
Národní galerie Praha našla díky designérské soutěži, kterou pro ni zorganizoval CZECHDESIGN, partnera pro realizaci nové vizuální identity. V konkurenci 9 předních českých studií zvítězilo svým komplexně zpracovaným návrhem Studio Najbrt. Vedle galerie DOX, MFF Karlovy Vary nebo České filharmonie si tak na konto připisuje vizuální identitu další významné kulturní instituce.
Cílem soutěže bylo najít vizuální identitu, která Národní galerii zpřístupní široké veřejnosti atraktivní, současnou a výraznou vizuální komunikací. Vyzvané soutěže se zúčastnilo devět grafických studií, do druhého kola společně se Studiem Najbrt postoupila studia Side2 (2. místo) a Heyduk, Musil & Strnad (3. místo).
Cestu k nové vizuální identitě zahájila Národni galerie už v roce 2015, kdy uspořádala otevřenou soutěž, kterou bez udání důvodu po odevzdání prací zrušila, za což sklidila kritiku designérské obce. O dva roky později nový tým Sekce prezentace, marketingu a komunikace NGP oslovil CZECHDESIGN a společně zahájili intenzivní přípravu nové, tentokrát vyzvané soutěže. „Jsme rádi, že Národní galerie Praha jde příkladem ostatním veřejným institucím a došla k nové vizuální identitě férovou a transparentní cestou. Výsledek soutěže jistě vzbudí vzrušené diskuze o tom, jak se mají instituce ke kvalitnímu návrhu dostat. Národní galerie vyzvala studia z nejlepších a odborná porota rozhodla o výsledku. Soutěž je přínosem pro všechny zúčastněné strany – splnila cíle a očekávání Národní galerie, designérům nastavila férové podmínky a adekvátní finanční ohodnocení včetně skicovného v 1. kole soutěže,“ říká k soutěži Jana Vinšová, manažerka CZECHDESIGN.
Otevřená instituce
Nejzásadnějším požadavkem bylo, aby nová identita komunikovala galerii jako živou a otevřenou instituci, přátelskou a příjemnou k návštěvníkům, tedy aby byl znatelný posun od velké nepřístupné instituce, kterou symbolizuje dosavadní logo se znakem lva.
Do soutěžního procesu byli kromě zástupců NGP od začátku zapojeni externí nezávislí odborníci z řad grafických designérů, kteří se podíleli na zadání soutěže a hodnocení došlých návrhů v prvním i ve druhém kole soutěže.
Studio Najbrt, vítěz soutěže, se stane autorem vizuální identity Národní galerie Praha a získá zakázku na zpracování komplexního grafického manuálu v hodnotě 1.300.000 Kč, v jejímž rámci bude v průběhu následujícího roku postupně implementována nová vizuální identita do všech komunikačních kanálů NGP.
Všichni účastníci za své soutěžní práce obdrželi skicovné ve výši 30.000 Kč.
Prostor pro umění
Nový vizuální styl Národní galerie Praha je založen na výrazném logu. Podstata loga vychází ze smyslu a poslání Národní galerie – prezentace a prostoru pro umění. Litera P (Praha) je posunuta do druhé řádky, čímž je logicky oddělena a akcentována, stejně jako slovo Praha v nezkrácené verzi této značky.
Nové logo instituce vymezuje prostor ve tvaru obdélníku, který nabízí škálu využití – od představení výtvarných děl napříč sbírkami NGP přes audiovizuální prezentaci až po umístění textu.
Základním písmem vizuální identity je Untitled Sans od Klim Type Foundry. Pro vizuální styl jsou použity především verzálky v návaznosti na logotyp NGP, jehož litery z tohoto písma vycházejí. Jako doplňkové písmo bylo vybráno patkové písmo Untitled Serif ze stejné písmové rodiny.