
Německá společnost Vytal podporuje cirkulární ekonomiku prostřednictvím znovupoužitelných obalů na jídlo a nápoje. K udržitelnějšímu přístupu bez zbytečných odpadů využívá technologickou platformu, díky níž dokáže zajistit 99% návratnost obalů do systému a tím snížit emise až o 85 % oproti jednorázovým výrobkům. Společnost působí ve 24 zemích a spolupracuje s více než 7000 obchodními partnery včetně globálních značek typu KFC či Pepsi. Zástupci fondu Skupiny ČEZ Inven Capital informovali, že společně s fondem NRW Ventures začátkem investovali do dalšího rozvoje Vytalu osm milionů euro. Již v létě 2024 zmiňované fondy rozvoj Vytalu podpořily částkou 6,2 milionu euro, růstový kapitál společnosti se tedy zvýšil celkem na 14,2 milionu euro.
Díky analýze dat získaných ze strojově čitelných QR kódů či RFID čipů na vratných obalech dokáže platforma Vytal efektivně logisticky řídit celý systém, od plánování přes dopravu a zpětný odběr použitých kontejnerů až po jejich mytí. Díky tomu je používání recyklovatelných obalů cenově srovnatelné s těmi jednorázovými. Individuální uživatelé aplikace zase oceňují uživatelskou vstřícnost. Krabičky a misky lze použít až 200x, což oproti jednorázovým obalům znamená vedle eliminace odpadu také emise nižší o 85 %.
„Míra návratnosti potravinových obalů Vytalu činí 99 %, což je o čtvrtinu více než u jiných systémů vratných obalů. Jejich řešení přesně zapadá do snah vytvořit cirkulární ekonomiku, kde opakované použití produktů dává smysl jak ekonomicky, tak z hlediska komfortu pro koncového uživatele. Vytal je navíc schopný rychlého růstu díky spolupráci se třetími stranami na výrobě obalů, logistice a průmyslovém mytí,“ říká investiční ředitelka Inven Capital Kristýna Machová.
Manažeři společnosti Vytal, která sídlí v Kolíně nad Rýnem, mají pro nejbližší dobu za cíl rozšířit působení společnosti zejména na významné hromadné akce v USA.
Například loni se na 70 000 návštěvníků hamburského OMR Festivalu věnovanému digitálnímu marketingu a technologickým inovacím na místě občerstvovalo z opakovaně použitelných misek, krabiček a kelímků opatřených speciálním strojově čitelným QR kódem natištěným přímo do obalů. Po dojedení tak mohli použité nádobí jednoduše hodit do sběrných kontejnerů, bez dlouhých front a handrkování se nad vratnou zálohou. Podobnou zkušeností si prošli například i návštěvníci fanouškovských zón fotbalového šampionátu Euro 2024 či Německého domu na Olympijských hrách v Paříži – a to díky vratným obalům společnosti Vytal.
Každoročně se v Evropě vyhodí odhadem 66 miliard jednorázových kelímků a krabiček na jídlo, uvádí tisková zprávy Skupiny ČEZ vydaná k tomuto tématu. Pokud objem těchto odpadů poroste dosavadním tempem, do roku 2030 dosáhne 108 miliard. Neudržitelný trend z pohledu odpadů, ale i zbytečné spotřeby energií, plýtvání materiály a vysokých emisí CO2, řeší nová evropská směrnice PPWR, která používání určitých typů jednorázových obalů zcela zakazuje a cílí na postupné snižování množství plastových obalových odpadů o 15 % do roku 2040.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Vytal