
Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické
Zaměření na environmentální udržitelnost obalů pro nealkoholické nápoje neutuchá. Nicméně kvůli razantnímu růstu cen energií a materiálových vstupů, inflaci a dalším komplikacím, jimž čelí v dnešní době firmy i domácnosti, roste v daném segmentu současně důraz na ekonomické aspekty obalových řešení.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 117/2022 (říjen–prosinec 2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Uplynulý rok byl v segmentu nápojových obalů ve znamení řady inovací. Novinky představily v tuzemsku zejména velcí hráči mezi výrobci nápojů, jako jsou společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, Kofola ČeskoSlovensko nebo Mattoni 1873.
Odlehčené obaly
Pokračujícím trendem je práce na odlehčování obalů, kde jde právě jak o ekologické, tak i ekonomické aspekty. Významnou roli hrají i obalová řešení, která nahrazují nebo eliminují jednorázové plasty. „Stále zdokonalujeme také procesy pro recyklaci obalů. Již nyní jsme schopni efektivně recyklovat nejen sklo, ale i PET,“ říká Jan Turek, ředitel řízení dodavatelského řetězce ve společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.
Firma se chlubí mimo jiné tím, že lahve jejích produktů Natura a Römerquelle jsou vyrobeny ze 100% recyklovaného PET (rPET). Dále společnost začala v letošním roce využívat inovativní držák plechovek Keelclip z recyklované lepenky, který plnohodnotně nahrazuje dosud používané plastové fólie. „Jeho používáním ušetříme ročně zhruba 35 tun plastu,“ pokračuje Jan Turek. Keelclip funguje na jednoduchém principu skládacího mechanismu, pomocí něhož je možné uchytit čtyři až osm plechovek najednou. Snazší je i následná manipulace pro zákazníka, který z držáku může snadno odejmout jednotlivé plechovky s nápojem.
Recyklovatelný a recyklovaný
„Zdynamizoval se proces ekodesignu, přičemž kromě ekologického aspektu tohoto trendu přibyl a zesílil i ten ekonomický,“ potvrzuje Pavol Chalupka, marketingový ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko. Nadále a stále více podle něj platí, že nejlepší obal je ten, který vůbec nevznikne. „Ten, který vznikne, má být recyklovatelný a ideálně také recyklovaný. U nevratných obalů je cílem cirkularita. A stále větší relevanci získávají vratné obaly i ke konzumaci doma,“ dodává.
Patrně nejvýznamnější obalovou inovací této nápojářské firmy za poslední roky je projekt Cirkulka, který společnost spustila letos v dubnu. Jde o systém skleněných vratných lahví pro značky Kofola, Vinea a Rajec. „Věnovali jsme tři roky příprav a výrazné investice tomu, abychom vyšli vstříc těm, kteří si chtějí vychutnat oblíbené nápoje u rodinného stolu z vratného skla,“ shrnuje Pavol Chalupka. Konkrétně Kofola ČeskoSlovensko do přípravy projektu investovala více než 30 milionů korun.
Vratné sklo s přepravkou, plechovky v udržitelném multipacku
Do maloobchodního prodeje uvedla skupina Mattoni 1873 v letošním roce vratné skleněné lahve o obsahu 1 litr v praktické, dělitelné přepravce, která usnadňuje manipulaci a skladování produktu. „Novinka měla velký úspěch, proto nyní k přírodní minerálce v tomto formátu přidáváme i ochucenou Mattoni citron,“ komentuje Andrea Brožová, group PR manager Mattoni 1873.
Další novinkou bylo rozšíření portfolia ochucených minerálních vod balených v plechovkách – Mattoni Imuno a Mattoni Esence. V neposlední řadě pak skupina letos ve spolupráci s Budějovickým Budvarem uvedla na trh nové ochucené nealkoholické pivo Birgo v plechovkách. „Birgo je jako první nealko pivo v České republice baleno do papírových multipacků, jež navíc neobsahují lepidlo,“ popisuje Andrea Brožová. Jedná se o technologii tzv. wrap-around s obsahem recyklovaného papíru, jejíž použití ušetří podle firmy 16 % uhlíkové stopy oproti klasickým plastovým fóliím. Samotný materiál plechovek pak obsahuje 74 % recyklovaného hliníku.
Ochucené nealko pivo Birgo se v Budějovickém Budvaru vyrábí a stáčí na nové lince s hodinovou kapacitou až 50 000 plechovek. Pokročilé technologické vybavení linky, jejíž provoz pivovar oficiálně zahájil v březnu 2022, přispívá i k výrazně efektivnějšímu využití vody, tepla a elektrické energie. Budvar do nové linky investoval přibližně 300 milionů korun.
Blíží se povinné zálohování?
Mattoni 1873 i Budějovický Budvar jsou členy platformy Zálohujme.cz. Obě firmy tak patří k aktivním podporovatelům zavedení zálohového systému na PET lahve a plechovky v České republice.
Skupina Mattoni 1873 je rovněž jedním z pěti zakládajících členů Iniciativy pro zálohování (dalšími jsou Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, Heineken ČR, Kofola ČeskoSlovensko a Plzeňský Prazdroj). Ta jako svůj hlavní cíl uvádí zavedení plošného zálohového systému všech nápojových PET lahví a plechovek v tuzemsku, který představuje cestu k podstatně vyšší míře recyklace těchto obalových materiálů, než je tomu dosud. Česká republika by podle iniciativy měla následovat Slovensko a dalších 11 evropských zemí, kde systém zálohování již funguje. V opačném případě nebude Česko schopno splnit cíle týkající se sběru a recyklace nápojových obalů, stanovené Evropskou unií pro své členské státy: 90 % ze všech PET lahví musí být do roku 2029 vytříděných a recyklovaných, v případě plechovek jde o 60 % do roku 2030.
V září letošního roku Iniciativa pro zálohování představila návrh konkrétní podoby zálohového systému na PET lahve a plechovky v tuzemsku. Vracet uvedené nápojové obaly bude podle tohoto návrhu možné ve všech prodejnách potravin s plochou nad 50 metrů čtverečních a také na čerpacích stanicích. Pro sběr nápojových obalů se mohou dobrovolně rozhodnout i obchody s menší prodejní plochou. Lahve a plechovky budou přijímány buď prostřednictvím automatu, nebo jednoduchou a prostorově úspornou formou ručního sběru. Správce systému bude obchodníkům kompenzovat přímé dodatečné náklady prostřednictvím finančního příspěvku.
Celkem se má jednat o téměř 11 000 sběrných míst. Zálohy se budou týkat obalů o objemu od 0,1 do 3 litrů, výše zálohy má být v rozmezí od tří do pěti korun. „Při návrhu systému jsme se inspirovali existujícími zálohovými systémy napříč Evropou. Primárním vzorem pro nás byly systémy ve Skandinávii a pobaltských státech, přičemž z každého jsme vzali to nejlepší a celek adaptovali na podmínky a potřeby České republiky,“ vysvětluje Kristýna Havligerová, manažerka vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování. Povinné zálohování PET lahví a plechovek v tuzemsku by podle ní mělo být stanoveno samostatným zákonem.
BiB prodlužuje dobu spotřeby
V rámci obalových řešení pro nealkoholické nápoje ovšem nejde jen o lahve, ať už skleněné či plastové, nebo hliníkové plechovky. Jedním z aktuálních trendů v segmentu nápojových obalů je i rozšiřující se uplatnění tzv. bag-in-boxů (BiB). Flexibilní sáček BiB tvoří dvě fólie (vnitřní a vnější), je opatřen hrdlem s uzávěrem a vložen zpravidla do krabice z vlnité lepenky. Hlavní benefit pro uživatele spočívá v prodloužení doby spotřeby po otevření nápoje, a sice tím, že zabraňuje přístupu kyslíku, což je vhodné třeba v případě ovocných džusů nebo moštů.
„V poslední době je znatelný příklon k transparentním sáčkům. Je to změna oproti dříve často používaným metalickým sáčkům,“ poznamenává František Selucký, obchodní ředitel společnosti Vepak. Důvod to má dvojí. Bariéra zamezující průniku světla, kvůli níž se metalíza používala, není v případě sáčku umístěného v krabici zapotřebí. „Dále pak je zde znát vliv ekologie, kdy transparentní sáček působí v očích zákazníků více udržitelně,“ dodává František Selucký.
„Zájem o udržitelné obaly trvá“
V létě spotřebitelé nakupovali jak nápoje ve sklenicích, které dodáváme především do hotelů, restaurací a kaváren, tak nápoje v ostatních obalech. Pozitivně spotřebitelé i nadále reagují na obaly udržitelné. Pevně věříme, že i přes nepříznivou ekonomickou situaci najdou lidé na podzim a v zimě cestu nejen do supermarketů, ale i k našim zákazníkům v segmentu HoReCa.
Jan Turek, ředitel řízení dodavatelského řetězce, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko
„Efektivita aj ekológia“
Inflácia spotrebiteľa mätie u všetkých tovarov a služieb, takže prirodzene túži po nižších cenách všeobecne. Cena obalu patrí k nezanedbateľným zložkám v konečnej cene nápojov, takže prirodzene hľadáme cesty, ako produkt vyrobiť vďaka napríklad odľahčeným materiálom lacnejšie, pritom stále kvalitne. Zefektívňovanie obalových materiálov ide spravidla ruka v ruke s ekológiou, takže je to nakoniec fajn pre všetkých. Áno, obaly už nebudú blikať, kričať, spievať ako kedysi, stanú sa čoraz viac „neviditeľné“. Za seba musím povedať, že napríklad baleným vodám „neviditeľný“ obal pristane. Najviac sme v tomto smere urobili u značky Korunní, kde sme sa napríklad vzdali ikonického tvaru viečka, ale odľahčením sme ušetrili 243 ton zbytočného plastu. U tradičnej Ondrášovky sme odstránili mix farieb a zjednotili na jednu. A nekončíme, u každej zo značiek je to kontinuálny proces.
Pavol Chalupka, marketingový ředitel, Kofola ČeskoSlovensko
„Zálohový systém bude přínosem“
Současné ekonomické problémy se zatím do chování spotřebitelů výrazněji nepropisují. Lidé mají stále zájem o balení co nejšetrnější k životnímu prostředí. V dlouhodobém horizontu by navíc i z hlediska ceny nápojovým obalům prospělo zavedení cirkulárního zálohového systému, ve kterém bychom mohli používat PET lahve ze zhruba 80 % z recyklátu, a tak významně šetřili jak primární surovinu, tak energie.
Andrea Brožová, group PR manager, Mattoni 1873
Článek připravil: David Čapek