Zaplněný sál nejprve se zájmem sledoval prezentaci Bohuslava Černého, sales managera CZ + SK společnosti Schoeller Allibert, která nesla mnohoslibný název Obal může generovat zisk. Přednášející přiblížil hlavní trendy týkající se této oblasti zejména v logistice paletových kontejnerů. Jde například o probíhající standardizaci obalů i přechod k plastovým obalům místo kovových, dřevěných a kartonových, což přispívá k lepší ochraně dílů, zvýšení čistoty provozu i větší bezpečnosti pracovníků. Vratné obaly stále častěji nahrazují jednorázové i tam, kde to dosud nebylo ekonomické, mimo jiné při velkých přepravních vzdálenostech. V kurzu je lean logistika a snižování počtu typů obalů. Velký počet různých druhů balení, i když standardních, totiž logistiku komplikuje: ideál z hlediska efektivity představuje jeden obal na všechno. Dochází k optimalizaci paletových kontejnerů a používají se skládací kontejnery, což přispívá mimo jiné k posílení zelené logistiky včetně snížení emisí oxidu uhličitého.
Obal zdaleka není pouze pasivní nástroj. Nebo z trochu jiného úhlu pohledu: Zisk je generován mimo jiné výrobními prostředky, a pokud dokážeme vidět obal jako výrobní prostředek, budeme i jinak uvažovat při jeho výběru. „Nasazením správného obalu pak snížíme náklady související s jeho používáním a vygenerujeme zisk, popřípadě zvýšíme konkurenceschopnost,“ poznamenal Bohuslav Černý.
Bezpečné obaly pro ADR
Následujícím tématem byly změny a novinky v oblasti bezpečnosti obalů pro nebezpečné věci. Role přednášejících se ujali zástupci společnosti Dekra CZ, jmenovitě Jiří Kokeš, zástupce vedoucího Akademie dopravního vzdělávání, a Milan Janda, gestor školení řidičů. Seznámili přítomné se současnou legislativou, především novelizovanou Evropskou dohodou o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR), a s povinnostmi odesílatele vyplývajícími z ADR i ze zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Je třeba kromě jiného „zatřídit, zabalit a označit kusy nebezpečných věcí nápisy a bezpečnostními značkami“ nebo „použít pouze obaly, velké obaly či velké nádoby pro volně ložené látky (IBC) a cisterny schválené a vhodné pro přepravu dotyčných látek a označené podle ADR“. Důležitým pojmem je přepravní obalový soubor, který je definován jako vnější obalový prostředek používaný jedním odesilatelem obsahující jeden nebo více kusů pevně spojených do jedné manipulační jednotky pro usnadnění manipulace a uložení při přepravě. Každý takový soubor musí být náležitě označen podle stanovených pravidel.
Na závěr této dopolední kongresové sekce představila Veronika Nolčová, group manager skupiny ATOZ Packaging, obalovou soutěž Packstar. Do prvního ročníku zmíněného klání bylo přihlášeno dohromady 60 obalů ve třech kategoriích – spotřebitelské, skupinové a přepravní. Obaly s nejvyšším hodnocením odborné komise postoupily do druhého kola, kde konkrétní vzorky hodnotí již přímo uživatelé. V kategorii přepravních obalů se finalisty staly Magnum Optimum společnosti Schoeller Allibert, Forlit euro box společnosti FORLIT, Perforovaná ruční stretch fólie společnosti BALMAT, One-way transportní balení pro automotive společnosti FORLIT a konečně Ecopack 1308L společnosti VMT Ecopack. Všechny tyto obaly byly vystaveny v předsálí kongresu a účastníci pro svého favorita mohli na místě hlasovat.