
Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost
Jakým směrem se bude ubírat udržitelnost v obalovém průmyslu? Čím začít, když přemýšlíme nad udržitelností? Nejen na tyto otázky nám odpověděl Boris Pavlačka, market unit manager CEE North společnosti Elopak.
Svět balení:
Elopak je společnost známá mimo jiné tím, že klade velký důraz na udržitelnost. Jak konkrétně ve vaší společnosti k udržitelnosti přistupujete?
Boris Pavlačka:
Snažíme se trvale snižovat uhlíkovou stopu, dodržovat pravidla cirkulární ekonomiky, snižovat objem plastů a pracovat s obnovitelnými surovinami. To jsou hlavní oblasti, v rámci nichž k trvalé udržitelnosti přispíváme.
Svět balení:
Můžete ještě podrobněji popsat udržitelnost ve vaší praxi?
Boris Pavlačka:
K udržitelnosti přispíváme například tím, že v obalech celkově používáme méně plastů. Dále používáme plasty z obnovitelných zdrojů. Při výrobě obalů používáme papír, který je téměř výlučně ze skandinávských lesů, z udržitelného lesního hospodářství řízeného podle nejpřísnějších a nejdůvěryhodnějších dostupných norem. Snažíme se o to, abychom zanechávali co nejmenší uhlíkovou stopu. Ve všech našich závodech používáme výlučně jen energii z obnovitelných zdrojů. Samozřejmě musíme cestovat, naše produkty musíme dovézt zákazníkům do jejich výrobních závodů, takže nějakou uhlíkovou soupu zanecháváme, nicméně tuto skutečnost kompenzujeme tím, že podporujeme dva charitativní projekty. První z nich je podporou výroby hliněných pecí v Ugandě, druhý se týká ochrany života orangutanů v indonéském pralese.
Svět balení:
Udržitelnost je výrazným trendem. Kam se podle vás bude tento trend nadále ubírat? A jde o trend, o kterém hodně firem spíše zatím mluví, než podniká konkrétní kroky?
Boris Pavlačka:
Je zřejmé, že zřetelnější je tento trend v západní Evropě, kde se o udržitelnost více zajímají samotní spotřebitelé produktů balených v obalech. Výrobci tedy reagují na přání zákazníků související s šetrností k životnímu prostředí. Evropská unie má v oblasti světa bez plastů ambiciózní cíle, ale postupně se naplňují. Každopádně výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost. Na toto přání zákazníků reagují i obchodní sítě, které si dávají různé závazky v oblasti omezení počtu plastů nebo v oblasti snížení uhlíkové stopy. Čím je vyspělejší ekonomika, tím jsou projevy důrazu na udržitelnost silnější. Všechno je otázka času. Jsem přesvědčený, že i zde, ve střední Evropě, budeme projevy udržitelnosti časem cítit ještě silněji.
Svět balení:
Co je v rámci udržitelnosti vaším cílem? Máte nějakou metu, které chcete dosáhnout?
Boris Pavlačka:
Toto je poměrně komplexní agenda. Naše společnost pracuje v souladu s cíli OSN v oblasti udržitelného rozvoje, což představuje 17 vytipovaných okruhů, jako např. důstojná práce a hospodářský růst nebo zodpovědná výroba a spotřeba. Celkový počet 169 cílů se označuje jako „program 2030“. Cíle jsou univerzální výzvou na odstranění chudoby, ochranu planety a zabezpečení toho, aby si všichni lidé užívali mír a prosperitu.
Svět balení:
Vy se udržitelností zabýváte poměrně hodně. Co byste doporučil firmám, které toto téma zajímá, ale nemají s ním zatím žádné zkušenosti? Čím začít?
Boris Pavlačka:
Podstatné je být trochu odvážný a nebát se. V první řadě doporučuji podívat se na možnosti snižování podílu plastů a podívat se na obnovitelnost používaných surovin. Definovat, zda jsou vůbec recyklovatelné, jestli je možné je dát prostřednictvím sběru zpět do oběhu. Důležitou součástí může být i aktivní spolupráce v profesních sdruženích, která se zabývají agendou trvalé udržitelnosti.
Boris Pavlačka: „Čím je vyspělejší ekonomika, tím jsou projevy důrazu na udržitelnost silnější.“
Kontakt:
ELOPAK, s. r .o.
Koubkova 228/13, 120 00 Praha
T: +420 222 520 666
M: +421 903 760 075