Někdo to rád mléčné
V oblasti obalů pro mléko a mléčné výrobky se v Česku i Evropě řeší klíčová témata spojená s udržitelností a bezpečností. Výrobci čelí rostoucímu tlaku na používání recyklovatelných materiálů a snižování plastového odpadu, což vede k inovacím v podobě monomateriálových kelímků a využití recyklovaných polymerů. Zároveň je kladen důraz na ochranu produktů před kontaminací a na prodloužení jejich trvanlivosti. Spotřebitelské preference a požadavky na ekologičnost obalů se neustále vyvíjejí, což nutí výrobce hledat nové způsoby, jak skloubit kvalitu, bezpečnost a udržitelnosti.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 124 (červenec–září 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
V oblasti obalů pro mléko a mléčné výrobky se řeší několik hlavních otázek a problémů jak v Česku, tak i v Evropě. Mezi hlavní oblasti zájmu patří udržitelnost a ekologie. Silný tlak existuje na používání recyklovatelných materiálů. Tradiční obaly z plastu jsou často nahrazovány materiály, které lze snadněji recyklovat nebo kompostovat. Dalším tématem je snižování plastového odpadu. Iniciativy a regulace na úrovni Evropské unie směřují k výraznému snížení používání jednorázových plastů. Roste poptávka po obalech vyrobených z obnovitelných materiálů, jako je papír a bioplasty.
Klíčovou oblastí jsou také bezpečnost a hygiena. Obaly musí zajistit, že mléčné výrobky zůstanou čerstvé a bezpečné pro konzumaci po celou dobu své životnosti. To zahrnuje ochranu před kontaminací a prodloužení trvanlivosti. Obaly musí jasně označovat přítomnost alergenů a být navrženy tak, aby minimalizovaly riziko křížové kontaminace.
Obalové inovace z kategorie „aktivního“ balení nejsou v českém prostředí příliš vidět, ale v zahraničí se setkáme s inteligentními obaly, které mohou např. indikovat čerstvost produktu nebo varovat před potenciálním zkažením. Pokroky v materiálové vědě umožňují výrobu obalů s lepšími bariérovými vlastnostmi proti kyslíku, světlu a vlhkosti.
Svou roli hrají také spotřebitelské preference. Spotřebitelé upřednostňují obaly, které jsou snadno otevíratelné a znovu uzavíratelné. Zvyšuje se zájem koncových zákazníků o informace týkající se složení produktu, původu surovin a ekologických dopadů.
Z hlediska ekonomiky je třeba zmínit náklady na obaly. Výrobci hledají způsoby, jak snížit náklady na obaly bez kompromisů na kvalitě a udržitelnosti. S tím souvisí i efektivita v logistice či dodavatelském řetězci. Balení je optimalizováno pro lepší přepravu a skladování, což může zahrnovat zmenšení velikosti obalu nebo zlepšení jeho stohovatelnosti.
Snižovat gramáž obalů
„Mezi hlavní trendy v obalech pro mléko a mléčné výrobky můžeme uvést snahu o maximální redukci hmotnosti použitého plastu. Aktuálně jsou na trhu velmi populární objemově větší balení, kterým u nás říkáme rodinná, například jednokilogramové kelímky s víčky. Tyto obaly řeší Greiner Packaging Slušovice jako monomateriálové. To znamená, že přímo na polypropylenový kelímek se navařuje polypropylenové víčko, což eliminuje potřebu hliníkového víčka,“ vysvětluje Petr Šimek, obchodní manažer společnosti Greiner Packaging Slušovice.
A pokračuje: „Těší nás zájem o tento typ monomateriálového kompletu kelímku a víčka také v zahraničí. Greiner Packaging se snaží trendy spíše udávat, než je pouze napodobovat, a proto již více než rok ve Slušovicích vyrábíme kelímky a víčka s podílem rPETu,“ V roce 2025 podnik plánuje tyto kapacity dále navyšovat, jako reakci na poptávku trhu nejen v Čechách a na Slovensku. Petr Šimek dále uvádí: „Maloobchodní řetězce v současnosti tlačí mlékárny k využívání recyklátů – u plastů je schválen pouze rPET. Překážkami jsou však stále omezená dostupnost rPETu a jeho vyšší cena, kterou maloobchodníci aktuálně neakceptují.“
„Trendy, které pozorujeme, se neomezují pouze na mlékárenský průmysl, ale jsou univerzálnější. Trh se jednoznačně ubírá směrem k zefektivnění výroby a vývoji udržitelných technologií zpracování potravin a obalových řešení,“ podává pohled společnosti Tetra Pak její mediální zástupce Jacek Borowiec.
Tetra Pak podle svého vyjádření podniká kroky, aby byl partnerem v zavádění oběhového hospodářství – při výrobě obalů, zpracování potravin i v poskytování služeb. Jedním z příkladů, který se týká designu obalů, je nedávné uvedení certifikovaných recyklovaných polymerů, které nyní společnost Tetra Pak implementuje ve spolupráci se zákazníky. První takové partnerství bylo navázáno s francouzským zpracovatelem mléka, společností Elvir. Další začínají i v jiných částech Evropy. Například v Chorvatsku se společností Stanić Beverages, která s Tetra Pak uvedla na trh aseptický obal Tetra Stelo s uzávěrem vyrobeným výhradně ze 100% certifikovaných recyklovaných polymerů.
„Obecně roste poptávka po nízkouhlíkových obalech, což je hnací silou inovací v celé nabídce obalů Tetra Pak. Zároveň samozřejmě věříme, že větší cirkulárnost obalů sníží množství odpadu a znečištění způsobené nerecyklovanými obaly,“ dodává Jacek Borowiec.
„Neustále sa znižuje množstvo použitého plastu a používajú sa obaly, ktoré sú plne recyklovateľné. Budúcnosť je v monomateriáloch, ktoré by čo najmenej komplikovali proces recyklácie. Silný vplyv na obaly ako také majú recyklačné poplatky a smernice EÚ. Napríklad zmena vrchnáčikov na nápoje – aj taký bežný produkt ako mlieko je uzatvorený vrchnáčikom, ktorý musí spĺňať túto legislativu,“ říká Juraj Korman, obchodní ředitel společnosti Agro Tami. A pokračuje: „B2B zákazníci požadujú toto smerovanie, pretože aj oni sa snažia o zlepšenie situácie s odpadmi. Bežní zákazníci nezmenili svoje preferencie, stále majú radi marketingovo zaujímavé, pestré a farebné obaly, čo je prirodzené. Povinné zmeny, ako napríklad spomínané vrchnáčiky, neobľubujú, ale chápu.“ Dále pak uvádí: „Pri mliečnych výrobkoch stále platí, že zákazníci obľubujú XXL balenia, ale len v rozsahu porcie. Balenie napríklad 400 g jogurtu pre celú rodinu nie je u nás preferované alebo obľúbené, ako napríklad v západnej Európe.“
Dozrál čas se posunout
Ve zbytku článku si připomeňme některé obalové inovace z poslední doby. Značka Hollandia, která je na českém trhu přes 30 let spojena především s výrobou jogurtů zrajících v kelímku, prochází vizuální proměnou svých obalů. Od začátku léta se vlajková loď portfolia, jogurt Hollandia Originál Selský, začíná na pultech obchodů objevovat v novém. Za návrhem stojí brandingová agentura Lineart, jež se značkou Hollandia spolupracuje dlouhodobě. Hollandia při inovaci vsadila na lehkost a čistotu, přitom nezapomněla na původní originální odkazy, k nimž se hlásí a se kterými se mohou zákazníci identifikovat. O tom svědčí i slogan „Stále originální, jen o kelímek hezčí“. „Novou podobou jsme chtěli dokázat, že byť zůstáváme věrní tradici a osvědčeným recepturám, nebojíme se být trendy a moderní. Poslední změnou prošly naše obaly před osmi lety a myslím, že dozrál čas se opět trochu posunout,“ říká marketingový manažer značky Hollandia Jaroslav Semerák. Nový kabát dostal jogurt bílý Hollandia Originál Selský (500 g) a jeho ochucené varianty (200 g), postupem času následují i další řady produktů z portfolia značky. Tradičními kanály prodeje zůstávají běžná maloobchodní síť a online prodejny s potravinami.
V Bohemilku se z pohledu novinek v obalovém segmentu v poslední době nic zásadního nezměnilo. Několik věcí však podle výrobního ředitele Rostislava Rosického stojí za zmínku. Vyjmenovává je takto: „První je nástup neoddělitelných víček u PET lahví na mléko – toto je však povinnost pro všechny výrobce. Od podzimu 2023 se používají odlehčené PET lahve, jejichž gramáž klesla z 25,5 na 22 gramů, což představuje úsporu téměř 40 tun plastu ročně. V letošním roce byly odlehčeny také kbelíky na kilogram jogurtu, u nichž došlo ke snížení hmotnosti o přibližně 20 gramů na kus, což by mělo vést k úspoře kolem 20 tun plastu.“ Dodejme, že PET lahve, resp. preformy firma odebírá od společnosti Plastipak, kbelíky pak od dodavatele Jokey.
Společnost Lactalis v tomto roce výraznou inovaci z hlediska obalů neuvedla. „Primárně se věnujeme renovacím, které se týkají šetření množství plastů, a to jak u balení sýrů, tak i u obalových materiálů určených pro jogurty, mléčné dezerty a smetany,“ říká marketingový ředitel Jan Dietl.
Společnost Meggle v poslední době drobně upravila designy některých svých produktů. I ona se ale musela přizpůsobit Nařízení EU 2019/904 a následným předpisům a zavést technologii víček neoddělitelných od nápojových obalů, informovala Bohdana Hübnerová, international marketing project manager společnosti Meggle.
„Kromě designových změn se kontinuálně věnujeme efektivitě a ekologickému dopadu našich obalových řešení. V poslední době se nám povedla například změna potisku obalů plátkových sýrů. Všechny naše designy jsou tištěny stejnými barvami CMYK-OGV, která znamená výraznou úsporu barev, ale také méně odpadu a ztrát při jejich výrobě,“ říká Jan Teplý, provozní ředitel společnosti Madeta. Změnou kartonového řešení a automatizací firma na paletě zvýšila počet kusů výkrojových sýrů, jako je třeba Jihočeský Eidam nebo Madeland, čímž se snížila uhlíková stopa přepravy.
Madeta také změnila typ lepenky využívané pro traye výrobků v kelímcích. „Přešli jsme z vlnité lepenky typu B vlna na F vlnu, jako je například Lipánek, výrazně jsme tím snížili spotřebu papíru, takže další ekologický přínos,“ poznamenává Jan Teplý. V případě Lipánku Madeta dlouhodobě využívá obalové řešení, které umožňuje recyklaci – obal se skládá ze tří lehce oddělitelných materiálů. „Věnovali jsme se ale i dalšímu vývoji, vše více zjednodušili a použili ještě ekologičtější papír. Za zmínku určitě také stojí, že naše ‚rozpékací‘ krabička na Romadur získala v Bangkoku cenu WorldStar Packaging Award 2024 v kategorii potraviny s obalem, a navíc zlatou medaili za marketing.“
Větší využití recyklátu
„Zajímavou novinkou je obalová řada Smetanových jogurtů Bedřich pro Milko Polabské Mlékárny. V tomto případě jde o polypropylenové kelímky s redukovaným množstvím plastu, kterým u nás říkáme ultra light,“ říká Petr Šimek. Trendem jsou také větší rodinná balení, např. 0,5 kg a 1 kg balení tvarohu, čerstvého sýru, termizovaných pomazánek a Tradičních pomazánkových pro Alimpex Food – Mlékárnu Bystřici pod Hostýnem, která využívají monomateriálové řešení od Greiner Packaging.
Zefektivnit hodnotový řetězec
„Tetra Pak je dlouhodobým partnerem výrobců potravin a nápojů. Díky tomu víme, jak někteří výrobci reagují na současné výzvy trhu. Mezi ty hlavní patří bezpochyby snaha zefektivnit celý hodnotový řetězec. V této oblasti je Tetra Pak výrobcům nápomocen na jedné straně tím, že jim přináší inovativní obalová řešení, která pomáhají zvyšovat trvanlivost rychle se kazících potravin, a na druhé straně technologiemi zpracování potravin, jež přispívají ke snižování emisí, plýtvání a spotřeby energie a vody,“ uvádí Jacek Borowiec.
Konkrétním příkladem v mlékárenském průmyslu je technologie OneStep, která zrychluje a zefektivňuje proces výroby mléčných výrobků a přináší inovace do výroby. Technologie kombinuje různé kroky zpracování mléka, čímž výrazně snižuje náklady a dobu zpracování. Kromě toho se očekává, že zákazníci sníží spotřebu elektrické energie až o 44 %, tepelné energie až o 29 % a spotřebu sladké vody až o 35 %.
Tetra Pak reflektuje rostoucí důraz na udržitelnost, který vyplývá z požadavků spotřebitelů a legislativních změn. V této souvislosti nabízejí obaly, které splňují potřeby výrobců mléčných výrobků. Například obal Tetra Top, určený pro chlazené mléčné produkty, kombinuje funkčnost lahve s ekologickými výhodami kartonu. Je dostupný v různých tvarech a velikostech. Obal může obsahovat až 94 % obnovitelných materiálů, což podle firmy přispívá ke snížení emisí o 37 % ve srovnání se standardními obaly.
Po úspěšném komerčním testování u spotřebitelů v roce 2022 zahájily společnosti Tetra Pak a Lactogal uvedení aseptického kartonu na nápoje s papírovou bariérou. Nápojový karton tvoří z přibližně 80 % recyklovaná lepenka. Podle firmy dochází ke snížení uhlíkové stopy o třetinu. Obal byl certifikován jako uhlíkově neutrální společností Carbon Trust.
„Dochádza k ústupu od pestrých, zložitých a drahých obalov“
Trend balenia mliečnych výrobkov je už viac rokov nastavený na ekológiu a recykláciu. Dochádza k ústupu od marketingovo zaujímavých, pestrých, zložitých, drahých a inovatívnych obalov, ktoré by neboli v súlade s ekológiou. Mliečne výrobky sú špecifické tým, že ide o rýchloobrárýchloobrátkový tovar s priamym kontaktom s potravinou. Preto sa kladie veľký dôraz na bezpečnosť a zdravie spotrebiteľa.
Juraj Korman, obchodní ředitel, Agro Tami
„Výrazná úspora barev“
Kromě designových změn se kontinuálně věnujeme efektivitě a ekologickému dopadu našich obalových řešení. V poslední době se nám povedla například změna potisku obalů plátkových sýrů. Všechny naše designy jsou tištěny stejnými barvami CMYK-OGV, která znamená výraznou úsporu barev, ale také méně odpadu a ztrát při jejich výrobě.
Jan Teplý, provozní ředitel, Madeta
Text: Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Mina Rad, Unsplush