![Senta Čepelová: V oběhu jsem našla i KLT z roku 1993](https://www.svetbaleni.cz/wp-content/uploads/2024/06/obr_Def-620x323.jpg)
Senta Čepelová: V oběhu jsem našla i KLT z roku 1993
Závod koncernu Forvia Hella v Mohelnici dodává do automobilového průmyslu světelnou techniku. „Vnímáme nové trendy a směr z pohledu EU i zákazníků, kteří už nechtějí pěnu a jiné zbytečné odpady. Jdeme vstříc těmto novým výzvám,“ říká Senta Čepelová, head of packaging engineers v mohelnické výrobě (Hella Autotechnik Nova, Mohelnice).
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 123 (duben–červen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Svět balení:
Jaká je role oddělení balení ve vaší firmě i v rámci skupiny Forvia?
Senta Čepelová:
Naše oddělení je součástí logistického inženýringu a zastřešuje komplexně téma balení a obalového hospodářství pro závod v Mohelnici. V rámci skupiny Forvia má své pevné místo i soběstačnost, nicméně spolupráce a výměna best practice napříč celým koncernem je něco, co nás posouvá kupředu a pomáhá hledat ta nejoptimálnější řešení nejen pro současné projekty, ale i do budoucna.
Svět balení:
Můžete popsat proces navrhování a vývoje balení pro různé typy světlometů a zadní skupinové svítilny pro vaše produkty? Podílíte se na návrzích?
Senta Čepelová:
Naši obaloví specialisté jsou technicky zdatní a na vývoji se podílejí jen částečně a sice u projektově specifických obalů. Standardní obaly nakupujeme podle VDA norem a dalších parametrů. Specifické obaly necháváme vyvíjet u dodavatelů – vycházíme z našeho know-how, ale spoléháme na partnery. Máme vytipováno, s kým spolupracovat v případě trayů nebo šití textilních kapsářů. Bavíme se o obalech, které potřebujeme přímo pro interní výrobu nebo pro naše dodavatele. Vůči zákazníkům je to naopak, v 99 procentech definují obaly nám. Někdy se stane, že obal navrhneme podle kritérií zákazníka.
Svět balení:
Do jaké míry zákazníci dopředu konzultují výrobu obalu?
Senta Čepelová:
To je dáno jejich normami. Může jít o standardní obal, například jeden velký německý OEM má gitterboxy a vlastní systém pro řízení obalů, přes který si je pronajímáme. Obaly si ale firma vyvíjí sama.
Svět balení:
Jaké parametry vstupují do vývoje zákaznických obalů?
Senta Čepelová:
Při vývoji obalu je nutné držet se standardizovaných rozměrů, aby správně fungoval celý supply chain a obal byl kompatibilní se sklady, transportem i výrobními procesy u nás i zákazníka. Vnější rozměry jsou dané, více si lze hrát s vnitřní částí obalu. Pokud zákazníci používají specifický obal z kartonplastu s vnitřními slides, mohou vnitřek navrhnout, jak chtějí. Pro světlomety se volí citlivější materiály, které ji nepoškrábou. Headlampy potom balíme do kompletního boxu s podlážkou a víkem.
Svět balení:
Jaký je poměr standardizovaných obalů a těch, které vyvíjíte?
Senta Čepelová:
To nedokážu odhadnout. Standardizované obaly potřebujeme i pro ty, do kterých vyvíjíme vnitřky. Máme na devadesát typů specifických insertů, které vkládáme do KLT. Ať už se jedná o textilní kapsáře nebo pěnové či kartonplastové ohradníky a různé fixace.
Svět balení:
Designujete i něco z kartonáže?
Senta Čepelová:
Obaly z kartonáže používáme především na balení náhradních dílů. Vše balíme jako kusovku do lepenky, například do klopových krabic, navržených jako korporátní řešení. Vývojem nebo změnou designu lepenkových boxů se ale v našem závodě moc nezabýváme. Využíváme již existující obaly, nebo obaly předepsané zákazníkem.
Svět balení:
Obsahují asi také velké množství insertů nebo dilatačních komponent…
Senta Čepelová:
Souhlasíme s novou strategií a koncepcí obalů, které jsou ekologičtější jak z pohledu EU, tak ze strany zákazníků, kteří již nechtějí přijímat pěnu a další odpad. Jdeme vstříc těmto novým výzvám.
Svět balení:
Aby se lampy nepoškrábaly, používala se také PVC fólie.
Senta Čepelová:
Ochranné fólie na světlomety se už nepoužívají. Kromě světlometů vyrábíme i samotné světelné moduly, a to jak pro interní použití, tak i na export. U nich občas používáme plastové krytky, ale i toto řešení je na ústupu a plastovou ochranu se snažíme eliminovat. Z důvodu vyšší ochrany před prachem a vlhkostí se však stále budeme potýkat se strečovou fólií a PE-vaky, převážně v ESD provedení.
Svět balení:
Jaké nejdůležitější aspekty berete v úvahu při nákupu obalů?
Senta Čepelová:
Jedením z cílů našeho oddělení je zaměřit se na ekologii a vícecestná balení. Roli hraje materiál, ze kterého je obal vyroben, i cena, ale už jsme mnohem obezřetnější ohledně toho mít za každou cenu regranulát. V jednom okamžiku nastal boom a všichni ho začali nabízet, protože po něm vznikla poptávka. Čím více je v obalu regranulátu, tím si v podstatě kupujete více odpadu, který už nezrecyklujete a vyhazujete. Samozřejmě máme výrobce trayů, kde se takové řešení nabízí, ale zde jsme zastánci čirého regranulátu, tedy zbytkového odpadu z produkce výrobce. Nenabízí obal z virgin materiálu, ale třeba 80procentní nastavený z pomletých zbytků z výroby. Tuto myšlenku je někdy těžké prosadit, protože rozhodující vliv má cena.
Svět balení:
Registrujete snížený počet cyklů obalů, právě třeba z důvodu nekvalitních plastů?
Senta Čepelová:
V oběhu je to vidět, i co se týká trayů. Potýkáme se s tím stále více, i když se podmínky provozu nezměnily k horšímu. Naopak se zlepšily, protože dříve jsme třeba obaly skladovali venku pod střechou. Přesto nevznikaly takové ztráty jako dnes. Za minulý rok jsme zrecyklovali 54 tun trayů, které odběratel podrtil a materiál pro nás znovu využil na výrobu nových obalů.
Svět balení:
Je nekvalita materiálu znát kromě odolnosti i v automatizovaném provozu, ať už u zákazníka, nebo u vás?
Senta Čepelová:
Je vidět všude. Stává se, že materiál praská i zatížením ve skladech. Palety stohujeme ve čtyřkách, takže tíha na ty spodní je už hodně velká. Ale samozřejmě i v automatizovaných zařízeních, kdy se pracuje s vysoce přesnými hodnotami a nelze nastavit velké tolerance, dochází ke kolizím. Traye se v průběhu času vychylují a stejné nejsou ani z prvovýroby. To vše má vliv na automatizaci. Když se tray vloží do stohovače, který je dimenzovaný na nominální hodnoty, tak ty s odlišnými parametry robot rozbije.
Svět balení:
Kolik otáček průměrně zvládnou?
Senta Čepelová:
Traye používáme interně i externě a měly by vydržet pětiletý životní cyklus. Oběh kalkulujeme v průměru na dva týdny, což je nějakých pět set cyklů. Traye se začaly používat kolem roku 2017 a projekty dobíhají, určitá množství jsme doplnit do oběhu museli. U těch z recyklátů se životnost promítne letos nebo v příštím roce.
Svět balení:
Dají se některé obaly použít pro následující projekty?
Senta Čepelová:
U specifických obalů, obzvláště trayů, jen velmi zřídka. Nabízí se to maximálně u čoček, které mají obdobný tvar, či pro elektroniku a desky plošných spojů, kdy se dají vložit na stejné pozice. Jinak se jedná o jednorázové využití pro daný projekt.
U standardních KLT je to jiné, v oběhu jsem našla i některé z roku 1993 od společnosti Schoeller Allibert. Nyní už ale také dokupujeme přepravky z regranulátu. Největší úmrtnost mají palety a paletová víka, která jsou vystavena největší zátěži, co se týče manipulace a skladování. Zde se regranulát nevyplatí vůbec.
Svět balení:
Snahou v některých firmách je zbavit se i vratného plastu. Nemají zákazníci zájem třeba o obaly z vícecestné kartonáže?
Senta Čepelová:
Kartonáž posíláme v rámci IAM a OES. Obaly jsou tak standardizované a definované buď centrálou nebo zákazníkem. Pokud ale dostaneme podnět od zákazníka, našeho pracoviště balení nebo od výrobce kartonáže, že je někde potenciál ke zlepšení či úspoře, vyhodnotíme ho a pak předáme centrále s návrhem na optimalizaci a změnu.
Svět balení:
Co balíte automaticky a co manuálně?
Senta Čepelová:
Prvovýroba je maximálně automatizovaná, takže obsluha se stará jen o vkládání štosu trayů do zásobníků. Celý proces probíhá prostřednictvím robota – ten si rozebírá traye a vkládá do něj komponenty. Na výstupu pracovník traye odebere a ukládá na paletu. Automatizovaný proces paletizace máme pouze u jedné linky, kdy robot odkládá traye na paletu. Ale je to problematické, protože robot traye často ničí. Při zvažování automatizace jsme dospěli k závěru, že jsou obtížně řešitelné odchylky, navíc proměnlivé odchylky. Odkládáme na klasické plastové palety, které mají na okraji lemy a ty se různými vlivy deformují. A když jsou lehce zkřížené, člověk je schopen traye srovnat do požadované pozice, robot nikoliv.
Svět balení:
Jde jen o nastavení, nebo je to pro váš sortiment natolik problematické, že automatizace balení postrádá smysl?
Senta Čepelová:
Nyní jsme ve fázi, kdy zjišťujeme příčinu, proč to nastává, a také co je vůbec možné z technologického pohledu automatizovat. Spolupracujeme s různými dodavateli automatizovaných řešení. V minulosti každou linku automatizovala jiná firma, a tím pádem se liší, což je pak složité. Každopádně automatizaci se do budoucna nebráníme, cíl a trend je jasný a investujeme tímto způsobem značný kapitál. Záměr nese myšlenka, že úspora lidské práce se vyplatí.
Svět balení:
Dodáváte v režimu JIT či JIS a má tato skutečnost vliv na konstrukci obalů?
Senta Čepelová:
V drtivé většině dodáváme zákazníkům na sklady, pouze v ojedinělých případech se jedná o kanbanové závozy, které si zákazníci u nás sami vyzvedávají.
Svět balení:
Chybí vám v nabídce na českém a slovenském trhu nějaké typy obalů?
Senta Čepelová:
Velkou výzvou jsou pro nás jednocestné traye, které používáme pro export do zámoří. Na kongresu Obalko jsme viděli obaly vyrobené z bramborového škrobu, obdobné řešení nám nabízela i firma Tart. Tímto směrem se vydáme rádi, pokud se objeví obal z jiného materiálu než z plastu, který bude lépe rozložitelný. Používáme jich velké množství, takže z globálního pohledu bychom díky nim méně zamořovali planetu.
Svět balení:
Komplexita obalů roste. Je snahou zjednodušovat obalovou škálu a daří se to?
Senta Čepelová:
Dnes už mají designéři světlometů a modulů za cíl navrhovat určité produktové skupiny maximálně univerzální, což by mělo vést ke zúžení výrobkového portfolia, nikoliv však objemově. Znamená to ale i flexibilnější výrobní procesy, zjednodušení zásobování a celkového zefektivnění supply chainu. Lépe bychom využili obal, nemuseli bychom nakupovat v tak široké škále nebo pořizovat nástroje na traye, vše by bylo efektivnější. Takže ano, ale proces začíná u konstrukce a uchopení výrobku samotného.
Svět balení:
Spolupracují tedy designéři světlometů s designéry obalů?
Senta Čepelová:
Ano, i zde se snažíme prolomit bariéry a více spolupracovat – ať již formou workshopů nebo jen konzultacemi při výběru konkrétních obalových řešeních na rozběhlých projektech.
Svět balení:
Změnila covidová situace, kdy nastal nedostatek obalů a vystřelily ceny, strategii například v udržování vyšších skladových zásob obalového materiálu?
Senta Čepelová:
U jednocestných obalů to po určitou dobu mělo vliv. Obecně byl problém s vlnitou lepenkou, což už je passé. Ale naopak si myslím, že trendem bylo redukovat naše zásoby. Všechny jednocestné obaly spadají do zásob, které nesou hodnotu, takže i u nich byl cíl je minimalizovat, což má pak negativní dopad, protože výrobci nejsou tak flexibilní, ani oni totiž nedrží velké zásoby lepenky kvůli vlhkosti nebo jiným kritériím. Hůř se pak doplňují výpadky. Balení z lepenky používáme jako alternativu, pokud dojde originální zákaznické. Co se týká vratných obalů, covid nás velmi poučil. Lépe si nyní plánujeme dokupování v průběhu roku a hlídáme stav zásob. Dlouhodobě – na rok – rozplánujeme, kdy a jaké vratné obaly budeme dokupovat. Dodací lhůty se drží kolem osmi až dvanácti týdnů, což je zase komplikované v souvislosti s tím, jak se vyvíjejí zákaznické odvolávky. Automobilový průmysl je velmi dynamický, projekty mají výkyvy a odvolávky kolísají a je těžké uhlídat toky obalů.
Svět balení:
Jak obaly evidujete systémově?
Senta Čepelová:
Používáme různé moduly v systému SAP, přes který ale zrovna obalové zásoby neřídíme. Vedeme v něm pouze kmenová data každého konkrétního obalu a dodavatelská či zákaznická konta. Pro řízení zásob a toku obalů používáme interní aplikaci, ušitou pro naše potřeby na míru. Aplikace sleduje pohyby obalu v rámci našeho závodu a hlídá zásoby obalů v našich skladech
Svět balení:
Nevyužíváte online dohled nad částí obalů pomocí RFID či NFC?
Senta Čepelová:
Ne. Možnost implementace RFID jsme zvažovali, z pohledu ztrát obalů by taková identifikace měla smysl. Cenové nabídky byly ale velmi vysoké a nevyplatilo by se to.
Svět balení:
Jaký je vývoj z hlediska vlastnictví obalů?
Senta Čepelová:
Obaly, které používá naše firma jako specifické anebo pro universální toky, si nakupujeme do našeho vlastnictví. Obaly na finální výrobky jsou v drtivé většině případů ve vlastnictví zákazníka.
Svět balení:
Inspirujete se obalovou strategií od ostatních závodů?
Senta Čepelová:
S ostatními závody funguje předávání best practice a lessons learn s pravidelnými měsíčními schůzkami, které zastřešuje koordinátor z centrály. Shromažďuje informace a know-how, které sdílíme. Kontakt mezi závody probíhá i individuálně. To je jedna úroveň v rámci koncernu. A samozřejmě se snažíme pracovat s dodavateli. Spolupracujeme s léty prověřenými firmami, u nichž víme, co mohou nabídnout, případně poptáme něco nového. Obalové novinky na trhu reflektujeme z různých dalších zdrojů, jako jsou časopisy nebo veletrhy.
Svět balení:
Jaké obalové trendy sledujete v automotive a kam se budou ubírat?
Senta Čepelová:
V první řadě je to automatizace, jíž se do budoucna budeme ještě hodně zabývat z pohledu kvality a udržitelnosti nákladů. Přestože se traye jevily jako výborné řešení, nejsou za podmínek současného provozu stoprocentní. Toto chceme dále posouvat. Zároveň záleží na charakteru výrobku. Když to vztáhnu na světlomety, mění se například laky, tím pádem začíná nová éra obalů. Lak je náchylný na vlhkost, povětrnostní podmínky, znečištění. Na nejvíce dekorativní dílce jsme dosud používali kapsáře z Evolonu. V minulém roce jsme testovali nový lak a vše bylo poškrábané. To představuje do budoucna výzvy při hledání nových materiálů a způsobů balení. Od nového laku jsme nakonec upustili, protože problémy vznikaly už během výroby.
Svět balení:
Vysloužilé obaly posíláte na recyklaci, ale jak je to s textilními kapsáři a jejich údržbou?
Senta Čepelová:
Textilní fixace se rovněž snažíme udržovat a používat dlouhodobě. Čistíme je u externí firmy nebo v rámci vlastního pracoviště třídění. Máme kvalitní dodavatele, kteří nás přesvědčili o svých přednostech a že investice do jejich produktů se vyplatí, spoustu kapsářů používáme již osmým rokem, ačkoliv dimenzovány byly na pět let. S likvidací takových obalů je to už horší. Většinou jsou vyrobeny z více typů materiálů, což je problematické a bylo by nutné je rozebrat. Pokud už je tedy likvidujeme, pak pouze u našeho odběratele odpadů, nebo přeprodejem v rámci koncernu. Plastové traye se v tomto ohledu dají zpracovat určitě snáze.
CV Senty Čepelové
Ve společnosti Forvia Hella v Mohelnici působí v logistice od roku 2017, v pozici head of packaging engineers od roku 2020. Předtím pracovala například ve společnosti Valeo Autoklimatizace Rakovník, Robert Bosch České Budějovice a Miele technika Uničov, a to vždy v oblasti logistiky.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Forvia Hella