Optimalizace balení pro e-shop: Rychlejší zabalení, úspora materiálu, nižší přepravné
E-shopy hledají možnosti, jak se zbavit zbytečně naddimenzovaných obalů, vyloučit plasty a konsolidovat obalové portfolio, ale zároveň dostatečně zabezpečit produkt před znehodnocením během dopravy. Spolupráce firem Vivantis a Mondi Bupak ukazuje, že na trhu existují udržitelná řešení nejen z pohledu ekologie, ale také ekonomičnosti a ergonomičnosti procesu balení.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 112/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílání je zdarma pro výrobce baleného zboží.
VE ZKRATCE:
Vivantis: z Chrudimi do šesti zemí
Vivantis je elektronický obchod, který se zaměřuje na prodej parfémů, kosmetiky, šperků, hodinek, módních doplňků nebo produktů pro zdraví. Vznikl před 20 lety v Chrudimi a založil jej Martin Rozhoň. Loňský obrat činil 1,2 miliardy korun, e-shop zaměstnává více než 250 pracovníků v šesti zemích a nabízí přibližně 75 000 položek. Od roku 2017 spadá pod skupinu Mall Group.
Mondi Bupak: v hlavní roli papír
Mondi Bupak, který je součástí předního světového výrobce papíru a obalů skupiny Mondi Group, vyrábí především obaly z vlnité lepenky pro oblasti jako potravinářství, elektronika, nápoje nebo sklo/keramika. Portfolio produktů zahrnuje standardní krabice a tvarově vysekávané obaly, ale i obaly s vícebarevným flexo-potiskem, balení s aplikovanou trhací, vyztužovací a uzavírací páskou. V roce 2020 firma vykázala tržby ve výši 1,168 miliardy korun, zisk ve výši 81,4 milionů korun a zaměstnávala 222 pracovníků.
Proč výměna obalů
Cílem aktuální obalové inovace ve Vivantisu bylo zefektivnění a zrychlení balicího procesu, úspora obalového materiálu včetně fixačních výplní a snížení hmotnosti obalů.
Pohodlněji a s menším objemem obalového materiálu
E-shop Vivantis používal a stále používá klasické klopové krabice F.0201 (podle FEFCO) v různých velikostech. Jako výplňový materiál volí fixační papír. Po zabalení se klopová krabice přelepí plastovou páskou v horní a spodní části balení. „Byl to zdlouhavý proces,“ říká František Brůžek, key account manager společnosti Mondi Bupak (divize Corrugated Solutions). „Díky našemu udržitelnému obalovému řešení jsme ve Vivantisu významně zvýšili efektivitu.”
Obalová inovace spočívá v nasazení obálek EnvelopeMailer společnosti Mondi, které se vyrábějí ve čtyřech velikostech a jsou opatřeny samolepicí a trhací páskou. Přizpůsobitelný obal fixuje vložené zboží a po rozbalení na straně spotřebitele jej lze plně recyklovat. „Z pohledu našeho zákazníka se urychlil a zjednodušil proces balení, a to přibližně z jedné minuty na maximálně deset sekund,“ vysvětluje František Brůžek a dodává: „Vivantis si obálky důkladně otestoval. Po instruktážním videu, jak správně složit a zabalit produkt do obálek třech různých tvarů, následovalo osobní školení správného postupu balení přímo u zákazníka.”
Při balení není třeba používat plastovou lepicí pásku, což přináší ekologické i ekonomické benefity. Došlo i k úspoře místa ve skladu zákazníka i na ložné ploše. Do transportního vozu se vlivem snížené výšky obalů vejde mnohem více zabaleného zboží, což vede ke snížení emisí. Redukce obalového materiálu se pozitivně promítá i do celkové ceny za přepravu, kdy Vivantis platí podle hmotnosti zásilky.
„Při balení ušetříme 60 procent času“
Tomáš Čechlovský – ředitel logistiky, Vivantis
„Vzhledem k tomu, že neustále zefektivňujeme procesy na logistice, rozhodli jsme se minulý rok pro volbu této papírové obálky. EnvelopeMailer nám v porovnání s použitím klopových krabic uspoří 60 procent času při procesu balení. Postupně přejdeme i na další velikosti obálek EnvelopeMailer. Velkou úsporu jsme zaznamenali ve spotřebě fixačního papíru, který není nutný v 90 procentech do této obálky dávat. Nové obalové řešení zároveň zboží chrání i bez dříve používaného fixačního papíru.“
Text: Stanislav D. Břeň