![20 let, 20 pohledů: Mléčné výrobky – Někteří spotřebitelé budou chtít bezobalové řešení, jiní extrémně propracované obaly](https://www.svetbaleni.cz/wp-content/uploads/2020/11/SB_20_Years_Teply_1904x992-620x323.png)
20 let, 20 pohledů: Mléčné výrobky – Někteří spotřebitelé budou chtít bezobalové řešení, jiní extrémně propracované obaly
Z pohledu potřeb společnosti Madeta je nabídka obalových materiálů pro mléčné výrobky a typů balení na trhu saturována, a to díky poměrně zdravé konkurenci, kdy jsou pro obal každého výrobku k dispozici dva tři dodavatelé. Na rozdíl například od devadesátých let, kdy jsme byli rádi, že jsme sehnali alespoň jednoho dodavatele. Jaké jsou další trendy?
Přinášíme článek, který jsme publikovali v časopise Svět balení 108 / červenec–září 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.
Největší výzvou současnosti, která souvisí s obecnými ekologickými trendy v Evropě a ve světě, je pro nás až příliš rychlá snaha o stoprocentní recyklovatelnost obalů a snižování jejich hmotnosti. Madeta to samozřejmě podporuje, snižuje gramáže obalů, snaží se také – nikoli až teď, ale dlouhodobě – využívat co nejvíce lokálních dodavatelů. Z hlediska Green Deal a single plastic trendu však přemýšlíme, zda vlivem této velké rychlosti Zemi spíš neublížíme. Ptáme se totiž, co nastane, až kvůli vysoké nákladovosti „zelených“ obalů bude mezi Evropu a zbytkem světa propastný rozdíl v konečných cenách výrobků. Evropa jako největší exportér mléčných výrobků na světě bude méně konkurenceschopná vůči mimoevropským výrobcům, jichž se nebudou týkat tak přísná kritéria pro ekologii.
Nestačí být jediný
Green Deal vyšel mimo jiné z výzkumů, kdy vědci na mořských pobřežích zjišťovali, odkud je plast, který se na nich nachází. A zjistili, pokud si dobře pamatuji, že pouhé tři desetiny procenta veškerého znečištění pochází z Evropy. Bude sice skvělé, půjde-li Evropa příkladem, ale je-li cílem svět zlepšit, nestačí být jediní, ale udělat vše pro to, aby se ostatní přizpůsobili. Tím by se měly zabývat Evropská komise, Evropský parlament i vlády evropských zemí: podmínit dovoz jakéhokoliv zboží do Evropy vyřešenou ekologickou politikou v zemích původu dováženého zboží. A dosáhnout například alespoň takové úrovně importovaného zboží, na jaké byly evropské země třeba před pěti lety. Jinak se tady bude vyrábět méně ekologického zboží, které bude méně konkurenceschopné, a spotřeba Evropanů se bude saturovat neekologickými výrobky z Asie a dalších zemí, kde je z ekologického hlediska situace tristní, hrůzná.
Obaly se přizpůsobují poptávce a legislativě a vývojovým trendem současnosti je zmenšování balení kvůli narůstajícímu počtu lidí žijících v malých domácnostech. Díky ekonomickému růstu v Evropě si spotřebitelé chtějí dopřát změnu, požadují nové druhy a příchuti mlékárenských výrobků. Zvyšující se množství variant a zmenšování balení ale není ani ekologické, ani výrobně efektivní. Kdo chce produkovat ekologicky, musí dělat velké série velkých balení s jednoduchým obalem. Kdo ale chce uspokojit „rozmazleného“ zákazníka, potřebuje malé série v mnoha druzích, tzv. convenience, lehce a znovu uzavíratelné obaly, možná i chytré. A to je naprostý protiklad ekologických trendů, které řeší i Madeta. Takový je současný trend: recyklovatelnost, efektivnost, ekologičnost vs. convenience, šíře výběru a zdravá zhýčkanost zákazníků.
Nanomateriály obalům pomáhají
Ohromný pokrok ve vztahu k ekologii nastal používáním single plastů, bariérových plastů, fólií i obalů důležitých pro trvanlivost výrobků, jež je nezbytná i z hlediska logistického řetězce. Velkým posunem v recyklovatelnosti a udržitelnosti je také zvyšování pevnosti obalů díky nanomateriálům, které mají při nižší gramáži větší pevnostní a bariérovou odolnost.
Co se týče trendu bezobalových řešení, v případě tak mikrobiálně náročných výrobků, jako jsou mléčné, to není za Madetu úplně reálné. Poměrně vysoká náročnost na obaly souvisí také s trendem e-shopů a dodávek potravin domů. Otázkou jsou rovněž inteligentní značení a barvy nebo i čipy, které dokážou rozpoznat, zda daný výrobek neprošel teplotním šokem. Uvidíme, zda tyto cesty povedou do slepých uliček anebo nikoli.
Nesmíření a nároční spotřebitelé
Budoucí vývoj ve sféře obalů lze očekávat v podstatě od bezobalových řešení až po výrobky, které ke spotřebitelům dorazí autonomně, a navíc poradí, jak se uvařit. V obou případech jde o extrémy, které budou moci do jisté míry fungovat. Pokud se v minulosti vyráběl jeden obal pro jeden produkt a zákazníci a spotřebitelé s tím byli smířeni, v současnosti tomu tak není. Někteří tak budou upřednostňovat bezobalové řešení, jiní extrémně propracované obaly.
Jan Teplý
ředitel obchodu, marketingu a nákupu, Madeta