Etikety ve znamení technologické náročnosti i ekodesignu
Etikety na obalu tvoří jak užitný prvek se základními, či dokonce i rozšiřujícími informacemi, tak i prvek estetický ve spojení s často důmyslnou formou zušlechťování. Moderní výroba však zároveň klade důraz i na ekodesign.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 123 (duben–červen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Na jedné straně rostou při požadavcích na výrobu etiket nároky na bezchybný, a především originální design, na straně druhé je zde snaha o optimalizovanou udržitelnost, což je však ne vždy z hlediska zpracování nových materiálů jednoduchou záležitostí. V souvislosti s udržitelností bohužel výrobci etiket občas vnímají, že nové materiály jsou méně odolné vůči vlhku, což zejména vinařům způsobuje potíže. Nové substráty se také často při dalším zušlechťování chovají jinak, což je výrobní výzvou pro produkci.
Roste zájem o zušlechťování etiket po tisku
Ke specialistům na zušlechťování etiket patří dlouhodobě i společnost Etiflex. Úspěšným konceptem byla loňská vítězná série jak Obalu roku, tak mezinárodní Worldstar Packaging Award, etikety na pálenky z Raspenava Distillery. Pestrobarevné etikety kombinují dvě vrstvy materiálů a několik technologií tisku a zušlechtění.
„Nedávno jsme pořídili nový stroj a rozšířili nabídku o digitální ražbu a lak. Umíme zpracovat všechny možné variace zušlechtění, vrstvení materiálů, atypické tvary etiket. Před pár týdny jsme například pracovali na etiketách PinkGris pro vinařství Sonberk, na kterých je nápis Pink tvořen průhledy skrze etiketu na láhvi tohoto růžového vína. Možná se to nezdá, ale tento zajímavý nápad designéra je pro výrobu docela tvrdým oříškem. Naštěstí jsme ho úspěšně rozlouskli,“ dodává Lucie Hotařová, majitelka Etiflexu. Rovněž potvrzuje i stále větší zájem o zušlechťování ze strany klientů i jejich větší otevřenost k vytváření nových sérií a řad svých produktů. Zatímco vinaři v minulosti spoléhali na jedinou etiketu pro všechna svá vína, dnes už je běžné, že vinařství má odlišnou etiketu na zemská vína, přívlastková vína, frizzante, sekty, mladá vína, pet-naty, vína, která zrála v sudu atd. Design se tak může lépe přizpůsobit svému cílovému trhu a má větší šanci zaujmout ty správné klienty. Rozmanitost v designu je oblíbená také mezi pivovary nebo třeba výrobci ginů.
Složitější designy a strategie udržitelnosti
Label Design při výrobě využívá odlehčené materiály, materiály s podílem recyklátu nebo i vyrobené z organického odpadu (příměsi trávy, ječmenu, korku, zbytky z vylisovaných vinných hroznů, cukrové třtiny apod.). Díky specifickému zabarvení, které souvisí s druhem použité suroviny, získávají etikety specifický vzhled a mohou být volbou hlavně pro ekologický re-branding značky. Zároveň vyrábějí bezpodložkové etikety – linerless. Běžné etikety aplikované na výrobky po sobě zanechávají nosný silikonový pás, tzn. hodně odpadu ve spojení s náklady na jeho likvidaci. Linerless etikety ale žádný takový pás nemají, takže odpad ani náklady na jeho likvidaci nejsou žádné.
Zákazníci se chtějí i odlišit od konkurence. S tím vzrůstá poptávka po speciálních etiketách – např. svítících pod UV světlem, s vůní či ze zajímavých materiálů, jako jsou např. soft touch či etikety s RFID nebo AR (rozšířenou realitou). Objevují se také etikety s různými bariérovými vlastnostmi, food contact certifikátem nebo etikety vyráběné v přísném security režimu, jako jsou třeba stírací losy či vstupenky apod.
Náročné jsou také různé konstrukce etiket. Jde hlavně o peel-off etikety (vícevrstvé etikety) typu booklet a sandwich. V případě bookletu se ještě do samolepicí etikety vkládá leták a v případě sandwiche je zase nutné např. odhadnout lepidlo tak, aby pevně drželo, ale také bylo opakovaně odlepitelné a nalepitelné zpět.
Label design nedávno vytvořil nové etikety pro Šumavskou mlékárnu. Jedná se o předtištěné přední etikety s obrázkem, logem mlékárny a neměnnými texty. „Data, která se u každého výrobku mění, pak byla vyřešena dotiskem na etikety. Label design vyrobil a dodal etikety ve dvou tvarech (kruh, obdélník). Dodali jsme také novou tiskárnu a nový software pro tvorbu a správu dotiskovaných dat,“ doplnila Andrea Vokálová, marketingová specialistka společnosti Label design.
Tendence proměn etiket potvrzuje i pivní průmysl
Designové změny se týkají i pivního průmyslu. Zatímco malé pivovary si mohou dovolit být při vývoji nových etiket velmi kreativní, u velkých společností je situace obtížnější. Přece jenom je zde design brán v kontextu s globální komunikací celého brandu. To však neznamená, že velké značky neprovádějí inovaci vzhledu etiket. Jedna z větších úprav se dotkla i značky Starobrno (Heineken). „Cílem bylo značku Starobrno omladit, modernizovat, docílit toho, aby byla prémiovější. Dalším důvodem bylo sjednocení celého jejího portfolia, do kterého patří Bitr, Medium a Starobrno Tradiční. Na designu jsme pracovali téměř dva roky a výsledek jsme testovali s naší výzkumnou agenturou. Tak jsme si potvrdili, že naše úvahy jsou správné, například že zlatá barva je ta hlavní a důležitá pro vnímání kvality. V nejbližší době uvidíme, jak na změnu zareagují spotřebitelé,“ vysvětluje Dita Jacobson, tisková mluvčí společnosti Heineken ČR.
„Netřeba být dokonale dokonalí“
Ve spolupráci se společností Label design jsme připravili nové etikety. Je to obrovská změna, první výrobky dostaly novou etiketu a je to super. Není to marketingově dokonalé, ale o to víc je v tom vidět kus lidského rukopisu, jsme manufaktura, netřeba být dokonale dokonalí. Mezi starou a novou etiketou je neuvěřitelná propast.
Michaela Poléfková, provozní ředitelka, Šumavská mlékárna
„Přechod k papírovějším materiálům“
Změny designu etiket samozřejmě vnímáme. Vidíme tak postupný přechod od lesklých a metalických materiálů k papírovějším, a tím pádem i ekologičtějším řešením. Je to určitě krok správným směrem, nicméně všechny změny by měly probíhat s jasným cílem, nikoli jen kvůli formální změně pro změnu.
Dita Jacobson, tisková mluvčí, Heineken ČR
Připravila: Jana Žižková
Úvodní foto: Etiflex