Průměrná spotřeba vody ve společnosti Stock Plzeň-Božkov činila v uplynulém hospodářském roce 1,34 l vody na jeden litr hotového výrobku. Spotřeba energie na vyrobený litr hotového výrobku činila 0,18 kWh, což je obdobná úroveň, jako v roce předešlém. Stock Plzeň-Božkov to oznámila v tiskové zprávě, v níž dále uvádí, že tyto parametry považuje s ohledem na změnu výrobní technologie portfolia finálních výrobků za velmi dobré.
Společnost Stock Plzeň-Božkov rovněž dbá na to, aby velikost obalů jejích produktů odpovídala jejich obsahu, přičemž i váha je optimalizována tak, aby splňovala logistické požadavky, stojí v aktuálním firemním sdělení. Obalové materiály vybírá s důrazem na jejich recyklovatelnost, přičemž cílem je minimalizovat množství i druhy vznikajících odpadů. Již nyní je v rámci celé skupiny Stock Spirits Group, do níž patří i Stock Plzeň-Božkov, recyklováno a znovu použito 93,1 % odpadů (převážně obalových). Samotné obaly v průměru obsahují 31 % recyklovaného materiálu (skleněné obaly obsahují v průměru 28,3 % recyklovaného materiálu).
Stock Spirits Group se před časem v rámci svojí firemní strategie udržitelnosti zavázala snížit do roku 2030 o 10 % spotřebu vody používané ve výrobních procesech na litr vyrobeného zboží. Všechna elektřina spotřebovaná ve výrobních závodech skupiny má již o pět let dříve, tedy v roce 2025, pocházet z obnovitelných zdrojů.
Spotřebitelská poptávka se mění
V uplynulém hospodářském roce se společnosti Stock Plzeň-Božkov podařilo růst v objemu prodaných litrů a zároveň navyšovat podíl na trhu, a to navzdory tomu, že rok 2024 byl kvůli zvýšení spotřební daně u lihovin z pohledu spotřebitelů i výrobců komplikovaný. Jak upozornil Rafal Walendzik, generální ředitel společnosti Stock Plzeň-Božkov, spotřeba lihovin v Česku nadále klesá. Trend přesunu spotřebitelů do kategorií, jež jsou zatíženy jen minimální, nebo vůbec žádnou spotřební daní, pokračuje.
V důsledku změn podmínek na trhu a vývoje spotřebitelské poptávky volila Stock Plzeň-Božkov v letošním roce, kdy slaví 140. výročí svého vzniku, strategii, která se opírá o výrobu vlastních tradičních značek (Božkov, Fernet Stock a další) i o nabídku nápojů s nižším obsahem alkoholu, především kategorie ginu a RTD (ready-to-drink), po nichž se zvyšuje poptávka. Rozšiřovala také nabídku prémiových značek. Výrobní portfolio společnosti v roce 2024 zahrnovalo 364 produktů. Společnost v roce 2024 celkově vyrobila 30,1 mil. litrů, což odpovídá 70,3 mil. lahví. Více než pětina této produkce mířila na zahraniční trhy.
Rozšíření portfolia
Nákup producenta blendované skotské whisky Clan Campbell v roce 2023 umožnil společnosti Stock Plzeň-Božkov letos představit svou vlastní značku whisky Clan Campbell. Integrací portfolia mezinárodních prémiových lihovin firmy Borco také získala také možnost obohatit svou nabídku, zejména o ikonickou značku Sierra Tequila. Další posílení nabídky prémiových značek přineslo vítězství ve výběrovém řízení na distribuci prestižního portfolia společnosti Remy Cointreau. Současně Společnost Stock Plzeň-Božkov pokračovala v posilování své stávající nabídky prémiových značek, zejména v segmentu Diageo Reserve. Klíčovými kategoriemi distribuovaných značek zůstávají rumy (Captain Morgan, Zacapa, Legendario, Abuelo), whisky (Johnnie Walker, Jim Beam, single malts) a giny (Gordons, Tanqueray, Roku, Larios).
Připravil: Filip Hubička
Foto: Stock Plzeň-Božkov