Ne vždy je nutný chladicí vůz
Transport zboží s kontrolovanou teplotou je logisticky náročná oblast. Ne vždy je však nutné využívat chladicí či mrazicí vůz, protože pro přepravu menších zásilek je dostačující, a také z hlediska nákladů výhodnější, použít různé termoboxy naplněné suchým ledem anebo speciální obalové systémy. „Jedná se o obaly pro přepravu vzorků či zboží buď v chlazeném stavu v teplotním rozmezí 2–8 °C, nebo při pokojové teplotě, tedy při teplotách 15–25 °C. Pro regulaci se u těchto systémů používají speciální gelové komponenty,“ popisuje Libor Šorejs, PR specialista firmy GO! Express & Logistics. Dodává, že nespornou výhodou termoboxů je, že bez nutnosti výměny suchého ledu vydrží zásilka až deset dní, což se využívá především při zasílání do vzdálených destinací. Prostorné termoboxy jsou zárukou, že odpadne časový stres a možné znehodnocení zásilky.
Ve firmě GO! Express & Logistics jsou tyto obaly rozděleny podle kolísání venkovní teploty. Celková tloušťka stěn se pohybuje od čtyř do sedmi centimetrů. Obaly tvoří sedmivrstvý karton a vnitřní prostory pak speciální pěna, která má potřebné hygienické atesty a odpovídá potřebám přepravy potravin i zdravotního materiálu, či biologických vzorků. Tvrzená pěna spolu s lepenkou má bezvadné izolační vlastnosti a dostatečnou mechanickou odolnost.
Běžné přepravky lze opatřit vložkami
Jedním se způsobů, jehož prostřednictvím lze přepravovat zboží, kdy je při přepravě nutné zachovat udržovanou teplotu, je užití přepravek se speciálními vložkami. „Toto řešení je vhodné hlavně pro firmy, které přepravují chlazené potraviny. Výhodou vložek je, že se hodí do vícecestných plastových přepravek o různých standardních rozměrech. Díky vložce lze tedy udržet v přepravce více než dvanáct hodin konstantní teplotu,“ konstatuje Michal Beneš, jednatel společnosti BITO skladovací technika CZ. Výhoda tohoto řešení je v tom, že vložku je možné kdykoliv z přepravky vyjmout a přepravku použít jako klasickou vícecestnou přepravku.
Doplňme, že tímto způsobem může firma přepravovat zboží o teplotě od 2–8 °C. „Přepravce při přepravách zboží, které má mít určitý teplotní režim, stoprocentně musí zajistit přepravu s kontrolovanou teplotou a dodržet teplotní režim. U transportu léčiv jde často o čas, proto se mnohdy využívá rychlejší způsob přepravy, u přeprav na delší vzdálenosti se tady často jedná o přepravu leteckou,“ říká Tomáš Brada, PR manažer firmy GEFCO ČESKÁ REPUBLIKA. Zdůrazňuje, že není výjimkou sledování přeprav prostřednictvím různých teplotních čidel, aby měl klient kontrolu nad dodržením teplotního režimu v obalech.
Maximální efektivita v celém procesu
Nejde jen o samotné sledování teploty a zvolený typ obalu, přepravní proces je nutné vnímat jako celek. Vše směřuje k efektivnosti a rychlosti při přepravách při zajištění maximální kontroly jak na straně přepravce, tak na straně zákazníka. Jak uvádí společnost FM Logistic, významnou roli hraje plánování přepravních tras a využití vozidel. Základem pro sledování zásilek je systémová evidence. Systém ve společnosti FM Logistic, která se zaměřuje mimo jiné právě i na přepravu zásilek vyžadujících kontrolovanou teplotu, vede záznamy o stavu zásilky, tedy o příjmu objednávky, vychystání, odeslání a doručení zásilky a o zpracovaném dodacím listu. Samozřejmě u zásilek, kde je to vyžadováno, sleduje i údaje o teplotě. Co se dopravy týče, například FM Logistic využívá pro sledování pohybu zásilek systém GPS. Díky tomu ví, kde se v daném čase konkrétní zásilka nachází. Může sledovat její pohyb, zjistí každé neoprávněné odchýlení od plánované trasy, zastavení vozidla i otevření dveří od nákladového prostoru. Pro účely zlepšení procesů lze sledovat a evidovat i čas přistavení vozidla u finálního zákazníka.
Petr Neckař