Kosmetika, farmacie a chemie představují specifický obalový segment, kde zavádění udržitelných technologií naráží na potřebu chránit produkty a zajistit jejich trvanlivost. Přesto se i zde začínají prosazovat trendy zjednodušování a udržitelnosti, ať už jde o monomateriály, minimalizaci potisku nebo nové druhy obalů. Inovace přicházejí postupně, a to nejen díky legislativním změnám, ale i rostoucím požadavkům spotřebitelů na ekologičtější řešení.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 124 (červenec–září 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Kosmetika a farmacie, případně stavební a bytová chemie představují v mnoha ohledech specifický obalový segment. Nové technologie a řešení zde výrobci a plniči upravují postupně, a to hned z několika důvodů. Lze ovšem najít řadu příkladů, které ukazují, jakými způsoby trendy zjednodušování a udržitelnosti nabývají i v této oblasti konkrétních podob.
Důvody, proč v uvedeném odvětví není snadné přecházet k ideálně recyklovatelným řešením rychle, shrnuje Martin Lochovský z AOS Eko-kom: „V první řadě zde jde o důkladnou ochranu produktů a jejich trvanlivost, udržení jejich vlastností včetně vůní a podobně. To má za následek používání velkého množství bariérových materiálů, ať v podobě těsnění, aditiv, či vícevrstvých materiálů.“
Ve shodě s dalšími odborníky Martin Lochovský upozorňuje, že obaly musí mít silný marketingový dopad, proto se ve velké míře používají plnobarevné a velkoplošné potisky nebo speciální, často metalické barvy. Ve vztahu k požadovaným funkcím se zde lze také často setkat s aplikátory, dávkovači a dalšími součástmi, které jsou často vyrobené z jiných materiálů, než samotné „tělo“ obalu (v tomto případě ovšem bývá náprava poměrně snadná).
Uvedené důvody, z nichž vyplývá, proč udržitelných ekologických řešení nejsou dosud plné regály kamenných ani internetových obchodů, jsou ovšem z velké části spíše věcí setrvačně působících vzorců z nedávné minulosti. Budoucnost obalů pro kosmetiku, chemii a farmacii je jinde. Monomateriály bez aditiv, s minimem potisku, s kompatibilními etiketami a uzávěry, bez přídavných součástí a v optimálních rozměrech pro třídicí linky separující recyklovatelný materiál nejsou sci-fi.
Například František Selucký, obchodní ředitel společnosti Vepak, upozorňuje, že příklon k jednoduchosti, střízlivosti a monomateriálům je i v tomto segmentu jasný a v podstatě nezvratný. Velcí zákazníci (plniči) jsou totiž novými legislativními opatřeními jasně směřováni ke hlídání vlastní uhlíkové stopy. „U některých pozoruji jasné zadání ve smyslu: Už žádné matné laky, musíme co nejméně zatěžovat přírodu,“ popisuje František Selucký.
U produktů, u nichž je třeba vyžadovat silné bariérové vlastnosti, lze podle něj ve stále vyšší míře uplatňovat laminátová řešení na bázi monomateriálů (pokud např. bariérová vrstva EVOH ve struktuře materiálu, jako je třeba PE, nepřekročí hmotnostní podíl 5 %, nenarušuje zásadním způsobem vlastnosti budoucího recyklátu – a takový obal splňuje definici plně recyklovatelného materiálu). „Není tedy problém vyrobit polyetylenový sáček, který má bariérové vlastnosti,“ říká František Selucký, podle nějž lze stírající se „výkonnostní“ rozdíly mezi laminátovými fóliemi vyrobenými z více druhů materiálů a z monomateriálů částečně přirovnat k situaci, kdy jsou srovnávány parametry elektroaut a vozů se spalovacími motory: výkony nové technologie jdou rovněž v čase nahoru.
Leckoho napadne, že náhrada za monomateriál je složitá v případě bariérových obalů, které chrání výrobek obsahující alkohol nebo jinou agresivní látku (může jít třeba o vlhčené ubrousky). Původní hliníkovou fólii ovšem podle Františka Seluckého nyní plnohodnotně zastupují laminátová řešení obsahující křemík, monomateriál může být dalším stupněm. Zda někdy bude v monomateriálovém plastovém obalovém řešení prodáván třeba podpalovač do kamen (jeho nasáklá hmota obsahuje více nebezpečných látek), je ovšem nyní ještě otázkou.
V mnoha případech lze spotřebu plastů nadále úspěšně omezovat dalšími řešeními. Například v bag-in-boxech lze kromě „tradičního“ vína či džusu nalézt čisticí přípravky, aviváže, šampony a výrobci jej nabízejí i producentům barev, ředidel a jiných chemikálií. „BiB ušetří jednak až 80 procent plastu na vlastním obalovém řešení, ale při přepravě zboží také desítky procent prostoru na paletě,“ upozorňuje Jan Kaprhál, innovation & marketing manager Central South/East Europe ve společnosti Smurfit Westrock.
Ochrana dětí a další výzvy
A Jan Kaprhál zmiňuje trend ochrany dětí před nesprávně balenými/uskladněnými chemikáliemi, který někdy souvisí s náhradou plastů. Ve stále hojnější míře vznikají tzv. child-safe obaly, které děti nezvládnou otevřít, ať již kvůli nedostatečně síle, velikosti prstů, nutnosti kombinovat více pohybů apod. „Právě tyto obaly, například click-to-lock, jsou už plně papírové a leckdy uzpůsobené i pro e-commerce kanál,“ říká Jan Kaprhál.
Ochrana dětí hraje minimálně stejně důležitou, ne-li důležitější roli i ve světě obalů pro farmacii. Zde je ideálním cílem vyrábět obaly pro medikamenty tak, aby byly odolné vůči dětské zvědavosti, ale zároveň je snadno otevírali dospělí včetně seniorů. Odborníci americké společnosti Praxis Packaging proto vývoj nových mechanismů, jakými jsou různé zasouvací a otočné uzávěry a posuvníky, letos zařadili mezi pět trendů, na něž je nutné se aktuálně v oblasti obalů ve farmaceutickém průmyslu zaměřit. Těmi dalšími jsou nepřekvapivě využívání ekologicky udržitelných matriálů, technologie chytrého balení (QR kódy a NFC štítky a RFID etikety pomáhají potlačovat padělatelství a sledovat pouť produktu celým dodavatelským řetězcem), posilování personalizace (uvedené technologie umožňují cílit konkrétní balení na konkrétního pacienta včetně rozvrhu dávkování) a dodržování všech regulačních norem.
Podíváme-li se na evropský a český trh, uvedené výzvy se jej rozhodně rovněž týkají. Při pohledu do lékáren na domácím trhu je ovšem jasné, že existují i mnohem prozaičtější výzvy, týkající se např. možného prostého omezení předimenzovanosti některých obalů.
Příklady ze soutěže Obal roku
Vrátíme-li se ještě k obalům pro kosmetiku, o silné roli designu v tomto segmentu svědčí dva příklady z letošního ročníku soutěže Obal roku. V kategorii Grafika a design bodovalo sekundární balení v podobě krabičky pro ochranný pleťový krém Dulcia od těšínské společnosti Cieszynskie Zaklady Kartoniarskie. Porotce zaujaly metalické efekty v kombinaci se 3D lakováním i samotná konstrukce obalu, která jej dovoluje vnímat v dalším optickém kontextu.
V kategorii Kosmetika zvítězilo komplexní obalové řešení pro kolekci Růže od značky Manufaktura. Etikety tištěné digitální technologií využívají kombinaci přímé podkladové barvy, CMYK, studené ražby, reliéfního a matného laku. Krabičky tištěné offsetem využívají kombinaci CMYK, přímé metalické stříbrné barvy, horké ražby a drip-off lakování. V tomto případě ovšem nešlo pouze o design.
Denní i noční krém využívá systému vyměnitelných náplní, které šetří přírodu. Oční sérum a pleťová maska jsou balené v airless obalech, které díky ochraně vnitřní náplně bez přístupu vzduchu a bezkontaktní aplikaci umožňují nasadit nižší koncentrace konzervantů a uživatelům využití obsahu ze 100 %. (Vyprázdnitelnost obalů má přitom silnou vazbu na recyklaci, jak upozorňuje Martin Lochovský).
Pleťové sérum a pleťový olej jsou balené v exkluzivních skleněných lahvičkách, jež pomáhají ochránit citlivé složky séra a oleje, a díky kapátkům umožňují přesné dávkování a minimalizují riziko kontaminace obsahu.
Inovace v oblasti tub a etiket
Vesmír kosmetických obalů, zůstaneme-li nyní pouze u nich, je opravdu nekonečný. I zde podle odborníků společnosti Ace Trade nacházejí čím dál širší uplatnění QR kódy a NFC tagy, a to z obdobných důvodů jako ve farmacii. I když je zásadní funkčnost, estetiku přehlížet nelze, stejně jako ohledy na udržitelnost. Rozvíjejí se konstrukce i možnosti využití různých typů tub, ať už jde o tuby stlačovací, twist-up tuby, tuby s pumpičkou bez vzduchu, roll-on tuby a další.
„Často se držíme hesla ‚za málo peněz hodně muziky‘, tedy v přeneseném slova smyslu. Využijeme třeba na první pohled obyčejnou lahev, opatříme ji ale etiketou s úpravami, případně efekty, které z ní společně s unikátním uzávěrem udělají lahvičku luxusní. Avšak občas jdeme cestou jedinečnosti, kdy produktu poskytneme obal, který běžně potkáte, například tubu se sonickým aplikátorem,“ popisuje projektová manažerka Ace Trade Šárka Johanedisová.
Co se týče ekologických aspektů, zmiňuje Šárka Johanedisová plnění obsahu do tub obsahujících cukrovou třtinu. „Takto balených produktů bude přibývat, proto dále testujeme jejich vzájemnou kompatibilitu s takovými obaly.“ Ve stále větší míře se Ace Trade snaží využívat monomateriály. Aby bylo možné jeden typ lahvičky využívat pro více produktů, v Ace Trade hojně aplikují samolepicí etikety.
„Ze strany našich zákazníků monitorujeme čím dál více požadavků na ekologické materiály a optimálně původem z recyklátu, nebo ještě častěji plně recyklovatelné,“ říká Roman Fořt, obchodní ředitel táborské společnosti Grafiko Print, která se na produkci etiket zaměřuje. Grafiko Print registruje poptávku po smývatelných etiketách na bázi papírových konstrukcí, po fóliích vyrobených až ze 100% recyklátu, případně PP fóliích (čirých i bílých) vyrobené recyklací plastů vytažených z oceánu, až po materiály, které jsou v recyklačních kolonách separovatelné. „V oblasti designu vnímáme požadavky na zjednodušení grafik, které jsou čím dál víc běžné na trzích západní Evropy,“ dodává Roman Fořt.
Pohled do výroby
Svět balení měl příležitost nahlédnout do provozu společnosti Kartex v Braškově u Kladna, která se zabývá produkcí, povrchovou úpravou a zušlechťováním papírových obalů, mj. pro sektor kosmetiky a farmacie (v sektoru chemie poskytuje řadu obalů pro jednoho z českých výrobců, zaměřuje se i na oblast potravin). Jiří Novotný, manažer prodeje Kartexu, potvrzuje, že především v sektoru kosmetiky klienti požadují to, aby obal zaujal koncové zákazníky. Proto společnost nabízí širokou škálu možností zmiňovaného zušlechťování, včetně technologie drip-off lak.
Co se týče aspektů udržitelnosti, uplatňuje je Kartex na prvním místě ve vlastním provozu. Před třemi lety se mu podařilo zefektivnit výrobu nasazením tiskového stroje Rapida 105-5+L od společnosti Koenig & Bauer, která dodala rovněž stroj na ploché vysekávání Iberica Optima 106. Součástí vybavení je i lepička značky DGM. „Dříve jsme měli tiskové stroje dva a pracovali na dvě směny, někdy i o nedělích. Nyní pracujeme na jednu směnu a mohli jsme i zvýšit platy zaměstnanců,“ říká jednatel společnosti Michal Havlík, který nezastírá, že pořízení nového tiskového stroje usnadnila státní dotace poskytovaná na digitalizaci výroby ve výši 40 % pořizovací ceny.
Nenápadné změny, aplikované „za pochodu“
Řada obalových inovací je nasazena docela nenápadně. Například hlavice do holicího strojku Wilkinson Sword v kartonových krabičkách nejsou už několik měsíců fixovány v plastovém zásobníku, nýbrž se ukládají volně. Každá z hlavic je nicméně stále umístěna v pružném plastovém výlisku, který usnadňuje nasazení na držadlo strojku a chrání uživatele před úrazem.
Dále Procter & Gamble na jaře oznámil, že ve spolupráci s PreZero, ekologickou divizí Schwarz Group, uvádí na německý na trh lepenkové balení pro prací kapsle, jehož vnější vrstva je ze 13 % tvořena vlákny z mužáku prorostlého (silphium perfoliatum), který se v Německu už řadu let pěstuje jako zdroj pro výrobu energie a bioplynu.
Z uvedených příkladů je jasné, že i do dalších měsíců a let je možné se těšit na další inovace i v tak specifickém segmentu, jakým kosmetika, chemie a farmacie jsou. Kromě povinných ohledů producentů obalů a jejich plničů na legislativu bude hrát jistě roli i postoj samotných uživatelů k tématu udržitelnosti.
„Více využíváme jednodruhové materiály“
Jedním z největších trendů posledních let je recyklovatelnost, tedy nejvíce se snažíme využívat jednodruhové materiály. Jakmile máme lahvičku z PET materiálu, snažíme se i uzávěr a etiketu využít právě v PET verzi. Dříve jsme nejčastěji využívali materiály potištěné grafikou, tedy každý obal byl určen právě pro jeden produkt. Nyní pro zjednodušení procesů a také pro možnost kumulování obalového materiálu se více soustředíme na aplikování samolepicích etiket. S ohledem na přírodu se také snažíme upouštět od sekundárních obalů, případně i ty volit co nejšetrněji.
Šárka Johanedisová, projektová manažerka, Ace Trade
„Ekologický musí být produkt i obal“
U moderních a progresivních výrobců obalů (našich zákazníků) je vidět, že je výrobek velmi často marketingově prezentován jako plně ekologický. Nejen to, co je uvnitř, musí být „earth friendly“, ale i obal jako celek musí být ekologický. Firmy, které mají marketing zvládnutý, mají obvykle tento příběh velice dobře komunikovaný. Může se zdát, že je to póza a trendy postoj. Ale já ze zkušenosti vím, že lidé, kteří vedou tyto kampaně, to dělají hlavně ze svého přesvědčení a věří tomu, že můžeme jako jednotlivci planetě tímto způsobem pomoci. Když je celý řetězec dobře popsán a komunikován k velkému počtu (i potencionálních) zákazníků, je téměř vždy produkt úspěšný, protože si často najde stejně smýšlející okruh lidí, kterým není líto „zaplatit něco navíc“.
Roman Fořt, obchodní ředitel, Grafiko Print
„Pozor na komplikace v recyklačních procesech“
Z povahy řady výrobků, které jsou například v podobě krémů, mastí či hustých kapalin, vyplývá, že budou mít tendenci ulpívat v obalu a budou tvořit zbytky, které mohou komplikovat recyklační procesy. Specifické jsou v tomto různé spreje, které jsou ze své podstaty nepříliš vhodné pro recyklaci.
Martin Lochovský, manažer systémových projektů, Eko-kom
„Nahrazovat jednorázové plasty“
Je zcela zřejmý pokračující trend hledání možností náhrady jednorázových plastů tam, kde to dává smysl a je to z pohledu především bariérových vlastností možné. Jednoduchým příkladem je – v oblasti sekundárních obalů – náhrada fólie při promo-akcích, konkrétně prodeji dvou produktů namísto jednoho. Takový obal, respektive „odnoska“ je aplikovatelná i strojově.
Jan Kaprhál, innovation & marketing manager Central South/East Europe, Smurfit Westrock
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační fota: autor