Případová studie: Automatizace stavby obalů automobilky Volvo
Poloautomatická linka ulehčila práci při sestavování transportních obalů
Společnost Brose Cz dlouhodobě dodává pro segment automotive. Zákazník si určuje obal, do kterého se bude balit a většinou se jedná o objemné plastové skládací boxy typu KTP nebo značky Magnum. V ostravském závodě společnost zavedla inovaci při manipulaci s těžkými boxy pro automobilku Volvo. Někdejší svařovací robot nasazený v rámci poloautomatického projektu výrazně ulehčil práci lidem, kteří celou směnu s obaly manipulují.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 117/2022 (říjen–prosinec 2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílání je zdarma pro výrobce baleného zboží.
VE ZKRATCE:
Manipulace s těžkými obaly
Pracoviště stavby balení pro projekt Volvo patřilo k těm s nejvyšší svalovou zátěží, a to z důvodu každodenní manipulace s těžkými paletami a dřevěnými rámy. Zátěž dosahovala až 23 350 kilogramů na jednu směnu. Z tohoto důvodu museli být na pracovišti tři operátoři. Přesto zde byla vysoká fluktuace, která dosahovala až padesátky pracovníků ročně.
Od plné k částečné automatizaci
Oddělení Logistika se touto situací dlouhodobě zabývalo a ve spolupráci s kolegy z oddělení Výrobní technologie se podařilo nalézt řešení v podobě částečné automatizace. Výsledný návrh počítal s usnadněním manipulace s paletami, jež představovaly největší porci zátěže na tomto pracovišti. Propočet návratnosti pak vedl k implementaci poloautomatického řešení.
Starý svařovací robot opět v procesu
Původně připravené řešení spočívalo v automatickém podávání palet na pohyblivý pás prostřednictvím robota, stavbě balení v ergonomicky lepší pozici a zároveň se počítalo s automatickým stohováním postavených palet pro odvoz do výroby. Odpadla tak nutnost manuální manipulace s těžkými paletami, čímž se snížila celková zátěž na 12 850 kilogramů na směnu a zároveň se výrazně zlepšila celková ergonomie tohoto pracoviště.
Na základě provedené kalkulace bylo zjištěno, že navržené řešení neodpovídá standardům společnosti Brose Cz spojeným s návratností investic. Proto se hledala nová varianta, při které by se funkčnost celého konceptu zachovala, ale náklady by se snížily na přijatelnou mez. „Povedlo se najít vhodného a již nepoužívaného svařovacího robota, který mohl po několika úpravách splnit potřebné parametry. Využitím tohoto staršího robota se ušetřila nemalá částka a celý projekt se tak dostal do zelených čísel s návratností dva roky,“ připomíná Ivo Dienelt z oddělení Projects & Planning/Logistics ostravského závodu společnosti Brose. Investice byla schválena a s podporou týmu Výrobní technologie byl vytvořen finální návrh automatické stavby obalů, který byl realizován v srpnu 2020.
Původní proces:
– zátěž na směnu 23 350 kilogramu
– tři operátoři na směnu
– problémy s ergonomií
Vylepšený proces:
– zátěž na směnu 12 850 kilogramu
– 1,5 operátora na směnu
– ergonomicky vyhovující
„Usnadnění práce i oživení robota“
Výsledkem projektu, který se týkal obalů Volvo, je moderní poloautomatizované pracoviště, které nejen podstatně usnadnilo práci lidem, ale dalo také šanci obživnout robotovi, se kterým se už jinak v další práci nepočítalo.
Ivo Dienelt, Projects & Planning/Logistics, Brose
Připravil: Stanislav D. Břeň na základě podkladů firmy Brose