
Obaly pro pivo a lihoviny: Stabilní sklo a hliník na výsluní
Vedle udržitelnosti a ekologie u obalů, které firmy téměř unisono vyzdvihují, se trendy oboru týkají osobitého designu – od návratu do starých časů po využití rozšířené reality. Pivní obalové novinky se zaměřují na nápoje v plechu a nealko segment.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 119 (duben–červen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Situaci na trhu s pivem sleduje Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS), podle něhož nepřinesl loňský rok tak výrazné oživení, jak se očekávalo. Celkový výstav piva v roce 2022 v Česku sice meziročně vzrostl o 945 000 hektolitrů na 20,5 milionu hektolitrů, i tak ale zůstává výrazně pod úrovní roku 2019. Na domácí trh směřovalo celkem 15,6 milionů hektolitrů, což je o milion hektolitrů méně než v roce 2019, posledním před pandemií.
Celkovou konzumaci piva v přepočtu na obyvatele ovlivnil i pomalý návrat hostů do restaurací. Zůstává na historicky nejnižších úrovních za poslední desítky let (s výjimkou dvou covidových). Spotřeba čepovaného piva loni meziročně vzrostla o pouhých šest procentních bodů v porovnání s rokem 2021. Zatímco ještě v roce 2009 se téměř polovina piva zkonzumovala v hospodách a restauracích, vloni to bylo jen 31 %. České pivo se stále těší oblibě v zahraničí. Vývoz vzrostl meziročně o 2 %, a vrátil se tak na historicky nejvyšší úroveň 5,4 milionů hektolitrů srovnatelnou pouze s rokem 2019.
Už desátým rokem roste obliba nealkoholického piva včetně ochucených variant. V loňském roce se ho vyrobilo celkem 1,3 milionu hektolitrů, což je meziročně o 13 % více a historicky zatím nejvyšší objem. Pivovary proto rozšiřují nabídku nealkoholických piv, které nabízejí v různých příchutích.
Skleněná lahev vede
Jak informuje ČSPS, zůstává nejčastěji využívaným pivním obalem s podílem 39 % z celkového výstavu skleněná lahev. Jedná se o mírný pokles ve prospěch sudů, které zaujaly téměř třetinový podíl (31 %), a to především díky korekci podílů po znovuotevření gastronomie v loňském roce. Pivo v PET lahvích zaznamenalo pokles z 10 % na 8 %. Zájem o pivo v plechovkách se příliš nezměnil, připadá na ně 19 % celkového výstavu.
Data společnosti NielsenIQ mapující období únor 2022 až leden 2023 na českém maloobchodním trhu včetně čerpacích stanic také potvrzují dominantní postavení pivních lahví v obalovém mixu. Piva ve vratném skle se podílejí 57,1 % na celkovém objemu prodejů (s meziročním poklesem −5,4 %). Za dvanáct měsíců narostl význam piva v plechu o čtyři procentní body na 30 %. „Jako jediný segment, v porovnání s pivem ve vratném skle a v plastu, vykázal rostoucí trend plus třináct procent,“ doplňuje analytička Zuzana Sechterová. Prodeje piva v plastu podle měření NielsenIQ dlouhodobě klesají, ve sledovaném období poklesly o 16,2 %.
Ze spotřebitelského panelu společnosti GfK vyplynulo, že více než dvě pětiny veškerých výdajů domácností na kategorii alkoholických nápojů (pivo, víno, fortifikované víno, šampaňské, sekty a šumivá vína, míchané alkoholické nápoje i s jejich dětskými variantami, lihoviny, destiláty, likéry a aperitivy) za rok jde na pivo. Devět z deseti českých domácností si během roku pivo zakoupí minimálně jedenkrát, během prosince je to sedm z deseti. Dalším druhem alkoholického nápoje, na které směřuje velká část výdajů domácností, jsou lihoviny. Za rok je to skoro třetina výdajů na celou kategorii. Alespoň jednou za rok si nějaký druh lihoviny koupí 8 z10 domácností, během prosince je to pak 6 z 10. Vánoční svátky jsou pro nákupy lihovin nejsilnějším obdobím, výdaje českých domácností na lihoviny převyšují výdaje za pivo. Spotřebitelský panel uvádí roční data za období leden–prosinec 2021 a srpen 2021–července 2022.
Usilujeme o zálohování PET a plechovek
„Hlavní trendy v obalové kategorii nikterak nevyčnívají ze strategie rozvoje pivovaru. Pivo chceme balit kvalitně – s důrazem na kvalitu piva – udržitelně a ekonomicky přijatelně,“ říká technolog balení v Budějovickém Budvaru Jan Novák. S tím souvisí hledání úspor obalového materiálu (např. redukcí spotřeby ovinovací fólie nebo etiketovacího lepidla) s využitím moderní obalové technologie a technického vybavení a dále pak odlehčování obalů, snížení uhlíkové stopy a podpora cirkulární obalové politiky formou zálohování plechovek a vratných obalů (lahví a sudů). V neposlední řadě se snižují energetické a materiální náklady na stáčení piva.
Vratné obaly mají v obalovém portfoliu Budějovického Budvaru přednostní význam, používají se také obaly s vysokým podílem recyklovaných surovin. „Jde zejména o plechovky, které obsahují v průměru okolo sedmdesáti procent recyklovaného hliníku, smršťovací fólie a kartonáž,“ doplňuje Jan Novák.
Prodeje společnosti Heineken Česká republika kopírují trend rostoucí atraktivity nápojů balených v plechovkách. „Tento trend pozorujeme už několik posledních let. Naopak prodeje piva především v PET lahvích dlouhodobě spíše klesají,“ konstatuje Dita Vašíčková, corporate affairs manager v Heineken Česká republika. Asi čtvrtinu prodejů tvoří pivo v sudech a cisternách (tancích). Firma sleduje vývoj na trhu a nové obalové trendy, zaměřené hlavně na zlepšení kvality a udržitelnost. „V našich PET lahvích už nyní používáme 25 procent recyklátu a testujeme kvalitu při dalším navýšení. Intenzivně se zabýváme snížením spotřeby plastů a redukcí karbonové stopy ve výrobě i logistice,“ uvádí Dita Vašíčková.
„Zatímco v roce 2017 tvořily plechovky necelých 14 procent všech obalů Prazdroje, loni to už bylo 26 procent a staly se tak naším třetím nejprodávanějším obalem,“ komentuje pozici plechovek obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz. Kromě rostoucího zájmu spotřebitelů o tento druh obalu vnímá pivní výrobce jako dlouhodobě nejžádanější vratné lahve, které tvoří bezmála 40 % procent prodejů, na druhém místě jsou pak sudy. Firma usiluje o maximální cirkularitu obalů, aby byly v co největší míře vratné nebo znovu použitelné. „I proto jsme v roce 2021 s dalšími nápojovým firmami v Česku spoluzaložili Iniciativu pro zálohování, která otevřela dialog o zavedení plošného zálohového systému na PET lahve a plechovky,“ vysvětluje Tomáš Mráz. S ohledem na snížení uhlíkové stopy obalů podporují zálohový systém na oba druhy obalů také v Heinekenu.
Udržitelnost zajímá i Palírnu u Zeleného stromu. „Udržitelná řešení jsou významným tématem. Dodavatelé etiket a kartonáže pracují již zcela běžně s digitálními technologiemi, což je pro nás jako zadavatele velmi komfortní a nejsme omezeni kreativitou a ani množstvím. Navíc kartonáž se již vyrábí technologií a materiálů s nižší uhlíkovou“ pochvaluje si Boris Rajdl, marketingový manažer Palírny u Zeleného stromu.
Udržitelnou ano, ale za stejnou cenu
Test, jehož cílem bylo změřit vliv udržitelného obalu na ochotu spotřebitelů vybrat si výrobek v tomto obalu a připlatit si za něj, zrealizovala výzkumná společnost Ipsos. Pro čtyři česká výčepní piva byla připravena „udržitelná“ varianta plechovky s nápisem „Plechovka vyrobená z již použitých plechovek“. Sedm set účastníků testu mohlo volit mezi ní, pivem v aktuální plechovce a udržitelnou variantou podpořenou dalším výrazným nápisem „Udržitelná novinka“.
Výsledky studie přinášejí potvrzení zájmu o udržitelné plechovky, ovšem při zachování stejné ceny produktu. Komunikace udržitelnosti obalu přináší konkurenční výhodu. Umožňuje navýšení prodejů na úkor těch značek, které udržitelnost nepropagují. Přesto platí, že za výčepní pivo v „udržitelné plechovce“ byli spotřebitelé ochotni v testu připlatit pouze 1–2 % z původní ceny. Udržitelnost tak sice zvyšuje preferenci značky, nicméně podle závěru studie neumožňuje navýšit cenu produktu, a to přinejmenším v kategorii výčepního piva.
Rezonující celospolečenské téma udržitelnosti ale naznačuje, že jít touto cestou je přínosem pro posílení značky. „Výzkumy Ipsos navíc ukazují, že v rámci populace existují segmenty spotřebitelů, které mají vyšší míru obav o stav životního prostředí a jsou ochotny si za ‚udržitelnost‘ připlatit – přinejmenším ve vybraných kategoriích,“ argumentuje Michal Štěpánek, executive director Ipsos MSU & BHT, proč by se značky měly na udržitelnost zaměřit.
„Udržitelnost bude i nadále hrát důležitou roli v oblasti balení piva a lihovin. Výzkum a vývoj nových, ekologicky šetrnějších materiálů a způsobů balení povedou k většímu využití recyklovatelných a obnovitelných zdrojů, které snižují negativní dopady na životní prostředí,“ domnívá se Iva Werbynská, ředitelka Obalového institutu Syba. A doplňuje: „V budoucnu se tedy můžeme těšit na stále inovativnější, bezpečnější a zážitkovější balení piva a alkoholu, které uspokojí potřeby a přání zákazníků, zatímco bude šetrnější k naší planetě a jejím zdrojům.“
Variace skleněných lahví
Na vzestupu se ocitají skleněné obaly v segmentu malých balení. „Skleněné obaly pro mini spirit jsou stále více a více žádané. V Evropě je už několik měsíců velmi vysoký převis poptávky nad nabídkou a sklárny nedokážou pokrývat všechny potřeby na trhu,“ seznamuje s aktuálním stavem Radek Kiesel, sales area manager ze společnosti Stoelzle Union. Hlavní hybnou sílu obliby obalového skla vidí ve stále se zvyšujících se nárocích na stabilitu a chemické vlastnosti obalů pro potraviny, léky, potravinové doplňky nebo nápoje, kdy sklo většinou vychází z tohoto souboje jako vítěz.
Stěžejní odbytiště sklárna nachází v Německu, Francii a Itálii a stejné klienty beze změny portfolia obsluhuje již dvanáct až patnáct let. „Segment je tedy konzervativní. V miniaturkách se ale začíná projevovat snaha o unifikaci, čímž však značky ztrácejí na autenticitě,“ upozorňuje Radek Kiesel.
„V oblasti obalového designu piva lze pozorovat několik hlavních trendů. Jedním z nich je návrat k tradičním vzhledům, které evokují historické obaly piva. Reflektuje zájem spotřebitelů o autentičnost a řemeslnou výrobu piva a také patřičnou chuť,“ říká Regína Bělohoubková, tisková mluvčí společnosti Vetropack Moravia Glass. Vedle zmíněného se používá minimalistický design a čisté linie pro moderní a elegantní vzhled. „Často se doplňuje jasnými a výraznými barvami, které zvýrazňují značku a odlišují ji od ostatních nebo pomáhají startu nových piv – aktuálně typu IPA nebo IPL,“ doplňuje Regína Bělohoubková.
Pivní obaly se zároveň přizpůsobují individuálnímu vkusu a preferencím spotřebitelů – např. s využitím grafiky inspirované uměleckými styly, regionálními motivy nebo místní kulturou. „Celkově lze říci, že zásadní trendy v obalové kategorii piva se zaměřují na autentičnost, moderní design, udržitelnost a personalizaci. Odrážejí zájem spotřebitelů o výjimečnost a individuální zážitek při výběru a konzumaci piva,“ shrnuje Regína Bělohoubková.
Proti padělkům
Významným trendem zejména u globálně zavedených značek piva a lihovin je posilování odolnosti proti padělání v balení piva a alkoholu. „Padělání alkoholu představuje celosvětový problém s vážnými dopady na ekonomiku, reputaci značek a zdraví spotřebitelů. Aby se zabránilo padělání a zajišťovala ochrana značky a kvality produktu, balení piva a alkoholu se stále více zaměřuje na zabezpečení a odolnost proti padělání,“ říká Iva Werbynská. Používá se hned několik technik. Hologramy jsou obtížně reprodukovatelné a nabízejí vysokou míru ochrany proti padělání. „Mohou být použity na etiketách, uzávěrech nebo samotných obalech a poskytovat vizuální zabezpečení, které je snadno identifikovatelné pro spotřebitele a obtížně padělatelné pro padělatele,“ vysvětluje Iva Werbynská.
Dále se využívají technologie RFID nebo NFC, které mohou být integrovány do obalů či etiket, což dává příležitost pro jednoduchou autentizaci a monitoring produktu v dodavatelském řetězci. Spotřebitelé mohou ověřit pravost produktu díky čtečce v chytrém telefonu. Iva Werbynská zmiňuje také speciální tiskové techniky: „Některé tiskové techniky, jako je mikrotisk nebo termochromický tisk, jsou nákladné a vyžadují speciální vybavení, což ztěžuje padělání. Tyto techniky mohou být aplikovány na etikety nebo obaly, čímž se zvyšuje bezpečnost produktu.“
Novinky na tuzemském trhu
Nejprogresivnějším pivním obalem Budějovického Budvaru z posledních let je hliníková plechovka. „Budvar disponuje jednou z nejmodernějších stáčíren, která umožňuje stáčet pivo s maximální efektivitou a péčí o kvalitu ve čtyřech různých objemových formátech tohoto balení,“ říká Jan Novák. Hlavní inovací v segmentu plechovkového piva bylo zavedení papírových cluster-pack spolu se zprovozněním nové stáčecí linky.
Modernizací a sjednocením vizuální podoby prošla značka Pivovarů Staropramen Braník. Nový odlehčený design bez přebytečných informací a efektů má odlišit nápojové obaly – lahve a plechovky – na prodejních regálech. Cílem bylo modernizovat značku, sjednotit design a podpořit konzistenci brandingu.
Velkou část novinek pro retail tvoří u Plzeňského Prazdroje nápoje v plechovkách, což koresponduje s jejich zvyšující se oblibou v posledních letech. V letošním roce uvedl například tři nové nealkoholické radlery Birell v plechovkách ve variantách Mango & Citrón, Borůvka & Brusinka a Mandarinka & Yuzu – se sníženým obsahem cukru. Zároveň jsou vyrobeny bez použití umělých sladidel, barviv či konzervantů. V plechovce Prazdroj nabízí rovněž nové nealkoholické pivo Kozel Nealko. Novinkou zároveň reaguje na další trend – kategorie nealkoholického piva je v Česku dlouhodobě nejrychleji rostoucí pivní kategorii. Podíl (včetně nealko radlerů) firma vyčísluje na více než sedm procent.
Jako oživení pro spotřebitele nabízí Palírna u Zeleného stromu menší balení s více druhy lihovin od jedné značky, např. degustační balení rumu Heffron 3 × 0,2 litru. „V záplavě dárkových obalů pro lihoviny jde o atraktivní obal s jiným než klasickým pojetím designu. Funguje nám dobře vizualizace prostřednictvím laserového výřezu,“ zmiňuje Boris Rajdl. Netradiční, laserový výřez výrobku je na dárkovém balení whisky Stará žitná myslivecká s brandovanou skleničkou. Palírna představila také nový design a jméno značky Blend 42 Vodka, která se nově distribuuje pod jménem B42V Eccentric Vodka. „Neměníme strategický positioning, ale trh a konkurence se vyvíjejí a my nechceme, aby značka ustrnula a stala se z ní retro vodka,“ vysvětluje brand manažer Jan Sedláček důvody, které vedly Palírnu U Zeleného stromu k novému vizuálnímu stylu. Lahev dostala štíhlý asymetrický tvar a má nový uzávěr guala, obsahující mechanismus s ventilem, který dobře reguluje průtok. Díky tomu nedochází k přelévání rysek a zbytečným ztrátám. Společně s lahví prošla redesignem také etiketa, která má nyní minimalističtější design. Za vzhledem etikety, jejíž dominantní barvou je metalická modrá, kterou u jednotlivých příchutí Fire a Air doplňuje metalická červená a metalická zelená, stojí designér Martin Zouhar. Ten ji opatřil prvkem tří řad kapek, které znázorňují, že se jedná o blend tří obilných lihů.
Český přírůstek má řada limitovaných designů tuby filipínského rumu Don Papa. Návrhu se zapojením rozšířené reality se ujala výtvarnice Eliška Podzimková. Po namíření mobilního telefonu na tubu se skrze aplikaci Artivive několik ilustrací rozpohybuje a přiblíží pozorovateli tajemství filipínské džungle. Do mobilní aplikace konzumenty zavede i obal guatemalské značky Botran. Aplikace nabízí animaci s ucelenými informacemi o původu, destilaci, zrání rumu a jeho následné cestě do zemí celého světa. Sdělí informace o vztahu k životnímu prostředí a udržitelnosti a popis dvanáctileté, patnáctileté a osmnáctileté varianty. Obě značky patří do obchodního portfolia společnosti Ultra Premium Brand.
Společnost Stock Plzeň Božkov na konci března představila třtinový rum z Dominikánské republiky značky Republica Solera. „Nový rum je výjimečný díky metodě Solera, která nebyla v portfoliu Božkov Republica, ale ani u jiných značek v této cenové kategorii, doposud využívaná,“ říká Petra Lišková, master blender společnosti. O etiketu se postarala firma Fiala & Šebek. Firma představila také dvě nové příchutě vodky Amundsen – Essences Mango a Orange. Lahve jsou vybaveny speciální fólií, která se mění podle úhlu pohledu, a tím způsobí, že vypadají pokaždé trochu jinak.
Inspirace ze zahraničí
A podívejme se ještě na několik novinek do zahraničí. Bristolská palírna 6 O’clock Gin zase představila sáčky na gin pro svou značku London Dry. Nové sáčky o objemu 700 ml jsou určené k přelévání do modrých lahví 6 O’clock Gin London Dry. Recyklovatelné plnicí sáčky lze poté vrátit do palírny k recyklaci prostřednictvím bezplatné poštovní služby nebo je odevzdat na určeném místě Terra Cycle UK. „Naše prázdné 700mililitrové lahve váží každá přibližně 650 gramů a následné emise oxidu uhličitého činí zhruba 812 gramů. Pro srovnání, sáček váží pouhých 30 gramů, což má za následek pouze 46 gramů CO2. To znamená, že mezi oběma způsoby je obrovská úspora 94,4 %, a to na jednu lahev. Při přepočtu na množství ginu, které se ve Velké Británii ročně vyrobí, je zřejmé, jak moc jsou sáčky pro životní prostředí výhodnější,“ říká marketingový ředitel palírny Tom Fowkes.
Studio Appartement 103 navrhlo obal pro novou značku ginu Big Kahuna společnosti Perola Spirits s příchutí ananasu. Rebrand zahrnoval návrh tvaru a podoby lahví, uzávěrů na míru, vizuální identitu a grafický návrh přepravních obalů. Zatímco ginu při spotřebě v lahvi ubývá, sklo odhaluje reliéfní vnitřní vzor, který dává tušit ananasové ovoce. Této inovace dosáhl Appartement 103 tím, že reliéfní skleněný vzor byl vytvořený uvnitř lahve, nikoliv vně, jak bývá zvykem. Celkový tvar je doplněný na míru vyrobeným laserem gravírovaným uzávěrem.
Designová agentura Lewis Moberly vytvořila strukturální a grafický design pro 42letou whisky The Glenrothes. Design čerpá inspiraci z geografických kontur The Glenrothes Speyside Estate, kde čtyři sudy s whisky odpočívají 42 let. Lahev je foukaná a ručně dokončovaná řemeslníky z Dartington Crystal. Balení doplňuje brožurka, která přináší příběh samotné whisky. Na celém světě bude k dispozici pouze 1134 lahví. „Kraj GlenrothesEstate je plný barev. Od kachen, které plavou na jezírcích při západu slunce, až po vysokou, která se elegantně pase na zelených loučkách. Všechny tyto barvy jsme pro The Glenrothes 42 spojili do živé a intenzivní palety,“ říká Mary Lewisová, kreativní ředitelka společnosti Lewis Moberly.
The House Of Beefeater a Boundless Brand Design nedávno spolupracovali na návratu CrownJewel – kolekce ginů Beefeater. Studio Boundless se inspirovalo ikonickými klenoty uloženými v londýnském Toweru a vytvořilo nové lahve na míru inspirované rubíny z výbrusů vzácných korunovačních klenotů v londýnském Toweru. Luxusní gravírovaný uzávěr vyrobený z recyklovaných materiálů zobrazuje havrana z londýnského Toweru, který nese panovnické korunovační klenoty, spolu s botanickými látkami základního produktu ginu, což vytváří prémiový dojem a povrchovou úpravu. Design obalu rovněž vzdává hold londýnskému dědictví značky Beefeater tím, že obsahuje prvek cihlového designu, čímž přináší soulad s ostatními produkty řady Beefeater.
Inteligentní a interaktivní balení piva a lihovin
Senzory a monitory: Inteligentní obaly mohou obsahovat senzory, které monitorují teplotu, světlo nebo vlhkost, což pomáhá udržovat optimální podmínky pro uchovávání a konzumaci nápoje. Tyto informace mohou být předávány spotřebiteli nebo prodejcům a pomáhají zajišťovat kvalitu a čerstvost produktu.
Rozšířená realita (AR) a interaktivní etikety: AR technologie může být využita k vytvoření interaktivních etiket a obalů, které poskytují spotřebitelům bohatší zážitek s produktem. Skrze AR mohou zákazníci získat informace o historii nápoje, výrobním procesu, doporučeních pro párování s jídlem nebo akčních nabídkách. Tato interakce nejen zvýší angažovanost spotřebitelů, ale také posílí jejich vztah se značkou.
QR kódy a NFC tagy: Mohou být umístěny na etiketách nebo obalech, čímž se poskytne snadný přístup k informacím o produktu, hodnocení, recepturách nebo marketingových kampaních. Spotřebitelé mohou jednoduše naskenovat kód nebo přiložit svůj chytrý telefon k NFC tagu, což jim umožní interagovat s produktem a značkou.
Tlačítka a displeje: Některá inteligentní balení může zahrnovat vestavěná tlačítka nebo displeje, které umožňují spotřebitelům aktivovat funkce nebo získat informace o produktu. Například, tlačítko na obalu může aktivovat chladicí prvek, který udržuje nápoj chladný, zatímco displej může zobrazovat informace o teplotě nebo uplynulém čase od otevření láhve.
Adaptivní obaly: Inteligentní balení může také zahrnovat adaptivní prvky, které se mění podle vnějších podmínek nebo potřeb zákazníka. Příkladem mohou být obaly, které mění barvu podle teploty nápoje, upozorňují na uplynutí trvanlivosti nebo přizpůsobují svou velikost a tvar pro snadnější přepravu a skladování.
Zdroj: Obalový institut Syba
Průzkum mezi spotřebiteli v Česku
Pil(a) jste je v posledních 12 měsících?
Lahvová piva:
Ano: 49,6 %
Ne: 50,4 %
Piva v plechovkách:
Ano: 43,1 %
Ne: 56, 9 %
zdroj: Median, Market&Media&Lifestyle – TGI, 3. kvartál 2022 a 4. kvartál 2022; sběr: 20. června 2022–4. prosince 2022
„Vnímame nárast podielu vratných sklenených fliaš“
Na slovenskom trhu s pivom vnímame niekoľko zaujímavých trendov. Jedným z nich je nárast podielu vratných sklenených fliaš a súčasne klesajúci podiel plechoviek a plastových fliaš v roku 2022. Tento trend je v súlade s celosvetovým nárastom záujmu o udržateľnosť a snahou minimalizovať negatívny vplyv na životné prostredie. V januári 2022 bol na Slovensku zavedený nový zálohový systém pre plechovky a plastové fľaše, čo tiež ovplyvnilo vývoj obalových trendov v tomto roku. Všeobecne platí, že spotrebitelia sú stále citlivejší na environmentálne faktory a zároveň chcú praktické balenia vhodné pre okamžitú spotrebu. Očakáva sa, že v budúcnosti zostanú v kanáli offtrade dominantné obaly plechovky a podiel vratných sklenených fliaš bude naďalej mierne rásť. V horeca segmente zostáva dominujúcim balením vratný sud.
Adriana Pevná, brand manager Slovakia, Staropramen – Slovakia
„Uvidíme za pár let“
Kategorie lihovin se zatím tváří seriózně a odolává různým inovativním materiálům, jako je například tenký polyetylen, vratné obaly, obaly pro opětovné naplnění nebo dokonce recyklovatelné papírové lahve. Nicméně, někteří koneční spotřebitelé jsou již ochotni experimentovat, avšak je jich zatím málo. Uvidíme za pár let.
Boris Rajdl, marketingový manager, Palírna u Zeleného stromu
„Do popredia sa dostáva opakované použitie skla“
Najvýraznejšie vnímame nárast balenia nápojov do plechoviek – ci uz su to naše vlastne výrobky Beefeater, Jameson, Absolut, Malibu, alebo sú to výrobky od konkurenčných firiem. Zväčša ide RTD (ready to drink), čiže hodové miešané drinky. Na trh sa dostávajú každý mesiac nové a nové produkty v tomto prevedení. Vo svete spoločnosť Ecospirits plní spirity od rôznych výrobcov do opakovane naplniteľných „bandasiek”, a tak minimalizujú odpad, ktorý tvoria fľaše a kartóny. Ďalším trendom, resp. pokusom o ekologické balenie je papierová fľaša od Absolut, čo by sa v budúcnosti tiež mohlo stať nástupcom sklenených fliaš. Stále viac sa dostáva do popredia opakované použitie skla, čím sa prezentuje väčšina výrobcov – a to tak, že práve ich fľaše sú vyrobené zo skla s vysokým podielom recyklovaného skla.
Karol Domisch, trade marketing manager, Pernod Ricard Slovakia
„Technologie podtrhnou autenticitu a kvalitu“
Odolnost proti padělání a inteligentní a interaktivní balení představují klíčové aspekty budoucnosti balení piva a lihovin. Tyto inovace nejen zvyšují bezpečnost a důvěru spotřebitelů v autenticitu a kvalitu produktů, ale také posilují vztah mezi značkou a zákazníkem a zlepšují celkový zážitek z nákupu a konzumace nápojů. Vzhledem k rychlému technologickému pokroku a stále se měnícím potřebám a preferencím zákazníků můžeme očekávat, že inteligentní a interaktivní balení se bude dále rozvíjet a přinášet nové možnosti a funkcionalitu. Například lze očekávat další rozvoj v oblasti integrace internetu věcí nebo umělé inteligence do balení piva a alkoholu, což umožní lepší sledování a řízení dodavatelských řetězců, optimalizaci skladování a transportu nebo dokonce automatické objednávání náhradních zásob, když zákazníkovi dochází oblíbený nápoj. Také se můžeme těšit na propojení mezi balením a digitálním světem, které umožní zákazníkům snadnější sdílení svých zkušeností s produkty prostřednictvím sociálních médií nebo vytváření online komunit spojených se značkou či daným nápojem.
Iva Werbynská, ředitelka, Obalový institut Syba
„Záleží na lokaci, kam se pivo bude exportovat“
Trendem mohou být místní očekávání a zvyklosti v závislosti na lokaci, kam se pivo bude exportovat. Rozhodující může být i pohled přenosu designu například z 500mililitrové lahve na 330 mililitrů, při maximálním úsilí využít stávající vybavení lahvovny, dopravní cesty, plnič, kontrolní přístroje. A samozřejmě s minimální přestavbou linky.
Regína Bělohoubková, tisková mluvčí, Vetropack Moravia Glass
Článek připravil: Stanislav D. Břeň