Obaly pro automotive cílí na udržitelnost i efektivitu
Důraz na udržitelnost, v níž odvětví automotive patří v kontextu celé ekonomiky mezi premianty, dále požadavek na komplexní služby, digitalizace výroby nebo pokračující tlak na snižování nákladů. Tyto hlavní trendy určují nynější situaci i další předpokládaný vývoj v segmentu obalových řešení pro automobilový průmysl.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 110/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Udržitelné aktivity automobilek i jejich dodavatelů spočívají jak ve snižování uhlíkové stopy, například v rámci ekologicky šetrnějších přeprav, tak i v podpoře účinnější recyklace obalů. „Důraz na ekologické obaly se v oblasti automotive objevil v České republice dříve než například v retailu a tento trend pokračuje,“ poznamenává Dalibor Vrba, marketingový specialista ve společnosti Servisbal Obaly. „Opakovatelné, prostorově úsporné, recyklovatelné,“ komentuje stručně a výstižně udržitelná obalová řešení Petr Kříž, jednatel společnosti TBA Plastové obaly. Na pořadu dne je podle něj mimo jiné rozvoj vratných obalů vyrobených z recyklátu.
Požadavek na udržitelnost je chápán stále více komplexně a uplatňuje se napříč automobilovým odvětvím. „Průmysl požaduje holistický přístup v celém hodnotovém řetězci – od výroby až po likvidaci. Inovativní obalová řešení nabízejí vysokou úroveň ochrany produktu při použití co nejmenšího množství materiálu,“ vysvětluje Armand Schoonbrood, chief operating officer Corrugated Solutions ve společnosti Mondi Group.
Široký sortiment i služby
Firmy působící v odvětví automotive očekávají z hlediska obalů komplexní služby, a kdo jim je dokáže poskytnout, zpravidla vyhrává. „Znamená to dodávky komplexního sortimentu obalů, tedy např. nejenom kartonáže, ale i dalších obalových materiálů, jako jsou fólie, pěnové výplně, ochrana před korozí a podobně od jednoho dodavatele,“ podotýká Dalibor Vrba. Kdo dokáže navíc poskytnout i kvalitní servis – např. skladování obalů a několikadenní dodávky obalů podle potřeby výrobních linek – má větší šanci získat zakázku než konkurence.
Podniky v automotive jsou často průkopníky v zavádění principů Průmyslu 4.0. „To v praxi znamená propojování všech inteligentních přístrojů, výrobních linek a výrobků do jedné informační sítě. Totéž očekávají od svých dodavatelů, kteří se postupně budou zapojovat do těchto informačních systémů,“ konstatuje Dalibor Vrba. Výsledkem bude propojený systém mezi výrobcem a dodavatelem, který bude reagovat na výrobní potřeby v reálném čase a bez nutnosti zapojení lidské pracovní síly.
Univerzální řešení výhodou
Pokračující tlak na snižování nákladů pro obaláře zdaleka neznamená jen tlak na nižší cenu za jednotlivý obal. Zákazníci ze segmentu automotive očekávají od svých dodavatelů zvyšování efektivity. „To se může projevovat například požadavkem na univerzální obaly, do kterých lze zabalit více výrobků, nebo na obaly dokonale rozměrově přizpůsobené přepravě, takže se díky přesně pasujícímu tvaru a rozměrům přepraví více výrobků najednou,“ objasňuje Dalibor Vrba.
Požadavek zákazníků na snížení složitosti balení a rozšíření nabídky univerzálních řešení pro vysoký počet komponent potvrzuje i Armand Schoonbrood. „Obal musí umožňovat snadné oddělení různých částí od hromadných jednotek, přičemž je vhodný pro strojové použití, aby se například zabránilo ručnímu zvedání těžkých předmětů,“ dodává. Vzhledem k použití lehčího a citlivého materiálu v automobilových konstrukcích je zásadní rovněž ochrana produktu.
Inovace a příklady z obalové praxe
Firmy působící v automotive ustupují od dřevěných a kovových obalů, protože kovový prach a dřevěné třísky způsobují nekvalitu ve výrobě, jak upozorňuje Pavel Semanco, key account manager ve společnosti Schoeller Allibert Czech Republic. „Stále častěji se stává, že klient přechází z jednoduchých vratných balení na sofistikovanější vratné plastové balení. Příkladem může být zkušenost, kdy klient používá dlouhá léta dřevěný vratný obal, ale z důvodu zvyšování požadavků na ochranu výrobků přechází na novější a logisticky efektivnější balení,“ popisuje Pavel Semanco.
Jako příklad uvádí skládací plastový kontejner – foldable large container (FLC), konkrétně paletový kontejner Magnum Optimum v půdorysech 1200 x 800 nebo 1200 x 1000 mm. Firma, která jej využívá, může ušetřit náklady na dopravu (skládací obal má poměr tři plné kamiony na cestě tam, jeden prázdný kamion na zpáteční cestě) nebo skladování (úspora skladovacích nákladů v poměru pět plných kontejnerů versus 14 prázdných kontejnerů na jednom paletovém místě). Předností je i vysoká životnost (přepočítáme-li cenu takového boxu na jeden logistický cyklus, jde oproti dřevěným nebo lepenkovým obalům o úsporu) či vyšší produktivita práce umožněná snadnou a rychlou manipulací při skládání obalů.
Jmenovitě plastový kontejner Magnum Optimum 1208 představuje náhradu za dosud široce používaný kovový kontejner gitterbox. „Hlavní výhodou je, že je skládací, šetří náklady při zpětném transportu a skladování prázdných obalů. Je lehčí než kovový kontejner a tím umožňuje lepší využití nosnosti kamionu. Má plné hladké stěny a oproti děrovanému gitterboxu nevyžaduje přídavné jednorázové balící materiály, jako jsou karton, nová lepenka nebo plastové vaky,“ dodává Pavel Semanco.
Existuje i řada inovací a novinek v kategorii obalů z kartonu či vlnité lepenky. Například společnost Servisbal Obaly vytvořila jako inovativní řešení lepenkovou cívku pro návin kabelů a konektorů používaných v automotive. Jde o jednorázový, ale ekologicky příznivý obal pro zjednodušení obalového hospodářství, 100% recyklovatelný, jednodruhový obal. Recyklace je velmi snadná, výhodou je i strojově přesná výroba s konstantní kvalitou a pružnou reakční dobou.
Další obalové řešení firmy Servisbal Obaly se skládá z fixační mřížky a separátoru o několika vrstvách, obě součásti jsou vyrobeny z kvalitní pětivrstvé lepenky. Balená radiální ložiska se vkládají do rozměrově přesných otvorů v separátoru, fixační mřížka zamezí vzájemnému dotyku produktů a zároveň nese váhu dalších vrstev, které jsou vkládány do vnějšího obalu z vlnité lepenky. S obaly je manipulováno ručně, mřížky jsou dodávány již zkompletované, pracovník provádějící balení tedy pouze vloží separátor a mřížku do krabice a snadno může vkládat produkty do obalu. Opět jde o jednodruhový obal – vlnitá lepenka je snadno recyklovatelná, což odpovídá závazku zákazníka směrem k ochraně životního prostředí.
Obalové řešení BrakeBooster od společnosti Mondi Group chrání citlivé komponenty automobilů během přepravy. Nová konstrukce z vlnité lepenky nabízí lepší ochranu a vysoký stupeň plnění, přičemž výrazně snižuje hmotnost, spotřebu materiálu, čas montáže i nároky na přepravní prostor v průběhu transportu.
„Zkušený interní tým i osvědčení dodavatelé“
David Strnad – vedoucí logistiky značky Škoda, Škoda Auto
„Ve společnosti Škoda Auto máme pro vývoj obalů tým expertů s rozsáhlými zkušenostmi. Na základě jejich zkušeností jsme schopni navrhnout balení, která na jedné straně dostatečně ochrání expedované díly a vozy tak, aby dorazily k našim zákazníkům nepoškozené, a na straně druhé nebudou zbytečně zdražovat naše zahraniční projekty. Dalším aspektem je určitě mít kvalitní a prověřené dodavatele, kteří dodávají certifikované balící materiály, ať už mluvíme o ochraně proti mechanickému poškození například u kartonů nebo o antikorozní ochraně u fólií. Jako třetí zásadu bych uvedl dostatečné testování navrženého balení. Ve Škoda Auto máme přísné procesy pro testování navrženého balení, například před samotnou expedicí probíhají různé zátěžové testy a nárazové zkoušky. V každém projektu máme také naplánováno několik transportních zkoušek, během kterých ověřujeme funkčnost navrženého balení v průběhu transportu přímo do zahraničních závodů.“
„Inovace jako nutná cesta“
Petr Kuchyňa – generální ředitel, Kiekert-CS
„Myslím, že cesta neustálých inovací v dnešní době není volbou, ale nutností. Celý automobilový segment se vyvíjí závratnou rychlostí, a pokud chceme dostát našemu mottu „Technology that leads“, nové postupy a technologie pro nás musí být samozřejmostí.“
Jak na recyklovatelný obal
Společnost Eko-kom připravila doporučení pro konstrukci a design obalů v segmentu automotive, aby byla zajištěna jejich maximální recyklovatelnost. Eko-kom upozorňuje na to, že i přes vynaložené úsilí, aby poskytované konzultace, informace a doporučení byly aktuální a přesné, nemůže to jakkoli zaručit. V případě potřeby se lze obrátit na pracovníky AOS Eko-kom a požádat je o podrobnější posouzení. Konkrétní obaly jsou pak konzultovány přímo se zpracovateli odpadů.
Obaly z PP
- Recyklovatelné: transparentní bezbarvé; uzávěry i těsnění z PP; bariéry na bázi SiOx nebo Al2O3 bez dalších povlaků
- Zhoršují recyklovatelnost: multilayer s PE; In-mould etikety z PP s minimálním potiskem; ostatní barvy mimo černé; etikety a uzávěry (včetně těsnících prvků) z PE a jeho modifikací; PET; PETG; PS; PLA (vše s hustotou nad 1g/cm3), odnímatelná Al těsnění; EVOH do 1 % hmotnostního, aditiva neměnící hustotu, metalizace tenkou vrstvou Al
- Obtížně recyklovatelné: multilayer PP s PLA, PS, PVC, PET, PETG; EVOH nad 1 % hmotnostní, PA, PVDC, Al ve velkých tloušťkách; aditiva zvyšující hustotu nad 1 g/cm3; bio/oxo/světlem degradovatelné přísady
Obaly z PET
- Recyklovatelné: nemodifikovaný PET; transparentní bezbarvé a světlé modrá; laserový tisk; etikety z PE, PP, OPP (s hustotou do 1 g/cm3) včetně oblasti se silnějším tiskem; fólie z nepotištěného PET nebo plastové fólie s hustotou do 1 g/cm3, zároveň snadno oddělitelné bez zbytků lepidla, nebo fólie na bázi EPET, kdy pěnová struktura odolá teplotám nad 90 °C
- Zhoršují recyklovatelnost: minimální potisk (DV, DMT) doporučenými barvami; speciální prvky – za mokra pevný papír a lepenka; papírové etikety pevné za mokra, bez BPA
- Obtížně recyklovatelné: jakýkoli vícevrstvý materiál na bázi PET, včetně PET/PE; PLA; PS; PVC; PETG; PET-C; PET-GAG; EPET; EVOH, PA a všechny další bariérové materiály a absorbéry kyslíku; bio/oxo/světlem degradovatelné přísady; nanokompozity; plastové etikety s hustotou nad 1 g/cm3 (PVC; PS; PET; PETG; PLA)
Obaly z PE
- Recyklovatelné: HDPE; transparentní bezbarvé; bez potisku
- Zhoršují recyklovatelnost: HDPE multilayery z dalších modifikací PE; transparentní světlé barvy; bariéry na bázi SiOx nebo Al2O3; tisk barvami, mimo černé; etikety a uzávěry z PE, HDPE, MDPE, LDPE; In-mould etikety z PE s minimálním potiskem
- Obtížně recyklovatelné: Multilayer s PP, HDPE s PLA, PS, PVC, PET, PETG; černá barva; metalizace vrstvou Al; etikety a uzávěry z PP, nebo z PET, PET-G, PS, PLA; papírové etikety pevné za mokra; bio/oxo degradovatelné přísady
- Papírové obaly
- Recyklovatelné: celulózová vlákna z dřevin; bez coatingu a laminace; nebarvené; co nejmenší potisk doporučenými vodou ředitelnými barvami; standardní plniva (kaolín, mastek, CaCO3, škrob)
- Zhoršují recyklovatelnost: vlákna z jednoletých rostlin (tráva, bavlna, třtina); průhledová okénka, kovové svorky
- Obtížně recyklovatelné: oboustranný plastový coating, voskové, silikonové a metalické povlaky; plastové lamináty; neoddělitelné nepapírové součásti; krvácející barvy, barvy s migrujícími látkami, metalické barvy; velkoplošné plastové etikety
Text: David Čapek
Foto: Adam Niescioruk – Unsplash, Schoeller Allibert, Servisbal Obaly, Mondi Group