
Rozbalíme to s Lenkou Mynářovou, spolumajitelkou Nafigate Corporation
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Lenka Mynářová, spolumajitelka Nafigate Corporation. Hledáme ekologický obal budoucnosti, říká Lenka Mynářová s tím, že dostupný by měl být v horizontu tří až pěti let.
Svět balení: Mohla byste představit projekt BioSupPack?
Lenka Mynářová: Celý segment udržitelných obalů je stále obrovská výzva. A Green Deal přinesl zcela nové pohledy na to, co je udržitelné a cirkulární. A jednoduše řešeno, my jsme připravili projekt demonstračního centra pro obaly budoucnosti, které nebudou mít žádný negativní vliv na životní prostředí a v obrovské konkurenci Horizon 2020 jsme s tím projektem uspěli. A jsme si plně vědomi, že je to obrovská výzva.
Svět balení: Kdo jsou, vedle Nafigace a VUT, další členové konsorcia, které bude vyvíjet novou generaci udržitelných obalů?
Lenka Mynářová: Celé konsorcium má 17 členů. Jsou to jak firmy – například Unilever – tak i výzkumné instituce, dlouhodobě spolupracujeme se španělským výzkumným centrem Aimplas, nebo špičkové designerské studio Graphic Packaging International.
Svět balení: Jaké potravinářské odpady mají podle vás největší potenciál?
Lenka Mynářová: Ráda bych odpověděla, že všechny. Protože my se na odpady jako na zdroje neumíme stále dívat. Více o tom mluvíme. Ale z mého pohledu mají největší potenciál odpady, které umožňují kaskádovou recyklaci. To znamená vícestupňové využití na různé účely – a až to, co zbude po kaskádovém využití, jde třeba na energetické využití. Krásný příklad představuje kávová sedlina, které ročně vyprodukujeme 80 000 tun jen v ČR. Dá se využít na výrobu kosmetických produktů, kávového oleje, biopolymerů, bioplastů, biokompozitů, aromatických pigmentů – a to vše jen z jednoho odpadu.
Svět balení: Předpokládáte, že se obaly budoucnosti na konci životnosti zapojí do stávajících recyklačních toků?
Lenka Mynářová: Otázka recyklace je velmi důležitá, ale není z pohledu udržitelnosti jediná. Takže pro takzvaný end of life – konec života – budeme ověřovat několik scénářů, včetně recyklace. A téměř jistě můžeme říci, že to bude nový recyklační tok.
Svět balení: Jak se chystáte digitalizovat materiálové toky? Velkým tématem v oblasti obalů je značení pomocí digitálních vodoznaků. Vidíte zde pro ně příležitost?
Lenka Mynářová: Digitální vodoznak je určitě inspirativní a zajímavý projekt. Tím, že neznáme složení plastů, je to zásadní bariéra recyklace. Nicméně my za několik týdnů startujeme projekt pro budoucnost. A v dnešní době greenwashingu potřebujeme digitalizovat materiálové toky ve vazbě na celý životní cyklus obalu. Tedy od takzvaného feedstocku pro výrobu polymerů, přes výrobní procesy polymerů, výrobu meziproduktů a produktů, spotřebu produktů, recyklaci až po konec života obalu. Takže hledáme komplexní řešení a sledujeme velmi pečlivě vývoj v této oblasti. Jedno z řešení je i technologie blockchain. Ta dokáže zpracovat údaje z mnoha zdrojů, porovnat je, ověřit výsledky a anonymizovat je. Ale stále zachovává možnost jednotlivé kroky toku ověřit a identifikovat. Digitalizace je obrovská výzva.
Svět balení: Kdy by se mohly první ekologické obaly budoucnosti objevit na (českém) trhu?
Lenka Mynářová: Je jedním z velkých paradoxů, že my Češi jsme lídry celého projektu jediného demonstračního centra tohoto typu v celé EU. Ale české partnery nemáme. Firemními leadery v oblasti udržitelných obalů v EU nejsou české firmy a pro zahraniční firmy je český trh malý. Inovace potřebují pro své hlavní trhy. My neumíme – až na úplné výjimky – mít nastavení prvního houslisty. Bezpečnější je to na konci pelotonu. Všechny trendy k nám míří se zpožděním let. Budu velmi ráda, když se to změní. Takže máme více než 70 evropských partnerů, jediné demonstrační centrum v EU a ani jednoho reálného českého partnera ochotného s námi sdílet rizika a vytvářet budoucnost. V EU první obaly z našeho projektu budou za přibližně 3–5 let.