Rozbalíme to s Pavlem Milanem Černým, zakladatelem e-shopu Econea
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Pavel Milan Černý, zakladatel ekologického e-shopu Econea. Neřešíme jen produkt samotný, ale právě i obaly a stáváme se v tom přísnější a přísnější, říká Pavel Milan Černý.
Svět balení: Econea se zasazuje o to, že je ekologická. Jak například balíte zásilky? Bezodpadově? Co to znamená?
Pavel Milan Černý: Od samého počátku našeho e-shopu skoro před 8 lety jsme usilovali o maximálně šetrný provoz. V případě e-shopu je největší ekologická stopa v provozu právě v logistice, takže na tu jsme se logicky nejvíce zaměřovali a stále zaměřujeme. Chceme být udržitelnou firmou ve všem, co děláme.
V balení je to pro nás o co největší cirkulaci materiálu a využití toho, co je již vyrobené – abychom šetřili zdroje. Proto cca 80 % krabic, do kterých balíme objednávky, je již použitých (a přišly nám tudíž od dodavatelů nebo nám je někdo věnoval) nebo zachráněných (neboli kdybychom je nevyužili, skončili by na skládce nebo recyklační lince). Druhým bodem jsou výplňové materiály – taktéž využijeme vše, co k nám přijde, včetně rozřezávání starých krabic. Jako novou výplň kupujeme pouze FillPak z recyklovaného papíru, nikdy žádný plast nebo bioplast. Důležitý je zde i výběr vhodné velikosti krabice nebo její zmenšení, abychom výplně využili minimum a zároveň balík nezabíral zbytečné místo v dodávce či kamionu. Třetí bod je papírová lepicí páska, kterou používáme místo plastové. Papírovou lze s krabicemi dále recyklovat – neznehodnocuje recyklát. Dále místo bublinkové folie na křehké věci používáme vlnitou lepenku z recykl papíru nebo místo bublinkových obálek, které v podstatě nelze recyklovat, používáme kartonové obálky taktéž z recykl papíru.
Obecně tedy v maximální míře využíváme již to, co nám dorazí od dodavatelů a pokud něco kupujeme nové, tak nikdy plast, ale vždy pouze recyklovaný papír s nižší uhlíkovou stopou.
Svět balení: Putují zásilky CO2 neutrálně?
Pavel Milan Černý: Ano, zákazník si může zvolit CO2 neutrální dopravu s GLS a to bez příplatku. GLS své emise sleduje, počítá a pak emise za tyto balíky se službou ThinkGreen offsetuje vysazováním stromů ve volné krajině.
Svět balení: Jaké jsou podle vás trendy v balení pro e-commerce do budoucna?
Pavel Milan Černý: Dle mého názoru to budou jednoznačně cirkulární obaly. To, co děláme my, je fajn, ale stále je to tak, že když zákazník krabici dostane, tak byť je použitá znovu, tak dále pak ve většině případů stejně putuje do kontejneru na recyklaci. A recyklace je energeticky náročný proces, kdy navíc kvalita materiálu klesá. Řešením mohou být právě cirkulární obaly, které tedy nebudou jednorázové nebo jen na několik použití, ale bude možno je používat opakovaně a dlouho. V zahraničí takto funguje například služba RePack. Pro takovéto řešení je však nutná velká škála a zapojení význameného přepravce, aby se to ekonomicky zúčastněným stranám vyplatilo. Je to podle mě nicméně jediná cesta ke snížení plýtvání.
Svět balení: Světová pandemie koronaviru změnila podmínky na trhu s obaly, zvýšil se zájem o jednorázové obaly na jídlo. Bude tento trend přetrvávat, nebo se naváže na trend vratných obalů na více použití?
Pavel Milan Černý: Máte pravdu, firmy vyrábějící jednorázové plastové nádobí v pandemii hodně vyrostly a koneckonců bylo to vidět i všude v Česku kolem kontejnerů. Trend je ale podle mě jasný a koneckonců je daný i legislativou EU – jednorázové plastové nebo bioplastové obaly jsou nesmírně nešetrná cesta a jediné smysluplné řešení je znovu v cirkulárních materiálech a obalech. I materiály dobře rozložitelné v přírodě jsou problém, protože jsou stále jednorázové a jejich uhlíková stopa je vzhledem ke svému účelu enormní. Příkladem budiž český projekt Rekrabička, který vznikl právě v pandemii a svou síť rozšiřuje.
Svět balení: Nebude například problém s tím, že spotřebitelé budou považovat vratné obaly za méně hygienické?
Pavel Milan Černý: Problém to být asi může, ale pokud budou dobře vymyté, tak proč ne. Koneckonců i lahve od piva jsou vratný, cirkulární obal.
Svět balení: Jak se projevila pandemie na obratech Econea.cz?
Pavel Milan Černý: Popravdě nijak zvlášť mimo prvních dvou měsíců v roce 2020. Náš sortiment se vždy prodával hodně online a navíc obchody s drogerií, kosmetikou a vybavením domácnosti zůstaly otevřené, takže jsme nezaznamenali přeliv z offlinu do onlinu.
Svět balení: Na Econea.cz uvádíte, že nepoužíváte žádné nové krabice. Jak se k tomu zákazníci staví? Nedostávají-li krabici a tašku s brandingem, jak je jinde zvykem.
Pavel Milan Černý: Aktuálně je to číslo cca 80 % opakovaně použitých krabic. Naši zákazníci to naopak oceňují. Vidí, že to myslíme vážně a že jsme v integritě s našimi hodnotami. Branding krabic nebo pásek po nás nikdo nechtěl.
Svět balení: Vybíráte produkty v sortimentu například i podle toho, jak je obalový materiál produktu šetrný k životnímu prostředí?
Pavel Milan Černý: Jednoznačně. To, zda je produkt ekologický, do jisté míry souvisí i s jeho obalovým materiálem. Často obal může mít značnou uhlíkovou stopu. Takže neřešíme jen produkt samotný, ale právě i obaly a stáváme se v tom přísnější a přísnější.