![OBALKO 2019: Nejde jen o odpad z obalů!](https://www.svetbaleni.cz/wp-content/uploads/2019/08/obalko-2016-620x413.jpg)
Blíží se 7. ročník největšího obalového kongresu v ČR a na Slovensku. Na říjnovém kongresu OBALKO se bude mimo jiné řešit aktivní a inteligentní balení, o kterém jsme si povídali s Eefem de Ferrante z Active & Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA). Jde o uznávaného experta na management, komunikaci, obchod a marketing. Specializuje se na analýzu trhu a jeho potřeb, díky čemuž je schopen spojit správné lidi na správném místě. Eef de Ferrante vystoupí v dopolední části a v rámci své prezentace se bude věnovat právě tématu aktivní a inteligentní balení.
![](https://www.svetbaleni.cz/wp-content/uploads/2019/09/ferrant_ed_350x450_bilepozadi-1-1.jpg)
Eef de Ferrante
Čím se AIPIA zabývá?
AIPIA je globální obchodní sdružení s více než 1000 členy, mezi něž patří majitelé značek a maloobchodníci, dodavatelské řetězce / logistické společnosti, výrobci obalů a výrobci obalů, organizace výzkumu a vývoje a vývojáři produktů a služeb aktivního a inteligentního balení (A&IP).
Jejím posláním je urychlit implementaci A&IP ve všech odvětvích (zejména potravinářských a nápojových, farmaceutických, kosmetických, luxusních a vysoce hodnotných CPG) vytvořením ekosystému všech osob zapojených do vývoje a používání A&IP. Asociace vyvinula platformy pro výměnu informací, které umožňují zúčastněným stranám sdílet a spolupracovat na vytváření nákladově efektivních a škálovatelných řešení pro koncové uživatele.
Jaký bude přínos vaší přednášky? Co by si měli účastníci odnést?
Účastníci se seznámí s nejnovějším vývojem v oblasti A&IP a také s některými nejnovějšími reálnými aplikacemi na trhu. Uvidí některé z hlavních značek, které již používají řešení A&IP pro různé potřeby (ověřování, sledování a sledování, boj proti padělání, sledování stavu, prodloužení doby použitelnosti, lékařská shoda, recyklace, blockchain). Uvidí technologii v akci a to, jak vytváří hodnotu a nabízí návratnost investic i ochranu značky.
A co vy a balení? Co balíte nejčastěji a co balíte nejraději?
Nebalíme nic, ale mnoho našich členů ano. Z pohledu A&IP rádi říkáme: Pokud to není v obalu, není to nikde!
Věříme, že všechny typy obalů a každý materiál má svou roli. Různé produkty vyžadují různá řešení a vždy existuje prostor pro fantastické inovace. Jsme také skvělými příznivci udržitelných řešení a poskytovatelé A&IP v této oblasti tvrdě pracují, například aby identifikovali materiály, aby k recyklaci mohlo dojít. Některé technologie A&IP dramaticky snižují ztráty potravin a plýtvání dodavatelským řetězcem. Nejde jen o odpad z obalů!
Jaké jsou trendy v balení?
Současné zaměření je především na udržitelnost a plasty. Na trh proto přichází mnoho nových produktů jako alternativy k plastům pro jedno použití.
Náš názor je, že průmysl potřebuje přiměřenou reakci na současné mediální útoky. Všichni chceme snížit plastový odpad a vyčistit oceány. Musíme se však ujistit, že odpad z produktů nenahrazuje odpad z plastů.
Obecně se bude snažit vytvářet formáty pomocí monomateriálů a odlehčení, stejně jako bude potřeba, aby byl obal pro spotřebitele přátelštější. Zde může společnost A&IP hrát velkou roli, protože spotřebitelé chtějí vědět více o původu produktu a získat více informací o složkách, alegoriích nebo dokonce užitečných účtenkách nebo ‘informacích o značce.
Můžete nám říci o rozdílech v balení v různých částech Evropy?
Jak jsme již řekli, různé produkty vyžadují různá řešení. Každá země má také své „ikonické“ značky, které používají určitý styl a / nebo formát. Dynamika však zůstává stejná. Balení musí chránit, uchovávat a propagovat. Nyní však můžete přidat dimenzi A&IP, která je informovat a autentizovat.
A co Evropa a USA?
Opět existuje mnoho podobností, ale také velké kulturní rozdíly (také mezi těmito trhy a, řekněme, Čínou nebo Japonskem). Balení se tedy v některých formátech liší. S vysoce rozvinutými ekonomikami, velkými maloobchodními prodejnami a složitými dodavatelskými řetězci však existuje pravděpodobně více podobností než rozdílů. Jeden zajímavý rozdíl je na trhu s léčivy, kde v USA stále preferují své prášky v lahvi, zatímco my preferujeme převážně blistrové obaly. Ze všech možných důvodů si myslím, že Evropa má v tomto ohledu před sebou. Musíte se však vypořádat s daným trhem, nikoli s tím, který byste chtěli. A kupodivu řešení A&IP pro dodržování předpisů a snižování plýtvání léky v USA v současnosti převládají, snad proto, že se snadněji aplikují na láhev než na blistr.