
Pokud by se měl udělat průřez typů obalů a materiálových kombinací, které se v tomto specifickém segmentu na balení využívají, nezbylo by než zhruba kopírovat širokou typovou škálu potravinářských obalů určenou lidským spotřebitelům. Plechovky, krabice, sáčky včetně stojacích doypacků, pytle, přebaly, plastová střeva, tuby – to je jen část obalové produkce pro zvířecí miláčky.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 105/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Segment pet foodu je obaláři hodnocen jako segment s progresivním růstem objemů i nabídky. Obaly pro domácí mazlíčky musí splňovat nejenom všechny ochranné, informační či manipulační požadavky, ale v ostré konkurenci je potřeba, aby spotřebitele přesvědčily ke koupi produktu, z těchto důvodů není možné podcenit ani atraktivní design a kvalitu potisku. Obaly pro pet food se zabývají jak velcí výrobci obalů všeho typu, tak i jednotliví specialisté zaměření na tento segment. I když k výrazným materiálům využívaným v oblasti pet food patří hlavně plasty (především ve formě fólií) a kovy (hlavně konzervy), zdatně jim sekunduje lepenka (především vlnitá v oblasti skupinového a spotřebitelského balení i propagačních POP/POS displejů) a další materiály. Využívány jsou kvůli potřebným bariérovým vlastnostem i kompozitní substráty.
Pet food, podobně jako i další spotřebitelské segmenty, kopíruje trend udržitelnosti a totéž žádá i od obalů. Např. Magnusson Petfood je malá firma, která konkuruje velkým nadnárodním producentům psích krmiv především díky kvalitě surovin a šetrnému výrobnímu procesu pečení tak, že si všechny ingredience zachovají své přírodní vlastnosti a živiny. Pro svou produkci používá jen obaly, které jsou 100% recyklovatelné.
Před pouhými několika lety se jako alternativa plechu začala často vyskytovat plastová forma balení. Na tom ostatně není nic průlomového. Někteří výrobci plastů se však rozhodli nejenom vsadit na ekonomickou či hmotnostní konkurenceschopnost, ale nabídnout i další benefit. Po všech stránkách atraktivním obalem je vanička na paštiku, maso a podobné produkty pro psy či kočky od společnosti Superfos (skupina RPC). Plastový znovu uzavíratelný obal First Class PET FOOD PACK minimalizuje pachy, má UV light ochranu a kyslíkovou bariéru, čímž se prodlužuje trvanlivost krmiva. RPC Superfos nyní dává možnost všem výrobcům krmiv odpoutat se od klasického hliníkového obalu a díky in-mould labellingu (IML) nabízí prostor k podpoření brandu a nové možnosti, jak zaujmout zákazníka zajímavým dotvořením konečného vzhledu obalu.
Zaměřeno na flexibilní obaly
K výrobcům vícevrstvých nebariérových i bariérových fólií, plochých nebariérových i bariérových sáčků v provedení s potiskem nebo bez potisku patří i moravské firmy se společným majitelem i shodným výrobním programem – Invos a Vepak. V oblasti pet foodu společnost nevyrábí jen obaly pro nejoblíbenější domácí zvířata, kterými jsou především savci (psi, kočky, hlodavci atd.), u kterých se soustřeďuje především na oblast balení krmných granulí, pastovitých krmiv, doplňků a pamlsků. S produkcí moravských firem se můžeme setkat i u balení krmiv (především zrninových směsí) určených hlodavcům a ptákům či u balení lyofilizovaných krmiv pro akvarijní ryby a mladé obojživelníky. Za zmínku stojí kvalitativní parametry zdejšího provozu – výroba vyfukovaných koextruzních fólií až na devítivrstvých linkách, až osmibarevný potisk flexotiskem atd.
Forma balení a distribuce je značně ovlivněna následnou formou prodeje. Největší měrou je v tomto segmentu stále zastoupeno užití pytlů a tašek k plně automatickému plnění granulí nebo pelet. Tyto produkty jsou následně prodávány přímo z palet, ale v poslední době dochází k rapidnímu nárůstu prodeje prostřednictvím e-shopů.
U obalů pro pet food hraje důležitou roli design a vývojáři ukazují, že se výzev nebojí. Právě design je u pet food obalů velmi často i hlavním důvodem pro ocenění tohoto sortimentu v řadě lokálních i mezinárodních soutěží. K zajímavým designovým počinům patří vítěz Vertex Awards 2019 – Real Katzennahrung (přihlašovatel retailový prodejce Real).
Mondi bags má zásadní podíl na našem trhu ve výrobě pytlů. Zatímco pro stavebnictví se obvykle vyrábějí pytle ventilové, v oblasti velkoobjemových pytlů (např. granule) pro pet food se uplatňují pytle otevřené. Pevnost pytle zajišťuje i kvalita materiálu (např. Advantage Kraft White Print, Advantage Semi Extensible White Print). Díky hladkému povrchu jsou pytle i velmi dobře potiskovatelné (nejčastěji vícebarevný flexotisk).
K populárním formám obalů patří i spotřebitelské sáčky. Při výrobě sáčků se vyskytují snad všechny konstrukční typy – od jednoporcových stickpacků přes ploché i špalíčkové sáčky, velmi populární jsou i stojací doypacky. Spotřebitel však oceňuje i snadné otevírání (easy open). K uživatelsky velmi přátelským typům obalů patří Zipper Pet Food Bag s rukojetí a eurozávěsem (Lanker Pack Company). Díky rozmanitosti v konstrukcích fólií nebo nelepivých materiálů a umístění ventilu zajišťuje Zipper Pet Food Bag Handle u výrobků čerstvost a bariérovou ochranu proti vlhkosti a vzduchu.
Spotřebitel chce kvalitu s benefity
Se sortimentem pro pet food má zkušenosti i společnost GRANITOL Moravský Beroun. Tento výrobce reaguje i na řadu nových trendů, které se u tohoto segmentu projevují. Společnost je bohatší a lidé nakupují stále dražší a kvalitnější výrobky. S tím je spojen také vývoj a design obalů. Stále více je dbáno na to, aby obal byl co nejvíce prodejní. Kvalitu podtrhuje HD tisk, vyšší lineatura, parciální lak, matný vzhled atd.
U laminovaných pytlů na pet food je využívána i řada různých uzávěrů (top zip, top slider, front zip, applix či pytel bez uzávěru). Pytle jsou vyráběny v různých typech provedení (pytel pro horní či spodní plnění, s ventilačními otvory, odnosným uchem atd.). Jak sdělil Robert Haman, obchodní ředitel společnosti GRANITOL, směr náročnějších obalů je podpořen i dalším současným trendem. Z obyčejných papírových pytlů se v poslední době, hlavně u pet foodu, přechází na laminované multifunkční obaly. S tím je spojena i široká nabídka jednotlivých typů, různých rozměrů a provedení. Výhodou laminovaných plastových pytlů je zachování kvality a čerstvosti balených potravin nebo krmiva. Papírové mají pouze základní obalovou funkci bez ochranné bariéry.
Pevné fólie různých tlouštěk i rozměrů vyrábí slovenský Chemosvit. I zde jsou pro oblast potravy domácích mazlíčků upřednostňovány fólie vícebarevně potištěné nejenom klasickým čtyřbarvotiskem, ale i systémem CMYK++. Vedle flexotisku Chemosvit potiskuje i super hlubotiskem, kterým lze reprodukovat i obtížné fotorealistické obrazy. Vedle tisku poskytuje Chemosvit fólie přímo na míru zákazníkovi. Tak tomu bylo i před několika lety v sortimentu pet food, kdy pro brand Nativia vyvinul fólii splňující požadavky pro obal pet foodu. Pro odlišení od konkurence zvolil klient matnou úpravu.
Lepenka aneb Zajímavé obaly s výhodami
Na spojení hodnot inovace a ekologické udržitelnosti vsadila nejen u svých výrobků, ale i u obalu společnost Green Petfood. Obal z vlnité lepenky pro ni vyvinula firma THIMM. Díky technologii digitálního tisku lze obal na krmivo pro psy pro sériové výrobky flexibilně a individuálně potisknout tak, aby se mohl stát atraktivním prvkem v regálech a získat pozornost cílové skupiny. Obal na krmivo pro psy s digitálním potiskem spojuje svou kompaktní konstrukcí snadnou a pro spotřebitele přívětivou manipulaci. Otvory pro prsty na obalu na krmivo pro psy usnadní spotřebiteli jednoduché otvírání. Dalším benefitem jsou i fotorealistické obrázky na obalu na krmivo pro psy, které emocionalizují prezentaci značky na POS. THIMM nezapomíná ani na e-shopy s pet food produkcí. Asi není potřeba blíže představovat zážitkový obal pro Spokojeného psa, který po rozbalení může sloužit i jako atraktivní domácí bouda pro psa. Díky digitálnímu tisku je také individualizovaným obalem Spokobox. Díky digitálnímu tisku lze měnit grafiku bez navýšení dalších nákladů, mohou tak vznikat např. sběratelské série, které podněcují k dalšímu nákupu. Potisk vnitřní části zasilatelské krabice pro e-shop je oboustranný, což zvětšuje prostor pro reklamu a komunikaci značky. Navíc jsou na obalu umístěny pro lidské oko neviditelné kódy, které lze aktivovat mobilními aplikacemi. Spotřebitel se tak prostřednictvím mobilního telefonu přenese na reklamní video e-shopu, k informacím a doporučením dalších produktů nebo lze tuto funkci využít třeba k uspořádání spotřebitelské soutěže.
Zajímavá řešení nabízí pro pet food společnost DS SMITH. Vedle přepravních i spotřebitelských obalů, včetně obalů pro e-commerce, tento výrobce nabízí i další typy obalů, které se v tomto segmentu hojně uplatňují. Podle marketingového specialisty z DS Smith Miloše Hostovského jsou vedle flexibilního balení (především pytle, sáčky, tašky, wrap round balení) a spotřebitelského plechu (konzervy) z dalších forem obalů ve vysoké míře užívány samoprodavače (RRP) nebo regálové obaly (SRP) k přímé distribuci v kamenných obchodech, což nahrává produkci vlnité lepenky. Specifickou oblastí mohou být RRP obaly pro mixované produkty různých příchutí a podobně. U takových obalů je díky vysokému počtu produktů často kladen důraz především na ochranu zboží při distribuci a následně snadný prodej a dostupnost zboží z obalu. Nezřídka se proto stává, že jsou testovány na vysoké zatížení pro bezpečnou manipulaci i skladování v průběhu distribučního řetězce. Co se týče tiskových technik, jedná se o produkty s kvalitním potiskem.
Pet food je prudce se rozvíjejícím odvětvím se silným marketingovým zaměřením na spotřebitele. A proto je nejčastěji realizovaným technologiemi tisku HQPP flexotisk nebo ofset. Zvláště v segmentu pet foodu je hodně patrným trendem využívání sekundárních obalů k dalšímu zlepšení vizibility v místě prodeje. Využitím kombinace kvalitního tisku a stohovatelnosti sekundárních obalů se stírá rozdíl mezi obalem a POS.
POS – významná podpora pet food produktů
S tím, jak historicky postupně rostl zájem o pet food produkci, docházelo nejenom k navýšení jejího sortimentu a k zatraktivnění obalů, ale stoupal zájem i o zesílení komunikace se zákazníkem prostřednictvím prodejně-propagačních prvků. V současnosti si produkci pet foodu bez propagačních POS prostředků asi nelze ani plnohodnotně představit. K nejvýraznější POS propagaci patří displeje. Vysloveně trendy je při vývoji displejů pro domácí mazlíčky se zaměřovat na velké (graficky, ale často i rozměrově) zvýraznění čela (endcup). Většina displejů je pak charakterizována vysokou stabilitou konstrukčního řešení. Displeje s přidanou hodnotou pro tento sortiment vyvíjí i společnost DAGO. Řada klientů oceňuje netradiční typy stojanů evokující prostředí mazlíčka (stojan ve tvaru psí boudy, kočičího škrabadla atp.). Specialisté společnosti rovněž potvrzují zvyšování zájmu o atypické permanentní stojany (důraz kladen na tvar, použité materiály, světelné a 3D prvky), které prezentují značku v neobvyklém provedení. Tyto stojany využívají především brandy v případě uvádění nového produktu na trh.
Kdo v letošním horkém srpnu zabloudil do prodejen Globusu, určitě nepřehlédl obří stojany Purina s širokou škálou krmiva, ať již v konzervách anebo sáčcích. Stojany jsou prostorově výrazné i na svou plochu, kde zaujímají rozměry čtyř palet. Design stojanů navrhl a vyrobil specialista na displeje, společnost Eclipse Print. Vedle zajímavého designu a stabilní konstrukce z kvalitních materiálů mnohé chovatele zaujala i informace, že Mezinárodní den koček připadá na 8. srpna.
Displejům na produkty pro domácí mazlíčky se věnují i další výrobci. Řada z nich má přímo kategorii standardních stojanů pro pet food ve svém portfoliu. Tak je tomu zejména u čínských společností (např. JC POP Display, Wov Packaging atd.), které v případě standardního konstrukčního řešení často dodávají návrh reklamní grafiky zdarma.
„Trendy jsou bariérové a udržitelné obaly“
Robert Haman – obchodní ředitel, GRANITOL
Zaznamenáváme růst poptávky po ekologických/recyklovatelných obalech. Málokdo si však uvědomuje, nejen v oboru pet food, kritéria a omezení v podobě bariéry, funkčnosti obalu a estetiky. U některých zákazníků je aktuálně zvažována možnost recyklovatelné varianty laminátu PP/PE.
„O SRP je stále větší zájem“
Miloš Hostovský – customer support, DS Smith Packaging Czech Republic
Vedle flexibilního balení (především pytle, sáčky, tašky, wrap round balení) a spotřebitelského plechu (konzervy) z dalších forem obalů jsou ve vysoké míře užívány samoprodavače (RRP) nebo regálové obaly (SRP) k přímé distribuci v kamenných obchodech, což nahrává produkci vlnité lepenky.
Orkla se zapojuje do projektu firmy Digimarc – Watermarks. Watermaks se dají využít v celém řetězci toku výrobku. Orkla se nicméně soustředí na koncovku – zlepšení identifikace při třídění obalů jako odpadu na třídících linkách. Tato část projektu se jmenuje HolyGrail a podle mého má a bude mít velký význam v celoevropském měřítku. V budoucnosti i pro Českou republiku.
Pavel Komůrka – packaging innovation co-ordinator ve společnosti Orkla
Text: Jana Žižková
Foto: citované společnosti