
Ochránit obsah vevnitř, zvládnout cestu na místo určení, předat informační data a marketingové poselství. Takové jsou standardní požadavky, které má dobrý obal plnit. Neméně důležitá schopnost, kdy se s blížícím se vrcholem roku na scénu vynoří vánoční a dárková balení, je svého druhu umění – vzbudit dojem.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 104/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
„Zákazníci si mnohem více uvědomují, že vhodně zvolený obal výrazně zvýší hodnotu obsahu, a této problematice se věnují do větší hloubky. Důraz se klade jak na promyšlené konstrukce, tak na kvalitu potisku a tiskový design vůbec,“ uvádí Leoš Máslo, project manager POS & POP z obchodní divize THIMM pack’n’display skupiny THIMM.
Výzvy a testovací terén představuje zejména sféra e-commerce. „E-commerce patří k rychle rostoucímu segmentu, kde musíme spojit funkční vlastnosti obalu se zážitkem z otevření, případně další sekundární funkcí obalu,“ říká Miloš Hostovský, customer support specialist ze společnosti DS Smith Packaging Czech Republic. Obal dárku se tak po rozbalení změní například na hračku nebo ukládací box.
Udržitelnost vs. exkluzivita
Ani u dárkových obalů není opomíjen důraz na trvalou udržitelnost, což potvrzuje stále narůstající poptávka po ekologických a recyklovatelných obalech. „Velký tlak na ekologii zvyšuje zájem o kraftové krabičky s jednoduchým, ale originálním potiskem,“ zmiňuje vedoucí marketingu Iva Janíčková z firmy PAKETO.ONE. Tendence k nižšímu ekologickému zatížení současně ovlivňuje přístup k hůře odbouratelným materiálům. „S poptávkou po recyklovatelných materiálech se ustupuje od používání plastů. Proto se také výplně a fixace obalů stále častěji vyrábějí z vlnité lepenky,“ vysvětluje Leoš Máslo. THIMM pack’n’display pracuje s vlnitou lepenkou vyráběnou z FSC certifikovaných papírů, které pocházejí z obnovitelných zdrojů. Oproti zelenému trendu jednoduchosti a image silnějšího sepětí s přírodou setrvává část klientely u okázalejší exkluzivity. „Mnoho zákazníků s prémiovými produkty vyžaduje, aby obal prezentoval výjimečnost a luxus. Obal zušlechťujeme potiskem, laminací, parciálním lakem, případně kombinací těchto možných úprav,“ zdůvodňuje další přístup Iva Janíčková.
Ideálně digitálně
Jako stálice se v posledních letech usadila individualizovaná a personalizovaná balení. Výhody personalizace jsou u dárkového obalu zřetelné, jak uvádí Leoš Máslo: „Personalizace obalu zvýší pocit exkluzivity a zhodnotí dárek uvnitř. Rovněž umocní pocit důležitosti obdarovaného a podpoří vazbu osoby na značku. Pro vánoční balení věnovaná zákazníkům, obchodním partnerům nebo zaměstnancům jsou personalizované obaly ideální.“ Při výrobě obalu věnovaného konkrétní osobě je zase ideálem technologie digitálního tisku, jenž umožňuje produkci již od jednoho kusu a dokáže potisknout každý obal jiným, jedinečným motivem. Zkušenosti společnosti SIGLOCH-KOLBUS Praha vyrábějící stroje pro zpracování tisku ale ukazují, že u luxusních obalů není personalizace používaná ve větší míře, neboť zatím přetrvává velký nepoměr mezi cenou obalu a jeho obsahem. „Pokud bych měl nechat udělat luxusní krabičku pro zákazníka k Vánocům s personalizovaným potiskem, dát za ni 150 korun a vložit bonbony za 18 korun, určitě si to rozmyslím,“ říká za společnost SIGLOCH-KOLBUS Praha její jednatel Petr Hájek.
Digitální tisk si každopádně našel své místo také u individualizovaných balení. „Klienti často využívají stejných obalových konstrukcí s různými tiskovými mutacemi podle potřeby,“ objasňuje Leoš Máslo. THIMM pack’n’display tímto způsobem upravil například přepravní obal pro níže zmíněný pivní adventní kalendář. Na lepenkových boxech pro distribuci piva se kromě výrazného loga e-shopu objevují další, měnící se texty s vtipným kontextem. Na dárek je tak transformován i zasilatelský obal. U digitálního potisku je kromě uplatnění v malosériové výrobě ceněna flexibilita, jakou díky rychlosti reakce na grafická zadání nebo změny disponuje. Šance ovlivnit komunikaci se zákazníkem až do poslední chvíle před tiskem může být v sezonních obdobích klíčová.
Obal jako druhý dárek
Dárková sezona začíná již počátkem adventu mikulášskou nadílkou, proto se firmy snaží ukázat s originálními adventními kalendáři nejen pro děti. Pro e-shop PivoJinak.cz vyrobila firma THIMM pack’n’display adventní kalendář nesoucí 24 lahví různých druhů piv. S obalem, jehož konstrukce je koncipována tak, že se láhve uvnitř obalu nedotýkají a každé okénko lze po vyloupnutí použít jako podtácek, pivní e-shop zabodoval, a proto jej zákazníkům nabídne i letos. Adventní kalendář v několika variantách si u společnosti DS Smith Packaging Czech Republic opakovaně objednává firma Mixit. Vloni vložil producent müsli svoje dobroty mimo jiné do vlnité lepenky vysoké půl metru.
Během následující „dárkové kalamity“ stojí za jasným odlišením se od konkurence důvtip a originalita. Do napodobeniny soudku zabalila láhev vína a několik balení zelí jako dárek pro vybrané zákazníky společnost SAMIR KYSANÉ ZELÍ. „Obal díky své konstrukci a zvolenému potisku vytváří dojem klasického dřevěného sudu,“ popisuje Leoš Máslo. Pětivrstvá vlnitá lepenka náplň sudu bezpečně ochrání. Pro potisk byla využita digitální technologie, aby byl motiv dřeva co nejautentičtější. Po konzumaci lahůdek může obdarovaný soudek dále upotřebit například jako dekorativní úložnou skříňka. Klub pánů z Ponožkovic oslovil případné budoucí členy dětským setem nápaditě barevných ponožek v podobně hravém balení ve formě skládačky. Obal je koncipován jako „magic box“, do kterého je celý obsah vložen. K objevování všech součástí dochází postupně. Hlavní myšlenkou je, že obal je didaktickou hrou pro děti, která obsahuje herní karty, pexeso a omalovánky. Tento obal od DS Smith slouží jako nástroj zábavy.
Kromě neotřelých řešení firmy zjednodušují participaci zákazníka na finální podobě balení a ponechávají mu svobodnější volbu grafiky. Společnost PAKETO.ONE v loňském roce rozšířila nabídku dárkových obalů na e-shopu o řadu krabiček s průhledným durofolovým víkem. „Letos jsme pro zákazníky e-shopu paketo.cz připravili novinky v podobě dalších rozměrů krabic, variant barev a vzorů. Díky možnosti kombinovat jak barvy, tak vzory, si zákazníci vytvoří dárkovou krabičku podle vlastních představ,“ vysvětluje Iva Janíčková. Výrobce kartonáže Solpap zpřístupnil přes nový zakázkový e-shop objednávky některých obalů v plnobarevném digitálním potisku. „Vybrali jsme osvědčené konstrukce a rozměry krabic. Konkrétně se jedná o skládané obaly s trojí silou materiálu na bocích, které lze opakovaně otevřít a zavřít,“ upřesňuje obchodní ředitel Jiří Horák. Na podzim budou moci zákazníci tímto způsobem objednávat i žádané krabice na víno. Atraktivní je pro klienty také možnost dodání vlastní grafiky, pokud si nevyberou z nabízených tiskových motivů. Vzhledem k použití digitálního tisku a standardizovanému výseku odpadá platba za nástroje. „Pozitivem pro nás je zase urychlení výroby, protože zákazník výběrem univerzálního typu konstrukce zkrátí schvalovací kolečko o část týkající se výkresu a výsekových nástrojů,“ shrnuje Jiří Horák.
Rychleji a bez lidí díky automatizaci
S rostoucí poptávkou po flexibilních a efektivních řešeních investují firmy do technologického vývoje. Finanční injekci, jejíž celková suma dosáhla v posledních letech řádu stovek milionů korun, vložila do moderních technologií společnost DS Smith. „Investovali jsme do nového stroje na vlnitou lepenku a ofsetového tiskového stroje, které považujeme pro dárkové a luxusnější obaly za velmi vhodné,“ zmiňuje Miloš Hostovský. Společně s novým konceptem vývoje tzv. Packright Centra se jedná o efektivní spojení obalových inovací a výroby. „Bereme v potaz požadavky našich zákazníků, a proto jsme v loňském roce investovali do tiskových a zušlechťovacích technologií a pořídili novou velkoplošnou digitální tiskárnu s parciálním lakem a laminátor,“ říká Iva Janíčková. S uvedenými novinkami lze nyní připravit na zakázku jak jednoduché dárkové krabičky, tak prémiové celopotištěné dárkové obaly. Další změny, které společnost PAKETO.ONE do budoucna očekává, se s nárůstem objemu zakázek dotknou především rozšíření výrobní kapacity. THIMM pack’n’display vloni instalovala digitální tiskový stroj určený pro výrobu POS a POP projektů i limitovaných edic s potiskem od jednoho kusu.
Vedle pokroku v tiskových technologiích se rozvíjejí automatizované provozy. Stroje značky KOLBUS se přestavují bez použití nástrojů a přípravků a nevyžadují výměnu stolů, přítlačných desek apod. Změna formátů i druhu produkce se děje pouze na obrazovce řídicího systému, tzv. Copilotu. „Mohu potvrdit, že téma automatizace výrobního procesu hraje v současnosti významnou roli. Hlavní důvod vidíme ve snižujících se nákladech, kdy rychlá přestavba stroje umožní zpracovat bez velkých potíží několik malých zakázek denně či během směny,“ odpovídá Petr Hájek. Kromě toho supluje automatizovaná výroba nedostatek volných a vhodných pracovníků, a to i pro účely manipulace s meziprodukty, kterou zajišťují automatizované nakladače a vykladače, či propojování strojů do linek.
Automatika pomáhá již několikátou sezonu s balením vánočních čokolád ve firmě Chocoland. Jednotlivým blistrům naplněným adventními čokoládami dodá balicí stroj obaly v odlišných tematických motivech. Automaticky se v Chocolandu balí i samostatně prodejné vánoční figurky. Před dvěma lety zprovozněná balička disponuje funkcí Z folder, svařuje i nevalivé tvary a finálně dolepí na zabalenou figurku etiketu. Za hodinu stroj zabalí 121 kilogramů čokolády, nevýhodou ovšem zůstává časová náročnost při přenastavení. „S automatizací se pojí další efekty, jako je zvýšení produktivity práce a kvality, snižování mzdových nákladů, úbytek skladovací plochy a makulatury,“ vypočítává Petr Hájek řadu dalších výhod, které automatizace i přes dílčí neúspěchy u sofistikovanějších úkonů, přináší.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Stanislav D. Břeň, Michael Schwarzenberger, PAKETO.ONE, THIMM pack’n’display, DS Smith