Zatímco u spotřebitelského obalu vnímá klient především jeho marketingové funkce, u přepravního balení je tomu naopak. Grafika, tisk či estetické zušlechťování nemají pro tento typ balení prakticky větší význam. Obalový systém musí plnit především funkci ochrannou a manipulační. Vedle plastu, kovu či těžkých lepenek se v přepravním balení velmi často používá dřevo či jeho modifikace.
Dřevo patří k nejstarším obalovým materiálům, a i když v mnoha aplikacích bylo později nahrazeno modernějšími plasty, v přepravním balení má stále své místo. Zatímco v minulosti bylo dřevo spjato velmi často i s tekutinami (sudy, kádě, vědra apod.), dnes se s ním setkáváme nejčastěji v podobě palety, bedny či transportní klece ve strojírenství, kde se užívá k přepravě těžkých produktů. Výhodou dřeva je jeho dostupnost, jedná se o trvale obnovitelnou přírodní surovinu, která je navíc snadno opracovatelná. Tento přírodní materiál má však i řadu dalších vynikajících vlastností; mezi ně patří především poměrně dobrá chemická odolnost, vyhovující mechanická pevnost při nízké objemové hmotnosti, pružnost, tlumivý účinek při vibracích a rázech, dobré izolační vlastnosti a nízký koeficient tepelné roztažnosti.
Dřevěný obal musí mít doklady
Na druhou stranu se výrobci přepravních beden ze dřeva potýkají i s řadou problémů – dřevo je hygroskopické a kvůli dřevokaznému hmyzu se musí fytosanitárně ošetřovat. Dřevěný obalový materiál, který má být použit v mezinárodním obchodu, musí splňovat požadavky směrnice FAO ISPM 15, případně další podmínky dovozních zemí; konkrétně v České republice musí být tepelně ošetřen a označen registrovaným subjektem. Musí být tedy vybaven doklady (rostlinolékařským osvědčením, osvědčením o ošetření, osvědčením o obalu atd.), které dovozní země mohou vyžadovat vedle povinného ošetření. Pro řezivo od tloušťky 6 mm se používá tepelné ošetření HT (heat treatment), což znamená ošetření působením teploty v jádru dřeva 56 °C po dobu 30 min.
Po 1. lednu 2008 musí být všechny dřevěné obaly i pomocné dřevo označeny značkou včetně IPPC loga. Logo obsahuje IPPC symbol, mezinárodní kód země, identifikační číslo a symboly ošetření HT, KD (vysoušení probíhá při teplotě 74 °C po dobu 4–18 hodin podle tloušťky dřeva), DB (odkornění).
Oblíbená je překližka
Vedle vlastního dřeva (z jehličnatých i listnatých dřevin) se používají při výrobě beden i jeho různé modifikace. K velmi užívaným patří překližka. Při její výrobě dochází k lisování jednotlivých tenkých dřevěných vrstev a spojování pomocí pryskyřice. Odolnost vůči lomu je u překližky poměrně vysoká, i když ve srovnání se dřevem nižší. Obvykle se používá pětivrstvá překližka o tloušťce 5–12 mm, která paletovým boxům zaručuje značnou klimatickou odolnost (pro zvýšení odolnosti lze použít i ve vodovzdorném provedení) i pevnost. Zpevnění hran metalickými profily pak zaručuje rezistenci vůči poškození a dobrou životnost. Dalším využitelným materiálem jsou OSB (Oriented Strand Board) desky. Materiál se vyznačuje slisováním dlouhých jednostranně orientovaných třísek do vrstev. Přestože je zde odolnost vůči lomu nižší, lze tento materiál použít i na poměrně stabilní obaly spojované hřebíky. Naopak pro méně stabilní obaly jsou určeny MDF desky. Materiál je tvořen dřevitými vlákny smíchanými s ekologickými pojivy a slisovanými do jedné homogenní vrstvy. Desky mají nižší odolnost vůči lomu a nejsou voděodolné, takže jsou vhodné spíše pro vratné a méně stabilní obaly.
Běžnější jsou bedny na míru
Konstrukce beden může být unifikovaná, častěji se však vyrábějí zákazníkovi na míru. Bedny mohou být sbíjené, tedy nerozebíratelné, nebo skládací. Nejvíce namáhané části (obvykle čela) se často zpevňují lištami (svlaky). Podle umístění stěn lze bedny rozdělit i na plnostěnné či spárové (přířezy jednotlivých stěn spojované svlaky nejsou kladeny k těsně sobě). Řezivo na přířezy se zpracovává přímo na pilách nebo je dodáváno výrobcům obalů. Ti bedny následně kompletují u sebe nebo častěji u zákazníka baleného produktu. Neomítané či omítané (jedno či oboustranně) řezivo nařezané či tvarované na příslušné rozměry se spojuje lištami, hřebíky, vlnovkami, sponkami nebo systémem péro/drážka. Konstrukce beden vychází obvykle z rozměrů palet, na které jsou následně loženy. Častou variantou jsou boxpalety, kdy bedna je s paletou integrovaná v jeden transportní celek. Ložené zboží uvnitř bedny musí být vždy účelně zafixováno. U kovových součástích tvoří systém balení i vhodný výběr antikorozní ochrany či úpravy mikroklimatu v obalu.
Za výrobci přepravních beden…
K významným hráčům na našem trhu patří společnost Ames, mezi jehož více než 100 zákazníků patří i giganty typu ŠKODA Plzeň, ČKD Praha, Vítkovice v Ostravě nebo Tatra Kopřivnice. Ucelenou řadu beden představuje systém Cargo 1, 2, 3. V tomto případě se jedná o bedny z překližky, které jsou různým způsobem spojovány kováním. Kromě toho lze na přepravní bedny namontovat i nejrůznější úchyty a držáky, které umožňují lehkou manipulaci s nimi. Ames se nevyhýbá ani skutečným náročným konstruktérským výzvám. Jednou z nich byla i zakázka pro Vítkovice Heavy Machinery, která putovala do jižní Afriky. Specifičnost řešení byla v tom, že těžiště bylo mimo střed a na jedné straně byly čtyři různé průměry.
Komplexní služby v oblasti přepravního balení a zajištění nákladu při silniční, železniční a kontejnerové dopravě nabízí již řadu let i společnost Excolo. V nabídkově opravdu vyčerpávajícím portfoliu přepravního balení i ucelených logistických konceptů jsou i bedny celodřevěné či překližkové. Excolo má v katalogu také dřevěné rámy, latění a rámovou podlahu. Cílem exportního balení je vhodným způsobem zafixovat výrobek hlavně proti mechanickému poškození. U výrobku citlivého na klimatické vlivy se provádí speciální bariérové balení pomocí hliníkové fólie. Společnost se soustřeďuje i na návrhy, vývoj a realizaci zámořského balení s dlouhodobou ochranou přesahující 12 až 24 měsíců. Balení je v těchto případech prováděno při laboratorně sledované atmosféře, zejména relativní vlhkosti. Nezbytné je vybavení dřevěných beden indikátory nárazu, polohy, teploty a vlhkosti.
Díky svému pokročilému technologickému vybavení se společnost Steinbauer Lechner, která na obalovém trhu působí téměř čtvrt století, může soustředit na optimalizaci jak konstrukce obalů, tak jejich materiálové náročnosti ještě před začátkem projektu. Při vývoji všech typů přepravního balení společnost využívá nejmodernější 3D SW, ve kterých vytváří dokumentaci a 3D modely přímo ve spolupráci s vývojovými centry zákazníků z cílových odvětví (především elektrotechnický, strojírenský a letecký průmysl, energetika, automotive atd.).
Široký sortiment vyráběných beden nabízí i společnost ExBal. Bedny ze dřeva, překližky či OSB firma nabízí od malých rozměrů a nízkých nosností (překližkové letecké bedýnky) přes atypické se speciálními výstelkami až po nadrozměrné o nosnostech desítek tun. Výroba může být zakázková či sériová.
V České republice má i své zastoupení švédská společnost Nefab. Ta má ve svém portfoliu především jednorázové obaly (z překližky či vlnité lepenky) pro exportní balení včetně exportních palet, které lze použít v integraci s obalem či samostatně, dále dlouhodobé, převážně vratné obaly (plast, hliník, překližka), fixace (fólie, pěny, voštiny atd.). Vzhledem k tomu, že výroba se soustřeďuje hodně na exportní balení, nechybí v nabídce ani pomocné obalové prvky – indikátory, papírové výplňové pytle, lepicí a vázací pásky, etikety apod.
I u dřevěných přepravních obalů se můžeme setkat s velmi progresivními počiny, jako je aplikace QR kódů, či v některých případech dokonce i RFID. RFID čip se začíná implantovat kvůli zvýšení vysledovatelnosti především do palet. Zhruba před dvěma lety prezentovala jako novinku dřevěnou paletu o nosnosti 6000 kg s integrovaným RFID čipem firma Falkenhahn AG. Společnost tento koncept vyvinula ve spolupráci s WORLD PALLET AG a Sentronik GmbH. Stala se tak prvním výrobcem dřevěných palet, který dokáže v procesu sériové výroby vybavit paletu RFID čipem.
Bedna ExPak zaujala na Fachpacku
Na jednom z nejznámějších obalových veletrhů v Evropě, norimberském Fachpacku, pravidelně vystavuje společnost Nefab. Zasloužený zájem vzbudila na minulém ročníku bedna ExPak, která se vyrábí z překližky a galvanizované oceli. Spojení materiálů zaručuje bezpečí a ochranu pro balený produkt od momentu zabalení až po samo doručení. Obaly musí projít náročným testováním, které zahrnuje pádové zkoušky, testy na absorpci vlhkosti, tlakové zkoušky a mnohé jiné. Rovněž jsou certifikovány na balení nebezpečného zboží. Společnost se ve vývoji i konstrukci drží obecného, pro zákazníky velmi sympatického pravidla, že cena exportního balení by neměla překročit 2 % hodnoty baleného produktu.
Spojení překližky a kovu zaručí stohovatelnost
Koncept Granby box (výrobce Knüppel Verpackung GmbH & Co. KG), který pro výrobu využívá opět spojení překližky a kovu, se vyznačuje i výbornou stohovatelností a skladností. Bedny vycházejí z konstrukčního modulu palet, takže i když jsou různých velikostí, lze je sestavit do úsporné manipulačně-logistické varianty. Koncept vychází ve své podstatě z konstrukce boxpalety. Vedle standardních řešení pro přepravní balení v podobě palet a beden z dřevitých materiálů, vyrábí společnost Louis Filsinger GmbH oktabín z OSB desek (ve světě dřeva nazývaný jako Okta Box) vyztužený ocelovými pásky.
Jana Žižková