
Nakupování z domova či z kanceláře je neodmyslitelnou součástí moderního světa 21. století. Online obchodování je pro spotřebitele i obchodníky oblíbeným způsobem realizace nákupů především kvůli komfortu, který s sebou tento způsob nese. Online obchod s sebou nese i vývoj a proměny spotřebitelského chování i případného očekávání, což se týká i obalů. Jednoduše řečeno dnešní e-shopy a jejich klienti se již nespokojují jen s klopovou krabicí.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 104/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Doba, kdy si zákazníci spokojili s dodáním zboží v univerzální klopové krabici bez ohledu na velikost produktu, není sice tak vzdálená, ale přesto je již naštěstí za námi. Historie obalů pro e-commerce v podstatě potvrdila, že primární funkce je sice určující, ale zároveň samozřejmá. Je pravda, že krabice se zbožím vycpaná papírem či „fixovaná“ často i neúměrným množstvím výsypného materiálu, i přes svou nevzhlednost, tuto funkci obvykle plnila a zboží se dostávalo k zákazníkům bez poškození. Podobně jako i u dalších segmentů i trend e-commerce potvrdil, že obal nejenom může, ale i potřebuje mít pro klienty další benefit.
V současnosti se můžeme setkat v této oblasti se zabezpečujícími konstrukčními prvky, vkusnými potisky, občas i ve vnitřním provedení, s prvky usnadňujícími snadné otevírání či v případě vratky i uzavírání obalu především v podobě samolepicích pásek a mnohými dalšími vychytávkami. Trendy v e-commerce jsou obaly se sekundárním využitím. Jeden z prvních počinů v této oblasti představila již před pár lety společnost THIMM pack’n’display, když vyvinula z „obyčejné“ klopové krabice jejím rozděláním psí boudu, kterou ocenil nejenom klient, ale snad i jeho nejlepší psí přítel. Obal zároveň získal i řadu ocenění v různých prestižních obalových i marketingových soutěžích. Ostatně podobnou cestou se vydal i Smurfit Kappa, který v loňském roce za svůj Feedo Hrad získal hned celou řadu ocenění. Především dětmi je oceňovaná i přidaná hodnota v podobě tisku jednoduchého herního plánu či omalovánek. Pokud se výrobce bude chtít i v tomto duchu zaměřit jen na trochu starší generaci, není určitě problém vytvořit tzv. antistresové omalovánky, které jsou v současnosti opravdu módní záležitostí, či třeba vnitřní potisk realizovat pomocí křížovky, sudoku apod. Záleží jen na cílové skupině.
E-commerce obaly – velká příležitost pro marketing
Vzhledem ke stále vzrůstající tendenci obchodování po internetu se stále častěji obalovým potenciálem zabývají i marketingoví odborníci. Pravidelnými anketami, výzkumy i testováním bylo zjištěno, že pro klienta je u tohoto obalu nejdůležitější nikoli ochrana produktu (ta se dnes považuje za naprosto samozřejmou záležitost, kterou není potřeba komunikovat), ale emoce, které může zásilkový obal vzbudit.
K nejvíce oceňovaným emocím, které klientovi přináší moderní e-commerce obal, je radost z rozbalování. Tu může přinášet jak konstrukce obalu, tak grafické ztvárnění, v ideálním případě kombinace obou těchto designových složek. Na rozdíl od spotřebitelských in store obalů zde není příliš potřeba funkce označovací či informativní. Informace si spotřebitel předem již vyhledal na internetu a na jejich základě, případně s podporou různých recenzí a žebříčků kvality, udělal rozhodnutí o koupi, takže na obalu již nejsou potřeba, eventuálně je supluje příbalový leták či manuál uvnitř. Co však uživatel ocení, je nějaký typ překvapení či příběhu. V této fázi je potřeba určitě zmínit, že velký potenciál v souvislosti s tímto očekáváním má bezesporu digitální tisk. Oproti konvenčními tisku s sebou nese jednu obrovskou výhodu – personalizaci. Vzhledem k výsledkům řady sociologických průzkumů je především mladší generace zaměřena na přímé, tj. individualizované „oslovení“ produktem. A pod tímto svým požadavkem si dávno nepředstavuje jen své natištěné jméno. Příležitostí pro kreativce z řad grafiků, designérů či marketingových specialistů prostě oblast e-commerce přináší téměř neomezené množství.
K úspěšným (včetně ocenění OR) e-commerce obalům s marketingovým přesahem patří i obal pro granule Kaniko, který vyvinula společnost DS Smith. Po otevření víka lze jen odtrhnout perforovaný ovál a během chvilky je možné nabírat krmivo z pytle uvnitř. Následně lze celý lepenkový barel opět uzavřít a opakovaně používat a nehrozí rozsypání granulí po podlaze. Hravý obal je možné po vyprázdnění využít i sekundárně, ať už na ukládání dalších věcí nebo jako outdoorový koš při venkovním grilování nebo party s přáteli.
E-commerce nevyužívá zdaleka jen krabice
I když nejběžnější využívaný typ balení v oblasti e-commerce jsou lepenkové krabice, nejsou jediným typem obalů. Na přepravu se využívá i segment flexibilních obalů, především sáčky, pytle či obálky. Tento segment se opět vyskytuje v různých konstrukčních i materiálových variacích. Navíc v současnosti představuje potenciál se vzrůstající tendencí. To ostatně potvrzuje i přepravní společnost PPL CZ, která zaznamenal vzrůstající tendenci nakupovaného textilního zboží v rámci e-shopů. Balení do obálek (flyer bag) na rozdíl od lepenkových krabic s pravidelným tvarem, pro které je konstruována většina dopravníkových technologií, vyžaduje jiný přístup a řešení.
Ostatně o různých způsobech balení specialisté z PPL jednají se svými zákazníky, kterým se snaží vysvětlit, jak který obal ovlivňuje způsob manipulace se zásilkou a bezpečnost obsahu. Pokud obal z hlediska charakteru a velikosti splní podmínky strojové manipulace, výrazně se tím snižuje i riziko poškození a zpoždění v průběhu přepravy.
Optimalizace výroby a plynulá logistika
Ani v souvislosti s e-commerce však není možné zapomínat na ekonomiku. Kvalitní obal neúsporné konstrukce, který nepřináší žádný další benefit, prodražuje produkt a v této oblasti, která je díky velkému a kvalitnímu zázemí výrobců hodně konkurenceschopná, je pak prakticky bez šance. Vedle spotřeby materiálu je další možností úspor i vlastní výrobní a celkový logistický proces.
Především velcí hráči na poli e-commerce dávají velký důraz na urychlení balicího procesu. Vzhledem jak k ručním, tak i strojním formám balení patří k nejčastějším požadavkům důraz na co nejsnazší manipulaci s obalem. Ta by měla být samozřejmě co nejjednodušší. Nepřehlédnutelnou úsporu přinášejí i obaly modulárního uspořádání, tedy obaly s takovými vnějšími rozměry, aby mohly být bez zbytečných prázdných míst skládány na paletách či v kontejnerech. Segment internetového obchodu neustále roste, ale odvrácenou stránkou je, podobně jako i v dalších odvětvích, nedostatek kvalifikovaných či alespoň kvalitních pracovních sil. Zajímavá řešení v této oblasti nabízí společnost Servisbal Obaly, která kromě jiného patří vyrábí přepravní, tedy i e-commerce balení. Vedle výroby a obchodu s obaly a materiálem však má ve své nabídce i technologická řešení. Tato řešení zahrnují jak konstrukce, které urychlují proces balení, tak i mechanizované způsoby procesu. Specialisté v Servisbalu potvrzují, že e-commerce je segmentem, který nepřetržitě roste, většině e-shopů se neustále zvyšuje počet objednávek. To ale zároveň znamená expedovat stále více a více zásilek. Přitom v současné fázi ekonomického cyklu je tak obtížné sehnat posily do skladů.
Řešení představují obaly, se kterými toho lze zabalit více za méně času. Příkladem může být krabice BALBOX Speed z obalového e-shopu eobaly.cz. Díky samosvornému (tedy už slepenému) dnu a integrované lepicí pásce je její složení a uzavření záležitostí okamžiku. Šetří se tak cenné vteřiny, které v konečném součtu znamenají nárůst celkového množství zabalených zásilek. Tato krabice zároveň působí úhledně, koncový zákazník ji snadno rozbalí díky trhacímu proužku, což zvyšuje celkově pozitivní dojem z nákupu.
Ještě efektivnějším způsobem zrychlení expedice zásilek je investice do balicího pracoviště, na které mohou dále navazovat poloautomatické či zcela automatické technologie, které vykonávají jednotlivé balicí úkony (např. uzavírání, lepení či skládání krabice) místo lidské pracovní síly. Společnost Servisbal Obaly nabízí návrh, realizaci a prodej technologií i obalů, které usnadní balicí proces.
Stále větší důraz na optimalizaci procesů
Podívejme se na některé novinky na trhu. Novinkou v nabídce společnosti Sigloch – Kolbus Praha jsou původně anglické stroje firmy BCS – AutoBox. Tyto stroje jsou určeny především pro malé a střední náklady, a to díky tomu, že jsou plně automaticky nastavitelné. Obsluha vybere jeden ze 100 typů v paměti uložených krabic podle FEFCO katalogu, zadá její rozměry a formát přířezu lepenky a stroj vypočítá průřezy, drážky, ořez odpadu a sám se přestaví. Celý tento cyklus je realizován v řádu minut, proto tyto stroje lze doporučit výrobcům, kteří potřebují vyrábět nejenom variabilní výrobní produkci pro velké spektrum výrobků, ale technologie je vhodná i pro výrobu jednoho či dvou kusů, čímž se jeví i jako ideální řešení třeba právě pro e-shop. Nový systém redukuje zásoby obalů na skladě a minimalizuje zátěž při jejich objednávání. Majitelé podobných strojů jsou tak nezávislí na externích dodávkách obalového materiálu, nemusí ztrácet čas jeho objednáváním a nervy při jeho neustálém zpožďování a nekvalitě dodávky (například). A vyhnou se i neočekávaným problémům při zvýšení počtu svých zásilek nebo naopak jejich propadu.
Snadné otevírání a uzavírání obalů
Že pro online obchod jsou ideální univerzální konstrukce, tedy obaly, jejichž velikost lze nastavit a přizpůsobit balenému obsahu, potvrzuje i výrobce THIMM pack’n’display. Produktivitu balicího procesu lze zvýšit např. nahrazením standardních klopových krabic obaly se samosvorným dnem (pro snadné a rychlé sestavení obalu před naplněním), s integrovanou lepicí páskou (pro rychlejší uzavírání obalu po jeho naplnění). Obecně platí, že uzavírání obalu i jeho otevírání by mělo být snadné, intuitivní, popř. vyznačené piktogramy. Zde se využívají odtrhávací pásky či perforace, které otevření obalu usnadní. Zasilatelské obaly by neměly být objemnější, než je pro daný produkt potřeba, aby se nepřepravoval vzduch a aby se nemusely používat dodatečné výplně, které jsou pro konečného spotřebitele odpadem navíc. K zákazníkům společnosti THIMM pack’n’display patří i internetový obchod Zalando, který je svou nabídkou oblečení a doplňků jedním z lídrů na německém trhu. Pro zasílání svého zboží využívá obaly se samosvorným dnem, které lze snadno a rychle sestavit pro vkládání zboží.
Samosvorné dno je ideální pro ruční balicí proces. Pro urychlení balicího procesu je v zasilatelských obalech Zalando integrována lepicí páska, která, když se z ní stáhne ochranný silikonový proužek, umožní obal rychle a bezpečně uzavřít slepením klop víka, aniž by bylo třeba jiných pomůcek. To pracovníkovi v balicím procesu ušetří čas. Spotřebitel pak po dodání obal otevře pomocí odtrhovací pásky, která je ve víku obalu také integrována. Nepotřebuje k tomu nůž či nůžky. Pro případné zaslání zboží zpět je v obalu ještě jeden proužek s lepicí páskou. Spotřebitel jednoduše stáhne silikonový proužek a víko tak může opět bezpečně slepit, aniž by potřeboval jiné pomůcky. Technologické zázemí THIMM pack’n’display, které zahrnuje i progresivní digitální technologie, umožňuje zákazníkům v e-commerce nabídnout i benefity s důrazem na personalizaci obalu.
Na digitální tisk sázejí i ve společnosti Solpap z Třebechovic pod Orebem. Novinkou je možnost objednávek obalů s plnobarevným potiskem přímo přes e-shop. Specialisté ze Solpapu vybrali konstrukce a rozměry krabic, které si lze pořídit snadněji. Konkrétně do nabídky zahrnuli skládané obaly s trojí silou materiálu na bocích, které lze opakovaně otevřít a zavřít.
Pořízení takových obalů funguje velmi jednoduše. Zákazník si v e-shopu nejprve zvolí příslušný rozměr krabice. Potom navolí jednu z variant výchozí barvy kartonu před tiskem a rozsah tisku. Následně může využít předdefinované tiskové motivy nebo do výkresu konstrukce vložit svou vlastní grafiku. Příprava zakázky se tak urychlí o fázi tvorby a odsouhlasení konstrukce výrobku a výsekového nástroje. Zákazníci na novém systému oceňují rychlejší zpracování a výrobu bez nutnosti platit tiskovou a výsekovou přípravu.
Dalibor Vrba – specialista marketingu, Servisbal Obaly
„Balicí stůl nahradí chybějící pracovní síly“
Balicí stůl umožňuje uspořádat si obalové materiály na jednom místě, vše je tak po ruce. Vhodný je pro každý konstrukční typ krabic. Balicí stůl se dále snadno integruje k dalším technologiím, jako jsou např. lepičky nebo manipulační roboty. Tyto technologie obvykle pracují s klasickými klopovými krabicemi (FEFCO 0201), manipulační robot je schopen pracovat i s krabicemi se samosvorným dnem.
David Voznička – provozní ředitel, PPL CZ
„Objemy rostou, čas na manipulaci a dodávky zůstává“
PPL pružně reaguje na proměny trhu. V loňském roce jsme se soustředili na poslední míli, kde jsme kompletně vyměnili hardware i software, který výrazně urychlil práci řidičů. V letošním roce využíváme potenciál nové technologie a automatizujeme způsob odbavení řidičů. V neposlední řadě nás v následujících měsících čekají investice do dopravníkových a třídicích technologií především na centrálním překladišti, ale také na některých regionálních depech.
Tabulka: Vývoj obratu v české e-commerce
2018: 135 miliard korun
2017: 115 miliard korun
2016: 98 miliard korun
2015: 81 miliard korun
2014: 67 miliard korun
Zdroj: APEK, Heureka.cz
Číslo:
547 miliard eur byl obrat evropské e-commerce v roce 2018.
Ergonomický balicí stůl zlepšuje efektivitu pracovníků balení. Foto: Servisbal
Při výběru balení se stále více prosazují intuitivní digitální nástroje. Foto: Sigloch-Kolbus
Vlastní grafika na obalech posiluje loajalitu zákazníků k e-shopu. Foto: Solpap
Text: Jana Žižková
Foto: Petr Neckař, Solpap, Servisbal, Sigloch-Kolbus