Svět balení: Jak firma Smurfit Kappa zvládá pandemii? Došlo k omezení výroby? Jaká jste zavedli opatření?
Jan Kaprhál: Smurfit Kappa reagovala velmi pružně a od začátku pandemie máme jasné priority. Jednou z nich je bezpečnost našich zaměstnanců, takže jsme všem zajistili jednorázové i opakovaně použitelné roušky (kolegyně ušily více než 1000 roušek pro ostatní zaměstnance), dezinfekci, a to nejen na pracovišti, ale i na použití domů, vitamíny, ovoce v kantýnách a mnoho dalšího včetně pravidel pro social distancing, vstup třetích stran do závodů a hardwarového zajištění homeoffice. Smurfit Kappa Group (SKG) neustále dodává podporu, informujeme se mezi sebou a zůstáváme ve spojení (interní kampaň Bezpečí | Podpora | Spojení). Například i tak, že mnoho z našich 46 000 zaměstnanců po celém světě nahrálo na interní web fotky, jak zvládají toto období v práci i doma – s dětmi, domácí výukou, svými mazlíčky, na homeoffice atd.
Druhou neméně důležitou prioritou bylo zajištění dodávek zákazníkům, protože dodavatelské řetězce především potravin, léků, hygienických potřeb nesměly být přerušeny. Některé sektory ekonomiky samozřejmě zaznamenaly propad, ale jiné naopak rychlý nárůst. Nikoho jsme nenechali na holičkách, výroba se nezastavila.
Svět balení: Výrazně roste e-commerce, což určitě nahrává vašemu byznysu. Myslíte, že tento trend bude pokračovat?
Jan Kaprhál: Zvýšená poptávka je signifikantní, aktuální období je pro mnohé hráče v e-commerce srovnatelné, a leckdy i náročnější než období před Vánoci. Zvýšený růst bude pokračovat, protože si lidé i obchodníci uvědomili, že tento prodejní kanál zbytečně opomíjeli. Potraviny, nebo drogerie se díky pandemii dostaly „na internet“ rychleji, než by jim to trvalo bez ní. Koncoví uživatelé ale neslevují ze svých požadavků, stále chtějí zásilku doručit rychle, efektivně zabalenou a očekávají zákaznický zážitek při jejím rozbalování. Chytré obaly s integrovanými lepicími páskami, trefnou komunikací a z ekologických materiálů jsou tedy stále v popředí. Vyvíjíme portfolia obalů pro jednotlivé e-commerce segmenty, například fashion, která budou inspirací našim zákazníkům při diskusích, jak pozvednout značku, jak přinést lepší CX a jak se odlišit od konkurence.
Svět balení: Zaznamenali jsme, že Smurfit Kappa uvedla na trh nové portfolio produktů „Design for Help“, které má pomoci v boji s pandemií covid-19. O co se konkrétně jedná?
Jan Kaprhál: Smurfit Kappa v České republice a na Slovensku pomáhá neustále, podporujeme různé projekty bez ohledu na pandemii. S ohledem na situaci jsme se navíc rozhodli věnovat 100 000 eur na pomoc v boji proti covid-19. Příspěvky šly do nemocnic, domovů pro seniory, pečovatelským službám, nebo hasičům v lokalitách našich závodů. Oblastí, kde můžeme být nápomocni materiálem vlnité lepenky, je mnoho. Od postelí do nouzově zřizovaných nemocnic, přes čelenky jako držáky obličejových masek a štítů, a to nejen pro zdravotníky, stojany na dezinfekci a ochranné pomůcky, nebo třeba zástěny k výrobním linkám, do kanceláři a škol. Na papíru se virus udrží kratší dobu než na kovu, nebo plastu, a jak víme, papír je obnovitelná, recyklovatelná a biodegradovatelná surovina, takže až pomine potřeba těchto opatření, pomůcky prostě hodíme do sběru. Ve svých závodech dividery používáme a zákazníkům je v případě zájmu také nabízíme.
Svět balení: Obaly hrají významnou roli při snižování množství odpadů. Jak se SKG staví k udržitelnosti?
Jan Kaprhál: Trvalou součástí naší práce je iniciativa Better Planet Packaging. Snažíme se snížit množství obalového odpadu a balit udržitelně. Kromě nabídky konkrétních obalových řešení nahrazujících jednorázové plasty (folie, polystyren apod.) se snažíme o širší diskusi a aktualizaci desítky let staré metodologie LCA studií, které by se s ohledem na cirkulární ekonomiku měly zaměřit také na fázi konce životnosti produktu (skládkování, spalovny, nekontrolovaný odpad, biodegradabilitu, obnovitelnost zdrojů atd.). Dalším tématem jsou bariéry na papíru či vlnité lepence, kde spolu s partnery vyvíjíme plně recyklovatelná a biodegradovatelná řešení. Už začátkem roku 2021 bychom měli mít první výsledky pro bariéru proti vlhkosti a mastnotě.
Svět balení: Jaký je váš pohled na inovace? Myslíte, že firmy budou mít zájem investovat do nových řešení v blízké budoucnosti?
Jan Kaprhál: „Inovuj, nebo zemři“ je mottem a krédem čím dál většího množství firem. Inovace neustanou, očekáváme ale spíše zvýšený tlak na optimalizaci nákladů. Vycházíme tedy firmám vstříc a představujeme inovovaný proces SupplySmart, který našim zákazníkům přinese úspory v celém jejich dodavatelském řetězci. Nová aplikace SupplySmart Analyser je skvělý pomocník a svou schopností analyzovat náklady navazuje na stávající sofistikované nástroje mapující náročnost supply chain s ohledem na obal a jeho únosnost.
Portfolio produktů „Design for Help“
Více informací zde.