„PVC a EPS jsou na černé listině“
Velikost balení nabízená maloobchodníkům v prodejnách makro musí být ve výsledku vhodná především pro koncového zákazníka. „Maloobchodníky při nákupu zajímá především velikost, moderní design a celková atraktivita obalu,“ říká Martin Čivrný, manažer udržitelnosti společnosti makro ČR. Dále uvádí, že firma postupně reviduje své obalové portfolio a snaží se vyřadit „toxické“ materiály.
Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 111/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílání je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Svět balení:
Jak může společnost makro ČR ovlivňovat obaly, ve kterých prodává výrobky?
Martin Čivrný:
Obaly můžeme ovlivňovat především u výrobků pod našimi privátními značkami. I z tohoto důvodu je naší strategií neustále rozšiřovat nabídku privátních značek, u nichž máme větší možnost ovlivnit kvalitu produktu i obalu než u těch dodavatelských. Klademe důraz na to, aby naše obaly v první řadě splňovaly funkční a kvalitativní požadavky pro profesionální zákazníky. Při volbě obalu vždy řešíme všechny parametry – ochranu výrobku, materiál, původ a design. Vše je součástí každodenní praxe oddělení privátních značek a oddělení kvality.
Svět balení:
Pozměnila pandemie přístup, kterým se makro ČR vztahuje k obalům?
Martin Čivrný:
V posledních letech procházejí obaly znatelnou revizí, trendem je hledat nové alternativní a udržitelnější možnosti napříč materiály. Tím se řídíme při vývoji produktů privátních značek, u kterých kontinuálně zvyšujeme požadavky na obalová řešení směrem k udržitelnosti. Pandemie zamíchala především preferencemi zákazníků, naprosto prioritní je pro ně nyní bezpečnost a ochrana. Přesto jsem si jistý, že dlouhodobý trend v nacházení udržitelnějších řešeních se měnit nebude. Ani my neplánujeme měnit požadavky, které klademe na výrobce obalů prostřednictvím našich dodavatelů.
Svět balení:
Něco jste už naznačil, nicméně nakolik můžete jako významný odběratel ovlivňovat volbu materiálů nebo konstrukci dodavatelských obalů?
Martin Čivrný:
Dlouhodobě vedeme konstruktivní partnerské debaty s dodavateli ohledně požadavků na obalové technologie. Výsledné řešení je však samozřejmě podmíněné jejich možnostmi a dostupností technologie, kterou sami používají. Nejsložitější je ovlivňovat terciární obaly, jelikož slouží pouze k přepravě a mají především funkční vlastnosti.
Svět balení:
Makro ČR má především B2B zákazníky – tedy maloobchodníky nebo provozovatele restaurací. Zamýšlejí se nad tím, v jakých obalech pro svou provozovnu nebo dále pro konečného spotřebitele nakupují příslušný výrobek?
Martin Čivrný:
Velkoobchodní balení jsou zaměřena především na praktičnost v otázce manipulace a přepravy. Profesionální kuchyně nemohou z hygienického hlediska pustit potraviny v obalech z obchodu do provozu, proto téměř všechny potraviny přemísťují do svých hygienicky ošetřených nádob pro další uskladnění. V tento moment zákazníci oceňují především jednoduchou manipulaci, praktickou velikost a inteligentní otvírání či zavírání samotného balení.
Velikost balení nabízená našim maloobchodníkům musí být ve výsledku vhodná především pro koncového zákazníka. Jednotlivá kusová balení pro koncový prodej tedy nabízíme v multipacku, například 20 × 150 gramů. Maloobchodníky při nákupu zajímá především velikost, moderní design a celková atraktivita obalu.
Svět balení:
V posledních letech se hodně zmiňuje zátěž, kterou způsobuje obalový odpad v životním prostředí. Vnímáte, že mezi vašimi zákazníky jsou některé typy obalů takzvaně na černé listině?
Martin Čivrný:
Trendy v oblasti obalů se za poslední roky opravdu velmi proměnily. Může za to především spotřebitelský tlak na ekologičtější řešení, který vnímají výrobci obalů, potravinářské firmy i obchodníci. Mezi zásadní trendy bych zařadil důraz především na recyklovatelnost, případně biologickou rozložitelnost obalů. Na druhou stranu naše B2B zákazníky stále zajímá především funkčnost a bezpečnost. Jakýkoliv nový obal musí být minimálně stejně funkční jako předchozí, jinak nemá šanci na úspěch. Na černé listině jsou momentálně především těžko recyklovatelné plasty jako PVC či EPS. Dále jsou to různé kompozitní materiály, tedy složené z více substancí a těžko recyklovatelné.
Svět balení:
S nedávno schválenou českou odpadovou legislativou a zejména evropskou směrnicí SUP souvisí omezení jednorázových plastů. Jak to zasáhlo a zasáhne vámi nabízený sortiment například v kategoriích kosmetiky, nápojů či party nádobí a potřeb?
Martin Čivrný:
Nejasnosti okolo transpozice evropské směrnice SUP do české legislativy a s ní omezení vybraných jednorázových plastů nám v začátku tohoto roku zbrzdily vývoj výrobků pod vlastní značkou. Výrobci tohoto sortimentu neměli jasnou představu, jak připravované změny podle směrnice uchopit. Zásadní je především situace okolo náhrad za zakázané jednorázové plasty. Tady na trhu stále nepanuje jasná představa, který materiál je nyní ten správný. Sortiment se samozřejmě částečně obmění, ale my jsme na to připravení. Pro zákazníky máme v nabídce široké spektrum náhrad, ať už z papíru, bambusu, březového dřeva nebo i jedlých otrub. Pyšní jsme především na ucelený sortiment alternativního jednorázového nádobí pod značkou Metro Professional, vyrobený z bagasy, tedy zbytkových částí cukrové třtiny. Tento materiál nyní vnímáme jako nejlepší náhradu za jednorázové plasty.
Svět balení:
Novinkou je i novela zákona o obalech. Obecně sílí trend, který souvisí s ekomodulací a ekodesignem. Jak se podle vás promítne do obalů, které zákazníci v makro uvidí v následujících letech?
Martin Čivrný:
Při výběru privátních značek obalový materiál vždy důsledně řešíme, nově je součástí každého produktového profilu i takzvaná udržitelná sekce. Například obaly z PVC v naší nabídce již nenajdete, přičemž tlačíme na eliminaci materiálů BPS a EPS. EPS se snažíme omezovat například jako výplň terciárního obalu při převozu zboží. Ve spolupráci s našimi dodavateli pracujeme na tom, aby přepravní papírové krabice a lepenkové displeje byly z certifikovaného zdroje s logem FSC či PEFC. Fólie a plasty nelze vždy úplně odstranit, snažíme se alespoň eliminovat jejich hmotnost a tloušťku, případně řešit, jestli jsou s obsahem recyklovatelné složky.
Svět balení:
Které obalové materiály považuje společnost makro ČR za udržitelné?
Martin Čivrný:
Certifikovaný papír z šetrně obhospodařovaných lesů pod kontrolou FSC či PEFC. Dále většinu jednosložkových materiálů z obnovitelných zdrojů, které je možné kompostovat či recyklovat.
Svět balení:
Jaké jsou výsledky sdílení nebo komunikace obalových inovací v rámci skupiny Metro?
Martin Čivrný:
Na společné platformě pravidelně reportujeme úspěchy jednotlivých zemí formou Best Practise sharing. Obalový materiál je součástí produktového profilu každého výrobku, obsahuje detailní popis obalové specifikace od primárního obalu po terciární, včetně specifikací materiálů všech komponentů. Všechny úspěchy pravidelně sdílíme s globálním obalovým týmem.
Svět balení:
Můžete uvést konkrétní příklady této spolupráce?
Martin Čivrný:
Od roku 2018 jsme ve skupině Metro odstranili celkem 491 tun nadbytečného obalového plastu u výrobků privátních značek. V odstraňování budeme samozřejmě pokračovat i nadále. Více než 2100 výrobků již neobsahuje PVC či EPS, mimo jiné také odstraňujeme černé plastové obaly, které jsou kvůli pigmentu špatně rozpoznávány třídičkami a často se tak nakonec nezrecyklují.
Svět balení:
Vybíráte cíleně monomateriálové řešení obalů, pokud to charakter výrobku umožňuje?
Martin Čivrný:
Při vývoji každého výrobku je důležitá především jeho samotná podstata. Podle toho volíme, který druh obalového materiálu je potřebný pro uchování vysoké kvality. Pokud to ale technologie našeho dodavatele dovoluje, volíme raději monomateriálové než kompozitní řešení.
Svět balení:
Jsou pro vás důležité analýzy LCA obalů nebo produktů?
Martin Čivrný:
Ke každému výrobku přistupujeme samostatně a řešíme každou jeho část, obal nevyjímaje. Zásadní je složení a ingredience na základě potřeb zákazníka. Obal je zásadní součástí výrobku, a jeho likvidace je tedy stejně důležitá jako ostatní parametry. Konkrétní LCA analýzy obalů však po našich dodavatelích momentálně nevyžadujeme.
Svět balení:
Mohl byste popsat, jak probíhá design obalů vlastních značek?
Martin Čivrný:
Designy privátních značek makro jsou jasně dané v našich brand design manuálech, které máme k dispozici ve všech zemích skupiny Metro. Každá značka má svůj identický design, díky němuž se můžeme vymezit vůči těm dodavatelským. Vývoj je samozřejmě ovlivněn obalovými a technologickými možnostmi dodavatele, potažmo výrobce. Následuje příprava designu v naší grafické agentuře a schvalovací proces několika očí – zapojeni jsou kolegové a kolegyně z nákupu, oddělení privátních značek, oddělení kvality a také dodavatel. Schválené podklady k tisku jsou pak zaslány dodavateli pro implementaci v tiskárně. Vyžadujeme vzorky výrobků před první dodávkou, které podléhají velmi podrobné fyzické kontrole na oddělení kvality. Pokud výrobek z jakéhokoliv důvodu nesplňuje produktový profil, je vyhodnocen jako nevyhovující a dodavatel musí urychleně zjednat nápravu. Pokud je vše v pořádku, dodavatel dostane „zelenou“ a může začít dodávat.
Svět balení:
Jaké faktory hrají roli pro změnu obalu výrobku vlastní značky?
Martin Čivrný:
Požadavky ze strany zákazníků, inovace a trendy v obalech, které si žádá samotný trh. I naši dodavatelé vše bedlivě sledují a pod naším drobnohledem implementují nové trendy v obalovém průmyslu.
Svět balení:
Alespoň ve stručnosti se podívejme na sekundární a terciární balení…
Martin Čivrný:
Sekundární a terciární balení výrobků jsou záležitostí především lepenkových obalů a plastových fólií. V oblasti papírových obalů tlačíme naše dodavatele k používání papírových obalů z FSC/PEFC certifikovaných zdrojů.
Svět balení:
Jedním z trendů, který souvisí s udržitelností, je redukce sekundárního balení, respektive fólií. Jak si v tomto směru stojí makro ČR?
Martin Čivrný:
U plastových fólií klademe důraz na jejich používání v menší míře. Pokud je to možné, fólie odstraňujeme úplně, případně volíme tenčí fólie v kombinaci s recyklovanými plasty. Úplně jsme odstranili fólie z PVC.
Svět balení:
Využíváte služeb společností, které poskytují paletový pooling. Jaké výhody a nevýhody skýtá toto řešení?
Martin Čivrný:
V makro používáme modré CHEP palety na základě strategie Metro Group. Výhodou pro nás je fakt, že je nevlastníme, nemusíme je tedy opravovat a ani okamžitě měnit externím řidičům. Na druhou stranu jejich hlavní nevýhodou je náročná evidence. Přebíráme za ně fyzickou i finanční odpovědnost v rámci našeho logistického řetězce, a v případě ztráty či poškození tedy musíme uhradit náklady. Každou takovou paletu musíme evidovat nejen na příjmu zboží a na expedici, ale třeba i při inventuře. Celý tento systém vyžaduje dodatečné proškolení personálu a samozřejmě zvyšuje komplexitu celého procesu evidence palet.
Svět balení:
Co chcete učinit v oblasti obalů, aby se podnikání společností více řídilo trendy cirkulární ekonomiky?
Martin Čivrný:
S ostatními zeměmi skupiny jdeme za společným cílem v rámci redukce obalů, chceme ušetřit až 300 tun plastového materiálu do roku 2023. Už letos můžeme říct, že tento cíl jsme s přehledem splnili, nastavujeme tedy nový, náročnější. Dále v rámci firemní obalové politiky odstraňujeme obaly z PVC a EPS. Do září 2023 chceme také dosáhnout 100% FSC/PEFC certifikace u všech papírových a lepenkových obalů a u nápojových kartonů – jak primárních, tak sekundárních.
CV: První manažer udržitelnosti ve skupině Metro
Martin Čivrný zastává pozici manažera udržitelnosti, kterou společnost makro ČR zřídila v červnu loňského roku. Jedná se o první takovou pozici v rámci celé skupiny Metro.
Na starosti má především organizaci a propagaci různých iniciativ, projektů, workshopů a kampaní souvisejících s tématem udržitelnosti. Je zodpovědný za plánování a vývoj komunikační strategie tohoto tématu a navrhování postupů, které povedou ke snižování množství produkovaného odpadu v rámci fungování společnosti.
Po studiích do makro
Po získání magisterského titulu na České zemědělské univerzitě v Praze nastoupil jako obalový a designový specialista pro privátní značky společnosti makro Cash & Carry ČR. V rámci kariérního postupu absolvoval dvouletý intenzivní mezinárodní Management Trainee program Metro Potentials. Zkušenosti získal i díky stážím, které absolvoval na Slovensku, v Japonsku a v Německu.
Během působení v makro ČR měl mimo jiné na starosti témata darování potravin, udržitelných řešení a nakládání s odpadem. V loňském roce se pak podílel na návrhu systémových řešení pro interní redukci jednorázových plastů a novou produktovou nabídku alternativních náhrad za brzy zakázané jednorázové plasty. Podílel se i na zavedení tašek „Byla jsem PETkou“ z recyklovaného plastu a zrušení jednorázových igelitových tašek na pokladnách prodejen makro po celé republice.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Makro ČR