![Rozbalíme to s… Vojtěchem Beránkem, majitelem společnosti Kartoons](https://www.svetbaleni.cz/wp-content/uploads/2024/02/0084-24_SB_BAN_ROZBALIME_beranek_620x323.jpg)
Rozbalíme to s… Vojtěchem Beránkem, majitelem společnosti Kartoons
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Svět balení vám přináší rozhovory s těmito osobnostmi, kde „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další inspirativní osobností je Vojtěch Beránek, majitel společnosti Kartoons. Firma se při výrobě obalů řídí mimo jiné heslem „Starý papír není k zahození“.
Můžete stručně popsat, jaké obaly vaše společnost vyrábí?
Naše obaly vyrábíme majoritně ze zachráněného kartonu, tedy z odpadu. Dále pro jejich výrobu používáme MDF desky, překližku, kraftový papír, případně barevný papír dle přání zákazníka. Všechny obaly u nás vznikají od návrhu, přes vyřezání jednotlivých částí na laseru až po ruční kompletaci. U větších zakázek spolupracujeme také s chráněnou dílnou. Děláme složitější designové obaly, u nichž využíváme průhlednost kartonové vlny v řezu. V loňském roce jsme se zaměřili také na tvorbu jednodušších, ale neméně esteticky zajímavých obalů. Jde například o dárkové boxy skládané z kartonových destiček pomocí zámečků.
Obaly děláme na míru, čímž předcházíme neúměrné velikosti obal versus produkt, a nabízíme zákazníkům různé možnosti brandingu. Dále si vyrábíme vyjímatelné proklady, díky nimž může koncový zákazník náš box neomezeně využívat i nadále. Naše obaly jsou tak nejen obalem, ale i úložným doplňkem do domácnosti nebo například fermentačním boxem pro výrobu kombuchy.
Kdy bylo vytvoření nějakého obalu pro vaši společnost obzvlášť komplikované? Co vám pomohlo, abyste práci na daném obalu úspěšně dokončili?
Největší výzvou, a současně si troufám říct dosud naším nejlepším počinem, bylo právě vytvoření obalu pro kit na domácí výrobu kombuchy, který po vybalení všech komponentů slouží následně jako fermentační box. Cílem bylo vymyslet obal tak, aby byl hlavně esteticky přitažlivý (dle zadání působil v interiéru jako umělecké dílo) a současně pojal všechny komponenty kitu bez zbytečného prostoru navíc. Toho jsme docílili zejména důmyslným poskládáním jednotlivých komponentů do sebe a přidáním vyjímatelného dílu, který prodlouží fermentační box pro účel přepravy. Z extra dílu navíc lze vytvořit dodatečnou dózu. Nejvíce nám obecně u obalů na míru pomáhá vzorkování a fyzické zkoušení.
Co je podle vás nejdůležitější pro to, aby se obalové inovace dařilo realizovat, tedy zdárně je uvádět do praxe?
Těžká otázka, řekl bych neustálé vzdělávání, hledání nových cest a hlavně vytrvalost při jejich zavádění.
Spolupracujete s některými firmami v rámci obalového průmyslu?
Od společnosti Smurfit Kappa bereme téměř veškerý materiál pro výrobu našich obalů. Jedná se o jejich odpad, který vyřadí z nějakého důvodu z výroby a následně by šel do lisu.
Máte vlastní strategii udržitelnosti nebo konkrétní cíle týkající se této oblasti?
Naší vizí je zpracování našeho odpadního materiálu, tj. kartonových odřezků z výroby, k vytvoření nového materiálu, který bychom dále využili ve výrobě. Prozatím tvarově zajímavé odřezky alespoň distribuujeme do školek a základních uměleckých škol k tvoření.
Můžete se podělit o nějaké tipy, co by v obalovém průmyslu pomohlo k větší udržitelnosti vyráběných obalů, a přitom to nevyžadovalo masivní investice do nových technologií nebo strojů?
Myslím, že cesta začíná hned na začátku u vývoje samotného obalu. Stále se setkáváme se zbytečně velkými obaly pro daný produkt, kombinovanými materiály a podobně. Zaměřil bych se tedy na návrh a vývoj obalu ideálně domyšlený tak, aby měl například i další funkci než pouze jednorázovou obalovou či přepravní. Dále by se určitě firmy měly více zaměřit na minimalizaci vlastního odpadu a nakládání s ním, v ideálním případě proces navrácení do výroby. To je cesta, kterou bych chtěl jít v Kartoons.
Jaké plány a cíle má Kartoons pro nejbližší zhruba rok až dva roky?
Naším cílem je nadále rozšiřovat portfolio udržitelných obalů, jejichž výrobě jsme se začali věnovat teprve před pár lety, a to zejména o výrobně méně náročná, ale přesto designově a ekologicky hodnotná řešení. Hlavním plánem, který nosím v hlavě, je vývoj vlastního materiálu ze zbytků z naší výroby. Ten by byl následně využitelný pro výrobu dalších obalů.
Připravil: David Čapek