řadu věcí – snížení počtu reklamací, zaměstnanců v klientském centru i nespokojených zákazníků. Tedy i přepravní obal vlastně redukuje náklady.
U exportního balení, hlavně pro námořní a leteckou přepravu, vidíme jiný trend: firmy si jednoznačně uvědomují jeho extrémní důležitost. Při řešení jakéhokoliv problému s obalem v cílové destinaci mohou platby vystoupat do astronomických výšin. Dodavatelé obalových řešení musí navrhnout a realizovat takový způsob balení, který by odpovídal nejen povaze zboží a požadavkům transportu, ale také legislativním, klimatickým, popřípadě hygienickým podmínkám konkrétní země.
Samostatnou kategorii tvoří ekologické vlivy. Zákazníky stále více zajímá nejen to, do čeho zásilku nebo zboží zabalí, ale také skutečnost, co se s obalem stane, až doslouží. Půjde ekologicky zlikvidovat? Rozloží se v přírodě? Někteří dodavatelé obalového materiálu se proto snaží vyhovět těmto požadavkům a nabízejí eko či bio varianty obalových materiálů. Bohužel ne vše, co se tváří na první pohled „zeleně“, nakonec tak „zelené“ opravdu je. I s tím je třeba při výrobě počítat. S tématem souvisí omezování plastů a rozšiřování sortimentu skutečných eko obalů rozložitelných v přírodě. Jeden z dobrých směrů představuje využití kukuřičného škrobu při výrobě nejrůznějších výplní nebo sáčků.
Certifikace, marketing, unifikace…
Podívejme se na některé základní trendy. Standardní obaly i speciální konstrukce by měly být vyráběny v souladu s HPE směrnicemi. Důležitá je také certifikace exportních obalů, nejlépe pro celý svět. V Geisu jsou certifikované i sušárny dřeva (FAO IPPC – ISPM No. 15). Stále častěji se setkáváme s požadavky na certifikace FSC (někdy PEFC). Jedná se o certifikaci lesů (následně dřeva, papíru, lepenky atd.) potvrzující, že se na nich hospodaří v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje.
Zboží nestačí jen vhodně zabalit, ale obal můžeme využít jako nosič reklamy či sdělení zákazníkovi. Třeba právě eko značkou na balení lze zlepšit image firmy. Dále směřujeme k větší unifikaci obalů, k rozšíření ekonomických variant kvalitních eko materiálů a většímu využití vratných nebo několikacestných obalů na kratších destinacích, kde se vyplácí reverzní logistika. Úspory hledáme při samotném balení, třeba díky použití kartonáže, kterou lze jedním pohybem složit a urychlit tak balení.
Při přípravě i realizaci transportního obalu je třeba zvážit všechny faktory, rovnováhu ekologické zátěže a dostatečné ochrany zboží vzhledem k jeho povaze, ekonomickou náročnost výroby i samotného způsobu balení. To jsou zásady, které mají stálou platnost, ať už se jedná o obal pro cokoliv. Předpokládám, že tato pravidla platila i v dobách, kdy se na výrobě obalů podílela moje babička…
Tomáš Körner
vedoucí projektu Obaly Geis CZ