
Případová studie: Gambrinus bez PET lahví
Plzeňsky Prazdroj na cestě k udržitelným obalům
Počínaje 1. lednem 2020 přestala značka Gambrinus stáčet a prodávat pivo v PET lahvích. Sníží tak produkci plastů o 334 tun ročně. Nejde ovšem o jediný krok, který společnost firma realizuje směrem k posílení udržitelnosti obalů svých pivních značek.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 107/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Plzeňský Prazdroj omezuje jednorázové plasty a jak uvádí, touto cestou hodlá jít i v budoucnu. Prvními značkami, které se jednorázových obalů začaly zbavovat, jsou Gambrinus a Radegast, ostatní značky budou postupně následovat. „Dále pracujeme na nových typech lahví pro ochucené příchutě nealkoholického piva Birell, které budou vyráběny z recyklovaných plastů. Už letos bychom chtěli Birell prodávat v PET lahvích s 25% podílem recyklovaného PETu a náš cíl je podíl rPETu postupně zvyšovat,“ poznamenává Roman Trzaskalik, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje. Birell vyhledávají spotřebitelé při různých venkovních aktivitách jako nápoj vhodný pro doplnění tekutin a od výrobce očekávají, že jim ho nabídne v nerozbitných uzavíratelných obalech.
VE ZKRATCE:
Konec používání PET lahví
Pivní značky Gambrinus a Radegast přestaly od začátku letošního roku vyrábět a distribuovat pivo v PET lahvích. Pivovar se na tento krok připravoval od loňského podzimu. Pivo obou značek v plastových obalech tak od ledna 2020 postupně mizelo z regálů prodejen a do několika dnů či maximálně týdnů již nebylo k dostání.
Recyklované plastové folie
Gambrinus používá 100% recyklované plastové folie, do kterých jsou baleny plechovky v počtu 6 x 500 ml. Aktuálně se testují i 100% recyklované plastové folie pro větší balení plechovek po 24 kusech. Tento typ folií chce Plzeňský Prazdroj používat i pro ostatní pivní značky ze své produkce.
Dlouhodobá strategie
Rozhodnutí ukončit výrobu obou značek v plastu je prvním velkým krokem na cestě k udržitelným obalům v rámci celého portfolia Plzeňského Prazdroje a je součástí dlouhodobé širší strategie udržitelnosti celé společnosti. Postupně budou následovat další pivní značky z produkce největšího tuzemského výrobce – tedy Velkopopovický Kozel, Primus a Klasik.
Recyklované plechovky v ohnisku zájmu
Vzhledem k tomu, že roste zájem spotřebitelů o nápoje v plechovkách zejména díky jejich nízké váze a poměrně rychlému vychlazení, se Plzeňský Prazdroj intenzivně zabývá také sběrem, tříděním a recyklací plechovek. Ty jsou již zhruba z poloviny vyrobeny z recyklátu. Jde o podstatný aspekt, protože znovupoužitím hliníku (tj. využitím recyklátu) se snižuje energetická náročnost celého výrobního procesu o 75–95 %.
Další výhodou je, že pro výrobu plechovek z recyklátu není třeba použít výhradně použité plechovky, ale lze využít jakýkoliv již použitý hliník například z konzerv nebo obalů na spreje. „Naše plechovky jsou 100% recyklovatelné a na rozdíl od PET lahví lze plechovku, potažmo jakýkoliv obal z hliníku, recyklovat donekonečna. Kvalita recyklovaného hliníku bude vždy stejná jako hliníku primárního,“ poznamenává Roman Trzaskalik.
Celkově Plzeňský Prazdroj v roce 2019 prodal ve vratných skleněných lahvích 40 % vlastní produkce, sudy tvořily 32 %, plechovky 18 %, pivo v tanku 5 % a PET lahve měly rovněž pětiprocentní podíl.
„Ohleduplně k životnímu prostředí“
„Trvale usilujeme o minimalizaci dopadů našeho podnikání na životní prostředí. To platí i u naší obalové strategie. V současné době je až 78 % našich obalů vratných a znovupoužitelných, přitom všechny jsou recyklovatelné.“
Roman Trzaskalik, marketingový ředitel, Plzeňský Prazdroj
Text: David Čapek
Foto: Plzeňský Prazdroj