Automotive je jedním z nejdynamičtějších průmyslových oborů a vysokými nároky na efektivní logistiku táhne vpřed i své dodavatele. Nová obalová řešení se ale musí umět na trhu a u klientů prosadit. Díky inovativnosti a progresivitě se dodavatelům obalových řešení v tomto ohledu daří.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 106/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Rozhodování automobilek se při výběru obalů odvíjí od několika stěžejních faktorů. Jedním z nejdůležitějších je samozřejmě cena, ale pouhá orientace na cenovou politiku není vždy prozíravá do budoucna. „Přestože hlavní roli při výběru dodavatele hraje především cena, měla by mít při rozhodování ještě větší váhu kvalita obalu. S kvalitou obalu jde totiž ruku v ruce také návratnost investice,“ zdůrazňuje Kristýna Čerstvá z marketingu společnosti BITO skladovací technika CZ. Na šikovnost obchodníka uplatnit kvalitu sází také innovation & marketing manager CZ/SK ze společnosti Smurfit Kappa Czech Jan Kaprhál: „Pokud zákazníkovi ukážeme hodnotu, kterou mu vyšší cena obalu dokáže přinést v celém dodavatelském řetězci – protože ne vždy vzniká úspora pouze v jednom oddělení – zajímá ho to a je ochoten změnu realizovat.“
Potenciál pro zavádění úsporných řešení v automobilové logistice je podle Bohuslava Černého, key account manager firmy Schoeller Allibert Czech Republic, stále vysoký a týká se výrazně i obalů: „Logistiku a tím pádem náklady zeštíhluje například používání standardizovaných obalů.“ Pozitivní dopad mají rovněž obaly, které redukují objem v prázdném stavu a ušetří za zpětný transport a skladování. Nutnost častých a nákladnějších nákupů a následné likvidace zase eliminuje nahrazení jednorázových balení vratnými obalovými jednotkami s delší životností.
„Pro firmy je někdy cesta ke změně složitá a například jiné nastavení procesu představuje krátkodobé nepohodlí nebo musí investovat do nových zařízení, jako jsou balicí linky. V dlouhodobém měřítku ale velmi uspoří,“ uzavírá Jan Kaprhál.
Bez prachu a vláken
„Snahou v automobilovém průmyslu je odstranit z výroby vlákna a prach z obalů, který způsobuje nekvalitu vyráběných dílů,“ říká Bohuslav Černý. Surovinové nečistoty z dřevěných palet a kontejnerů či prach z kovových obalů kontaminují lakované a pokovované díly, trysky, trubičky, ložiska nebo ozubená kola a mohou je poškodit, případně způsobit nefunkčnost dílů. „Řešením je zavedení plastových vratných průmyslových obalů, které výrazně zvýší čistotu výroby a sníží zmetkovitost,“ navrhuje Bohuslav Černý. Problém lepenky, kterou nelze použít nejen kvůli čistotě prostředí ve výrobě, zmiňuje i Marek Fedor, key account manager divize automotive & industrial solutions společnosti CHEP CZ: „Současným trendem je jednoznačně odklon od jednorázových obalů kvůli nutnosti přebalování. K přebalování do interních plastových obalů je potřeba kromě prostoru ve skladu i lidská síla, což je při dnešní úrovni nezaměstnanosti v České republice opravdu velký problém.“
Poněkud odlišně vnímá situaci ve využití obalů z vlnité lepenky Jan Kaprhál. „Automotive zákazníci sledují vývoj směrem k udržitelným obalům. Jednorázové plasty jsou v mnoha případech eliminovány a nahrazeny recyklovatelným, obnovitelným a biodegradabilním materiálem. Nahrazujeme proto polystyrenové inserty a buffery alternativou z vlnité lepenky, i když ne vždy to lze.“
Zmíněný a stále značně diskutovaný nedostatek lidí v posledních letech patří zároveň k hybatelům inovací v oboru. „Jak obecně v průmyslu, tak i v automotive vnímáme posun k automatizaci. Dochází omezování lidské činnosti a jejímu nahrazování automatizovanými systémy,“ podotýká Kristýna Čerstvá. Kromě automatizace se firmy z hlediska technologického vývoje zaměřují na zjednodušování identifikace a zavedení jednotných kódů v celém dodavatelsko-odběratelském řetězci. Zvažuje se implementace RFID, IoT a beacon tagů pro sledování obalů a zboží v nich. „Stále více firem tyto technologie testuje a uvažuje o jejich zavedení. Vhodné jsou pro ně plastové vratné obaly, protože nestíní vysokofrekvenčnímu elektromagnetickému záření pro přenos dat,“ vysvětluje Bohuslav Černý.
Obalových inovací přibývá
Na přechod k automatizaci zareagovala společnost BITO skladovací technika CZ uvedením nové přepravky XL Motion, která je vyvinutá pro automatizované skladování a uplatní se v provozech AKL, při manipulaci na dopravnících nebo v systému shuttle. „Stěny XL Motion jsou hladké a uzavřené, uchopovací otvory mohou být i otevřené. Speciálně řešené dno s žebrováním uprostřed zaručuje stabilitu a minimální provozní hluk a ani při maximálním zatížení nedochází k jeho průhybu,“ popisuje Kristýna Čerstvá.
Další novinkou a zároveň jedním z vítězů v soutěži Obal roku 2019 je kontejner od Schoeller Allibert Czech Republic. Paletový kontejner Magnum Optimum 1208 z plastu byl vyvinut jako alternativa ke kovovému gitterboxu a dalším obalům s rozměrem 1200 × 800 mm. „Gitterbox je železný a těžký. Rez znečisťuje výrobu a zbytkovým magnetismem ulpívá na dílech, což způsobuje velké kvalitativní potíže. S hmotností 85 kilogramů gitterbox odebírá hodně váhy na kamionu a nelze naložit více zboží,“ zmiňuje hlavní nevýhody desítky let sloužícího kontejneru Bohuslav Černý. Kromě lehkého a nerezavějícího plastu se Magnum Optimum 1208 dá také složit, což ušetří náklady na zpětnou přepravu a prostory při skladování. Oproti gitterboxu má také hladké stěny, tudíž nepotřebuje další proložky či vkládaný materiál.
Ocenění ze soutěže Obal rok si v minulém roce odnesla také šikmina firmy Smurfit Kappa Czech, která vyřešila problémy s ukládáním dveřního těsnění do aut na europaletu. Standardní uložení nebylo možné, proto se díky nové vložce (resp. dvěma identickým, na jedné straně zkosenými a šikminou ukládanými proti sobě) povedlo těsnění vkládat našikmo. Paleta zůstává maximálně využita a počet umístěných balení se zvýšil o 25 %. „Zajímavé obaly máme i ve světě. Příkladem z Nizozemska je obal na čelní skla kamionu Scania, kde se místo polystyrenových bufferů použil hexacomb. Obal je dostatečně bezpečný na převoz i manipulaci,“ vysvětluje Jan Kaprhál.
Cestou standardizace nabídky jde společnost CHEP. „Jako první poolingový provider dokážeme nabídnout nejen německý standard obalů VDA, ale také francouzský standard Odette,“ uvádí Marek Fedor. Nový box Galia firmy CHEP standardy francouzské automobilové asociace splňují.
Efektivitu i udržitelnost
Ve vztahu k obalům se automobilový průmysl rozhodně zaměřuje na efektivitu. Pokud se například vývojáři povede do přepravního obalu umístit více kusů, je zákazník spokojen. Dalšími kritérii při výběru obalu jsou možnost zapojit obaly do automatizovaných řešení, udržitelnost, náklady na údržbu či kompatibilita obalů v rámci celého dodavatelského řetězce.
„Úroveň nezaměstnanosti je klíčová“
Marek Fedor – key account manager, CHEP CZ
Ke klíčovým faktorům, které ovlivňují obalový trh v automobilovém průmyslu, patří úroveň nezaměstnanosti, ceny pohonných hmot, cena dřeva, tlak na ekologii nebo hygienické standardy ve výrobě.
„Obalové dodávky JIT přímo před linku se cení“
Jan Kaprhál – innovation & marketing manager CZ/SK, Smurfit Kappa Czech
Čas je jedním z aspektů, které automobilky řeší. Zákazník potřebuje zabalit produkt teď a tady, ale nechce plýtvat drahocennou plochou výrobního závodu pro skladování. Proto je just-in-time dodávka kompletně sestaveného obalu (kombinace palety a přepravního obalu, výztuh, fixace apod.) přímo před výrobní linku benefit, který ocení.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Škoda Auto, Smurfit Kappa Czech, Schoeller Allibert Czech Republic