
Balení čerstvého zboží: udržitelné, funkční i estetické
Čerstvost je v případě potravin vzývanou hodnotou. K jejímu zachování a prodloužení doby trvanlivosti produktu slouží i vhodná obalová řešení. V segmentu balení čerstvého zboží se klade důraz především na udržitelnost, funkčnost a v neposlední řadě i designovou „přitažlivost“ pro spotřebitele.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 119 (duben–červen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
U čerstvých potravin se nezřídka využívá balení v modifikované atmosféře (MAP), případně i vakuové balení. Ochranné plyny nebo vakuum pomáhají z vnitřku obalu vytlačit kyslík. To v kombinaci s vhodným obalovým materiálem a zpravidla i nižší teplotou skladování pomáhá zachovat chuť, vůni, vzhled a zdravotní nezávadnost produktu po delší dobu.
Zejména v segmentu chlazeného masa a ryb se pak uplatňuje tzv. skin balení. Jde o speciální typ vakuového balení, kdy je produkt vložen do misky (vaničky), vakuován a následně překryt speciální vrchní fólií, která obepne vložený produkt bez deformace spodní misky. Pokud se balí nikoli do vaničky, ale na rovnou podložku, jde o Slim fresh balení. V tomto případě se používá obvykle papírová podložka s tenkou vrstvou fólie pro přímý styk s potravinou. Oba uvedené typy obalů představují atraktivní způsob balení, který při použití kvalitních fólií přispívá k delší trvanlivosti produktů, a kromě toho je dobře využitelný i z hlediska marketingu. V obchodech se pak výrobky zdárně prezentují a lze je například zavěsit do stojanů.
Bio a recyklace
Jaké obalové inovace týkající se balení čerstvého zboží prezentovaly za poslední dobu v Česku retailové řetězce? Třeba super- a hypermarkety Albert nabízejí v segmentu čerstvého masa a ryb bio sortiment v recyklovatelných obalech, konkrétně z papíru potaženého snadno oddělitelnou fólií. „Zákazník po vybalení masa jednoduše oddělí tyto dvě složky a pohodlně je vytřídí. Toto řešení, které představuje 70procentní snížení plastového materiálu, jsme dále představili u balení čerstvého lososa či prémiových steaků, kde jen v loňském roce přineslo úsporu přes 17 tun plastů,“ vyzdvihuje Jiří Mareček, ředitel pro komunikaci a udržitelnost společnosti Albert ČR.
Jak uvádí řetězec Tesco, například ve spolupráci s významným dodavatelem masa a masných produktů používá obaly s podílem recyklovaného plastu (rPET). Společnost vytvořila „obalový semafor“ – jde o seznam materiálů a formátů rozdělených do tří kategorii podle jednoduchosti a možnosti recyklace na zelené, oranžové a červené. Pro výrobky vlastní značky Tesco používá obaly, které se nacházejí v zelené oblasti a jsou plně recyklovatelné, popřípadě v oranžové oblasti, jež sice nejsou z hlediska recyklovatelnosti ideální, avšak aktuálně za ně není adekvátní náhrada ze zelené oblasti, aby se neohrozila kvalita produktu nebo jeho trvanlivost.
Plast versus papír
Z hlediska udržitelnosti obalů se řada inovací týká i balení čerstvého ovoce a zeleniny. Již zmíněný řetězec Albert na dotazy redakce Světa balení odpověděl, že u daného sortimentu nahrazuje tam, kde je to vhodné, plastové obaly papírovými. „Například u většiny rajčat jsme změnili plastovou vaničku za papírovou. V případě, že musíme použít plast, snažíme se redukovat jeho množství, obaly ztenčujeme a měníme za snáze recyklovatelný materiál. Obalový materiál šetříme například také nahrazením víčka u krabiček ‚top sealem‘, což je plastová fólie natavená na vaničce. Položky, které je možné odbalit, prodáváme nebalené – například bio jablka, kiwi, kaki a podobně,“ vyjmenovává Jiří Mareček. Za poslední dva roky tak retailer v případě ovoce a zeleniny ušetřil přes 150 tun plastů.
Tesco Česká republika sděluje, že pro balenou zeleninu a ovoce vlastní značky používá plně recyklovatelné monomateriálové obaly. „Ovoce a zelenina je již třetí kategorií, kterou máme v plně recyklovatelných obalech a takto směřujeme k našemu závazku, abychom měli do roku 2025 plně recyklovatelné obaly,“ konstatuje Jaroslav Vodáček, CE lead packaging manager ve společnosti Tesco, a dodává: „Sekundární, přepravní obal se také řídí naším obalovým semaforem a je také plně recyklovatelný. Převážně používáme obaly na bázi vlnité lepenky. Pro čerstvé ovoce a zeleninu, ale i pro pekárnu používáme vratné plastové přepravky, které jsou opakovaně použitelné.“ Jaroslav Vodáček zdůrazňuje, že obal musí chránit samotný produkt: „Větší environmentální škodu způsobí potravinový odpad, když se potravina zkazí. Neděláme změny v obalech na úkor kvality výrobku. Primární plastové obaly máme plně recyklovatelné tam, kde lze technicky použít monomateriálová řešení. Na baleném ovoci a zelenině preferujeme obaly s hot seal fólií s cílem snížit spotřebu plastových obalů.“
Řetězec Kaufland nabízí zákazníkům v úseku ovoce a zeleniny tzv. nEKOnečný sáček, který lze opakovaně používat i prát, a nahrazuje tak jednorázové plastové sáčky. „U zákazníků jsme na něj zaznamenali pozitivní reakce. Navíc používáme pro ovoce a zeleninu opakovaně použitelné přepravky. Po celou dobu logistického procesu zůstává ovoce a zelenina ve stejné přepravce a díky tomu nejenže snižujeme používání jednorázových kartonů a s tím spojených emisí, ale rovněž zabraňujeme zkáze ovoce a zeleniny,“ sděluje Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika, a uvádí, že sáček pro opakované použití je zavedený i v úseku pečiva. Téma udržitelnosti a úspory plastů považuje firma za jednu ze svých trvalých priorit. „Plastové obaly dlouhodobě omezujeme napříč celým sortimentem. Neustále hledáme alternativní obalové možnosti a inovativní řešení,“ doplňuje Renata Maierl.
Podobně, a přece (trochu) jinak
Obdobný přístup jako „klasické“ retailové řetězce zaujímají směrem k udržitelnosti a funkčnosti balení čerstvého zboží i online supermarkety. Specifické je ovšem to, že objednané nákupy doručují zákazníkům (nejčastěji v taškách), a je důležité, aby zboží při transportu neutrpělo na kvalitě. „Musíme tedy například dezerty a jejich balení koncipovat tak, aby se ideálně nepřevrátily nebo případně zvládly náročnější cestu autem,“ poznamenává Denisa Morgensteinová, tisková mluvčí Rohlik.cz, s tím, že kupříkladu na chlebíčky e-shop používá speciální krabičky.
Při doručení zboží zákazníkům se online supermarkety snaží optimalizovat, tj. snížit množství tašek a sáčků, zejména igelitových. V případě tašek nabízejí třeba jejich zpětný odběr. „Na druhou stranu hraje v některých případech nezastupitelnou roli i plast, který například u masa nebo mléčných výrobků zajišťuje vysoké hygienické standardy i odolnost obalu. Samozřejmě i zde klademe velký důraz na udržitelnost, a proto se při volbě plastových obalů snažíme o co největší zastoupení těch rPETových,“ podotýká Tereza Náprstková Tomanová, manažerka kvality Košík.cz.
Automatizace na vzestupu
Jeden ze zásadních trendů dneška představuje i v oblasti čerstvého zboží automatizace balení. Uplatňují se tak stále výrazněji automatizované balicí linky a stroje. Uvedená zařízení se vyznačují řadou pokročilých funkcí, jako je automatické porcování, vkládání nebo kartonování a paletizace, přičemž opomíjen pochopitelně není ani environmentální aspekt. „Nové balicí stroje vynikají zejména energetickou úsporou a flexibilitou balení. Jsou vhodné jak pro jednoúčelové využití, tak pro balení menších šarží,“ vysvětluje Martin Londin, obchodní zástupce společnosti Multivac Verpackungsmaschinen Česká republika.
Firma nabízí mimo jiné hlubokotažný balicí stroj pro balení do monomateriálů. Pro balení čerstvého ovoce a zeleniny je určen aplikátor etiket, tzv. TopClose, který aplikuje etiketu na misku a vytvoří tak hermeticky uzavřený obal s možností tisku např. šarže a minimální trvanlivosti výrobku. K dalším nedávným inovacím z „dílny“ této společnosti patří i několik plně automatických nářezových balicích linek s automatizací porcování, zakládání, balení, etiketování s následnou kompletací do kartonu nebo instalace balicí linky pro balení výrobků formou Multifresh na kartonové podtácky včetně jejich automatického zakládání.
„Udržitelné kroky podle vědeckých poznatků“
Úspora obalových materiálů, zejména plastů, patří mezi klíčové oblasti naší strategie udržitelnosti. Co se týče obalů, naším cílem u výrobků vlastních značek jsou tedy nejen balení vycházející vstříc současným designovým trendům a požadavkům zákazníků, ale stejnou důležitost má aspekt šetrnosti k přírodě. Dlouhodobě a společně s našimi dodavateli pracujeme na snižování množství obalů, nahrazování vhodnějšími s menší ekologickou zátěží a uhlíkovou stopou, to vše na základě vědeckých poznatků. Připojili jsme se k iniciativě a využíváme metodologii New Plastics Economy, která pod vedením Ellen MacArthur Foundation nabádá k cestě za cirkulární ekonomikou plastů. Klademe důraz na snadnou recyklovatelnost, která je také pro zákazníky pochopitelná a srozumitelná.
Jiří Mareček, ředitel pro komunikaci a udržitelnost, Albert ČR
„Skin balení u vybraného masa a ryb“
Pro maso a ryby se v některých případech snažíme využívat balení ve skinu, aby se zboží co nejvíce separovalo. U pečiva jsme testovali kukuřičné sáčky kvůli prodloužení doby, po kterou je pečivo čerstvé. Samozřejmě tam, kde to lze, využíváme biodegradabilní obaly a krabičky.
Denisa Morgensteinová, tisková mluvčí, Rohlik.cz
„Druhotné využití papírových tašek“
V oblasti balení čerstvého zboží v online supermarketech je kladen velký důraz na udržitelnost a snižování množství používaných obalů, přičemž tento trend prosazují i zákazníci. V ideálním případě by měl nákup k zákazníkovi dorazit v co nejmenším množství tašek a igelitových pytlíků, ale samozřejmě za dodržení všech hygienických norem a teplotního komfortu potravin. I proto u nás funguje zpětný odběr našich papírových tašek, ze kterých spolu s dalšími sekundárními obalovými materiály vyrábíme vlastní obaly na vejce našich privátních značek.
Tereza Náprstková Tomanová, manažerka kvality, Košík.cz
„Testovanie obalových materiálov v spolupráci s dodávateľmi“
Segment mliečnych výrobkov sa rovnako ako iné kategórie orientuje na dlhodobú udržateľnosť planéty. Tejto téme sa v našej spoločnosti intenzívne venujeme. Za uplynulé roky sa nám v našich „eko projektech“ zmenou balenia a transportovania produktov podarilo ušetriť niekoľko desiatok, ba už stoviek ton papiera či desiatky ton plastov s dopadom na optimalizovanú prepravu/logistiku ako aj celkovú uhlíkovú stopu. Za zmienku určite stoja aj projekty zamerané na zníženie, resp. stenšovanie fólií pri balení syrov, ako aj orientácia na využívanie monomateriálov. V značnej miere téma recyklovateľnosti a recyklácie obalov je závislá od našich dodávateľov, s ktorými úzko spolupracujeme a pravidelne testujeme rôzne druhy materiálov.
Bohuslav Šiko, riaditeľ pre obchod a marketing, Milsy
Článek připravil: David Čapek
Foto: Albert ČR; Kaufland ČR