
U obalů na drogerii dominují požadavky na ekologičnost i praktické použití
V rámci obalových řešení v segmentu drogerie se klade stále větší důraz jak na šetrnost obalů vůči životnímu prostředí, tak i na jejich ergonomické a praktické používání. V případě prémiových produktů, zejména u kosmetiky, pak je podstatným aspektem rovněž design a celková „atraktivita“ obalu.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 121 (říjen–prosinec 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Obaly pro drogistické zboží by měly splňovat několik základních požadavků. „Musí být dostatečně odolné, aby chránily obsah a zároveň odolaly například vlhkému prostředí, dostatečně praktické, aby je bylo možné skladovat bez úniku nebo vysypání látky, a do toho také ekologické, protože to je jeden z rostoucích požadavků zákazníků, a pochopitelně estetické, pokud jde například o obaly výrobků pro osobní hygienu,“ vyjmenovává František Brož, tiskový mluvčí společnosti Košík.cz. Zmíněný online supermarket investoval mj. do zkoumání vhodného množství výrobku – a ukázalo se, že má smysl zákazníkům nabídnout různé alternativy gramáže produktu. Ty dokážou omezit potřebný obalový materiál a redukují možné plýtvání.
„Za poslední roky vnímáme větší důraz na používání ekologických materiálů – ať už je to přechod z plastového balení na papírové nebo z klasických materiálů na recyklované. Důvodem je zejména ekologie, zároveň tím ale také výrobci šetří své náklady,“ poznamenává Denisa Morgensteinová, tisková mluvčí online supermarketu Rohlik.cz. Udržitelná balení jsou podle ní pro zákazníky mnohem atraktivnější, zejména pokud jde o mladší generaci spotřebitelů. Kromě přechodu na ekologičtější balení zaznamenává Rohlik.cz i nárůst ekonomických balení, ať už se jedná o tzv. doypacky či velké litráže u tekutých mýdel nebo šamponů, případně i nabídku bezobalové kosmetiky.
Čím méně, tím lépe
Hlavním současným trendem v oblasti obalů pro segment drogerie je podle online prodejce Alza.cz snaha minimalizovat množství použitého obalového materiálu. „V naší společnosti reagujeme na tento trend tím, že vybrané produkty do AlzaBoxů doručujeme nezabalené. Vedle toho jsme přepracovali balení naší privátní značky AlzaEco s důrazem na logistiku, abychom maximalizovali efektivitu přepravy,“ vysvětluje Eliška Čeřovská, PR manažerka společnosti Alza. Proto např. výrobky značky AlzaEco mají takový tvar, aby se na paletu a do kamionu vešlo co nejvíce kusů. Uvedený e-shop pracuje na další optimalizaci obalů svých privátních značek, aby minimalizoval množství použitého materiálu, ale zároveň stále zajišťoval i bezpečné doručení zboží. „Snažíme se plnit požadavky zákazníků a přispívat k udržitelnosti v této kategorii produktů,“ shrnuje přístup firmy Eliška Čeřovská.
Směrem k monomateriálovým řešením
Obalové trendy v segmentu drogerie nejsou podle Jaroslava Vodáčka, CE lead packaging managera ve společnosti Tesco, významně odlišné od jiných kategorií. „U drogerie pozorujeme trend balení do udržitelných obalů, zejména do obalů obsahujících podíl recyklátů, a kde je to možné, tak i do papíru či hladké lepenky. Samozřejmě i my sledujeme trendy a snažíme se, aby naše obaly byly více udržitelné, kde je to možné a vidíme v tom smysl, tak se snažíme mít obaly s podílem recyklátu, zejména plně recyklovatelné,“ přibližuje snahy řetězce Jaroslav Vodáček. Toto úsilí vychází i ze závazku, že do roku 2025 budou všechny obaly privátní značky Tesco plně recyklovatelné.
Jednou z novinek, které společnost realizuje, je změna obalů pro náhradní náplně na tekutá mýdla za monomateriálové, snáze recyklovatelné obaly. „S naším dodavatelem pracujeme na této změně. Na vybraných obalech měníme obalový materiál na papír, například na tyčinkách do uší. Už v prvním kvartálu 2024 náš zákazník uvidí obalové řešení na pouze papírové bázi, podobné jako na Eco řadě produktů, u kterých místo papírové vaničky a plastového víka máme plně papírové řešení,“ popisuje Jaroslav Vodáček. A např. obal pro odličovací tampony Tesco, rovněž ze zmíněné Eco řady produktů, získal v příslušné kategorii už před dvěma lety cenu Obal roku. Uvedený obal je plně recyklovatelný, přičemž standardní bavlněnou šňůrku nahradila plastová – tedy ze stejného materiálu, jako je vlastní sáček na tampony. „Do kategorie drogerie samozřejmě patří i čistící produkty. I zde jsme dosáhli úspěchu, když se nám podařilo nahradit všechny obaly za plně recyklovatelné už v roce 2020,“ dodává Jaroslav Vodáček.
K udržitelnosti přispívá i stáčená ekodrogerie
Rozšiřování sortimentu o udržitelné produkty, které jsou baleny do recyklovatelných či kompostovatelných obalů vyrobených z obnovitelných zdrojů, je dlouhodobě prioritou společnosti dm drogerie markt. „Při výrobě produktů dm značek používáme devadesátiprocentní rPET. U obalů se snažíme množství plastů redukovat, materiál šetříme i samotným snížením hmotnosti obalu. Zároveň usilujeme o výrobu etiket ze stejného materiálu jako obaly, což zaručí stejnou míru recyklovatelnosti, upouštíme od sendvičových etiket. Moderní design našich obalů respektuje poslední trendy pro ergonomické a praktické používání,“ konstatuje Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt v České republice. Zákazníky jsou podle něj stále více ceněny obaly, které usnadňují skladování, používání a samotnou recyklaci.
Drogistický řetězec rozvíjí i udržitelný koncept prodeje produktů bez obalu, respektive do opakovaně použitelných nádob, který realizuje ve spolupráci s firmou Tierra Verde. „Plnicí stanice na stáčenou ekodrogerii jsme zavedli v roce 2019 a jejich oblíbenost i nadále roste. I nadále proto rozšiřujeme koncept bezobalového prodeje do dalších měst,“ objasňuje Jiří Peroutka. Univerzální prací nebo čisticí prostředek, máchadlo či prostředek na nádobí si zákazníci mohou aktuálně koupit do opakovaně použitelných nádob v celkem 26 prodejnách dm napříč Českem.
Inovace balení kosmetických ubrousků
„Aktuální trendy v segmentu drogerie směřují k maximálnímu využití recyklovaných a recyklovatelných obalů,“ potvrzuje Jana Rázgová, brand activation manager ve společnosti Moracell. Firma jako výrobce drogerie považuje udržitelný přístup ve výrobním procesu za svou prioritu a využívá obaly s příměsí recyklovaného materiálu. Jak společnost uvádí, všechny obaly jejích produktů jsou recyklovatelné.
Nedávno uskutečněnou novinkou pak jsou obaly produktů Velvet, obsahující 30% podíl recyklovaného materiálu. „V případě kosmetických ubrousků Velvet je inovací jednodruhový obal, kdy výřez okénka je navržen tak, aby šly kapesníčky dobře vytahovat, ale zároveň nebylo zapotřebí podlepení fólií, která kapesníčky v krabičce drží. Finální úprava krabičky disperzním lakem, rozpustným ve vodě, dovolí její stoprocentní recyklaci,“ doplňuje Jana Rázgová.
Inspirace k odpovědné spotřebě
Nadnárodní koncern Procter & Gamble informuje, že v rámci obalových řešení se zaměřuje na dosažení dvou klíčových cílů. Prvním z nich je celková recyklovatelnost všech spotřebitelských balení a opětovná použitelnost veškerých obalů, tím druhým pak používání recyklátu a snížení závislosti na panenských plastech o 50 %. Společnost nedávno sdělila, že různé její produkty se již do udržitelnějších obalů přesunuly a mnohé další to v brzké době čeká.
„Už před lety jsme se zavázali k tomu, že prostřednictvím inovací našich výrobků a obalů budeme naše spotřebitele podporovat a inspirovat k odpovědné spotřebě. A i díky tomu, že je celá řada produktů vyráběna přímo v České republice, a jsou tudíž přepravovány do regálů v obchodech s minimální uhlíkovou stopou, se nám to daří,“ říká Lukáš Hora, ředitel společnosti Procter & Gamble (P&G) v ČR, s odkazem na skutečnost, že jeden z výrobních závodů koncernu se nachází ve středočeském Rakovníku.
Například značka Ariel z portfolia P&G uvedla na trh inovativní lepenkový obal Ariel Ecoclic, který lze po spotřebování kapslí vyhodit do kontejneru na papír. Podle vyjádření firmy se také zásluhou uvedené inovace vejde na přepravní paletu o 48 % balení více, což znamená, že se na silnicích bude pohybovat o 19 % nákladních aut méně. Celkově to má přinést úsporu 7,1 milionu kilometrů neuskutečněných přeprav ročně.
Balení aviváží Lenor se nyní vyrábí ze 100% PCR (recyklátu ze spotřebitelských plastů) a nabízí také plnou recyklovatelnost. Konkrétně právě v rakovnické továrně P&G Rakona investují do dokončení etiketovací technologie pro aviváže Lenor, jež umožní náhradu barvených PET lahví za ty plně transparentní s jednodušší recyklovatelností.
Ze 100% PCR se vyrábějí i lahve pro šampony značek Head & Shoulders a Pantene, informuje dále společnost Procter & Gamble. Ročně je tak podle ní možné ušetřit až 10 000 tun primárního plastu.
Kromě toho např. balení dámských vložek Always Lily 6 initiative prošlo inovací z dřívějších plastových sáčků na nový plně recyklovatelný papírový obal, který pochází z udržitelných zdrojů. Celý dodavatelský řetězec je navíc evropský, což znamená méně dopravy a s tím spojeného znečišťování ovzduší. Z papíru se vyrábí i balení vložek Naturella Cotton Protection liners, které získalo certifikát FSC (Forest Stewardship Council). Jak známo, výrobky s tímto logem podporují lesní hospodaření ohleduplné k přírodě. Certifikovaný FSC obal mají též vložky Always Zero Line, holítka Gilette a Venus nebo zubní pasta Oral-B Professional Enamel Regeneration.
„Redukce plastových obalů“
Plastové obaly dlouhodobě omezujeme napříč celým sortimentem. Neustále hledáme alternativní obalové možnosti a inovativní řešení. V úseku drogerie je trendem úspora plastů a jeho užití u obalu. Například se řeší obalový materiál u kapslí do myčky či pračky (kde se snižuje procento užitého plastu). S dodavateli také řešíme obalový materiál u aviváže, kde by se plast mohl nahradit papírovým obalem.
Renata Maierl, tisková mluvčí, Kaufland Česká republika
„Pokročilé způsoby snížení množství obalových materiálů“
Za posledních několik let vidíme velký posun jak ve složení produktů, tak ve složení obalů a vůbec v celkovém pojetí balení a koncentrace například čisticích nebo pracích prostředků. Relativně novým typem produktu jsou předpřipravené koncentráty v prášku, ze kterých si sám zákazník dolitím vody vytvoří například čisticí prostředek. Smyslem je tedy opět snížení množství obalového materiálu, protože tímto způsobem dokážeme snížit spotřebu plastových lahví. Zároveň dochází k redukci CO₂ stopy v rámci logistického řetězce, protože nepřevážíme vodu. Tento typ produktů nabízejí značky Blaue Helden, Ayetoeco nebo naše privátní značka Denkmit nature.
Jiří Peroutka, manažer komunikace, dm drogerie markt
Článek připravil: David Čapek