Hnutí Bezobalu, o jehož aktivitách vás Svět balení již informoval, zahájilo 4. dubna svou osvětovou kampaň, která potrvá do 19. května a projeví se i v pražských ulicích. Jejím cílem je zábavnou formou upozornit Čechy na množství komunálního odpadu, který produkujeme, a nabídnout možnosti, jak mu předejít.
Hlavními protagonisty kampaně jsou “lidé obaloví” (Hominidae cuculli) – statické i pohyblivé artefakty, které budou k vidění v pražských ulicích i na internetu. Každý z nich je oděn do 3 kg odpadků, tedy do třídenního odpadu obyvatele ČR. Průměrná česká rodina ho ročně vytvoří 1,2 tuny a jeho zásadní složkou jsou právě jednorázové obaly. Artefakty vznikly ve spolupráci s americkým street-artovým umělcem Markem Jenkinsem. Podle Petra Hanzela z hnutí Bezobalu jde o doposud největší českou kampaň zaměřenou na prevenci vzniku odpadu.
Nezisková organizace Bezobalu se dlouhodobě věnuje prevenci vzniku odpadu a šíření tzv. Zero Waste, tedy bezodpadového životního stylu. Realizuje řadu osvětových aktivit, například loňskou mezinárodní konferenci Bezobalu o Zero Waste, vydání knihy Domácnost bez odpadu, jejíž recenzi přineseme a již třetím rokem provozuje testovací bezodpadový obchod s nákupem do opakovatelně použitelných obalů.
Součástí kampaně je i crowdfundingová sbírka na plnohodnotný obchod se širokým sortimentem, který bude zároveň školicím střediskem pro laickou veřejnost i pro zájemce o otevření bezodpadových prodejen v regionech ČR. Těch se na Bezobalu obrátilo již téměř sto a každým týdnem přibývají. Bezobalu tak přispěje k rozšíření konceptu Zero Waste na celorepublikové úrovni.
„Letos schválená novela zákona o obalech zakazující bezplatné plastové tašky je signálem, že je k tomu zralé již i Česko,“ dodává Hanzel. Kampaň lze sledovat také na webové stránce cosemistalo.cz.