Objednávky na pobočky standardně nebalíme, do výdejních boxů jen částečně
„Snažíme se najít rovnováhu mezi minimalizací obalového materiálu a ochranou přepravovaných produktů,“ říká Eliška Čeřovská, tisková mluvčí Alzy. A dodává: „Vždy se snažíme snížit množství nepotřebného obalu a zároveň zajistit, aby produkty byly dobře chráněny během přepravy.“
Jaké faktory berete v úvahu při návrhu či použití obalů pro e-commerce, aby byly vhodné pro bezpečnou a efektivní dopravu objednaného zboží?
Zaměřujeme se na různé faktory s cílem zajistit bezpečnou a efektivní dopravu objednaného zboží. Máme k dispozici několik možností doručení, jako je doručení do AlzaBoxů, na pobočky, na adresu a na výdejní místa, kurýrní, respektive expresní dopravu, dopravu XL zboží a dopravu po Evropě. Všechny tyto způsoby doručení vyžadují různé přístupy k balení zboží.
Při výběru obalů zohledňujeme citlivost a náchylnost zboží na poškození. Pokud jde o křehké zboží používáme pevnější a odolnější obaly, které poskytují větší ochranu proti otřesům a nárazům.
Nakonec, vzhledem k rostoucímu důrazu na udržitelnost, zohledňujeme při výběru obalů také environmentální aspekty. Snažíme se preferovat recyklovatelné, biologicky rozložitelné nebo opakovaně použitelné obaly, které minimalizují negativní dopad na životní prostředí.
Mluvíte o vlastnostech obalů. Upřednostňujete konkrétní materiály?
Pečlivě volíme přepravní obaly v závislosti na typu dopravy, abychom zajistili dostatečnou ochranu a manipulační funkci. Existují dva základní předpoklady, které od přepravních obalů očekáváme. V případě balíkových přeprav balíme do lepenkové krabice nebo bublinkové obálky. Je-li to možné, druhotně využíváme obaly z našeho příjmu. Pokud jsou například lepenkové boxy v dobrém stavu, neváháme je znovu použít. Jako výplň máme obvykle bubliny nebo vzduchové polštářky, které slouží k ochraně předmětů uvnitř obalu. Evropské balíkové zakázky dodáváme vždy v lepenkové krabici, abychom zajistili konzistentní způsob balení a minimalizovali riziko poškození.
Pro expresní přepravy a doručení do AlzaBoxů často používáme plastové pytle různých rozměrů nebo bublinkové obálky, přičemž výběr závisí na velikosti produktu a celkové zásilky. Choulostivé produkty jsou ještě dodatečně zabezpečeny bublinami nebo smršťovacími fóliemi, aby se minimalizovalo riziko poškození.
Daří se vám nahrazovat nerecyklovatelné materiály?
Pokud jde o ekologické hledisko, je pravda, že každý obal představuje zátěž pro životní prostředí. Snažíme se najít rovnováhu mezi minimalizací obalového materiálu a ochranou přepravovaných produktů. Vždy se snažíme snížit množství nepotřebného obalu a zároveň zajistit, aby produkty byly dobře chráněny během přepravy. Vybíráme také obaly, které mají co nejnižší dopad na životní prostředí, a aktivně se zabýváme iniciativami zaměřenými na udržitelnost a recyklaci obalového materiálu.
Jak je to s balením směřujícím přímo na pobočky?
Objednávky s vyzvednutím na pobočkách standardně nebalíme, místo toho přepravujeme produkty v plastových stohovatelných přepravkách, které jsou u nás stále v oběhu. Tímto jsme redukovali množství plastového obalu a zároveň jsme minimalizovali odpad. Dalším krokem, který jsme podnikli, bylo přestat balit některé objednávky do AlzaBoxů.
Některé zásilky však stále balíte.
Zastavili jsme balení objednávek obsahující až čtyři položky, pokud povaha produktů umožňuje jejich bezpečnou přepravu bez dodatečného obalu. Toto opatření umožnilo redukovat plastové obaly o desítky tun a zároveň výrazně urychlit logistický proces při doručování do AlzaBoxů. Projektem Nebalení se v Alze snažíme dosáhnout vize „Jediný udržitelný obal je žádný obal“.
Foto: Alza.cz