V mezioperačním, exportním či přepravním balení autodílů se lze setkat jak s vratnými, tak i s nevratnými obaly. Zatímco u první skupiny převažují plasty, ve skupině jednocestných obalů vítězí vlnitá lepenka. Někdy jako monomateriálový koncept, ale často i ve spojení s pěnovými plasty, které tvoří účinnou fixaci pro produkty. V případě exportu se často využívají pevné speciálně zušlechťované vlnité lepenky nebo lepenky se speciální úpravou voděodolného lepení, případně i v kombinaci s bariérovými antikorozními fóliemi.
Pro výrobu přepravních obalů se využívají především vícevrstvé vlnité lepenky, které do určité míry mohou nahradit i dřevěné bedny. Výhodou takovýchto obalů je nízká hmotnost a dobrá manipulovatelnost. Takto vzniklá manipulovaná jednotka se vyznačuje zmenšenou hmotností obalu, úsporou místa i zjednodušeným procesem balení. Vedle primárních i sekundárních obalů se v oblasti balení autodílů využívají vlnité lepenky také v oblasti logistiky a fixačních prvků. V prvním případě se jedná o různé typy nevratných palet a boxpalet, ve kterých může, ale nemusí být obal plně zaintegrován. Zde se využívají především lepenky pětivrstvé a sedmivrstvé. Naopak v oblasti fixace se vedle třívrstvých (a vícevrstvých) lepenek setkáváme i s lepenkami dvouvrstvými.
Ve srovnání s těžkými plnými lepenkami má vlnitá lepenka vzhledem k tloušťce velmi nízkou objemovou hmotnost, což se projevuje na nižší spotřebě materiálu i hmotnosti vzhledem ke srovnatelným řešením kartonážního obalu z plných lepenek. K dalším významným obalovým funkčním vlastnostem krabic patří i velmi dobré tlumicí vlastnosti a pružnost materiálu při poměrně velké stabilitě. K přednostem, které jsou ceněny zvláště v oblasti přepravního balení, patří i dobrá pevnost ve vzporu.
Důležitá je správná volba materiálu
Jako u každého jiného typu obalů, i v automotivu lze pracovat se standardními i nestandardními konstrukcemi. Kvůli logistice celého procesu se velmi často na vlastní obal využívá standardů podle katalogu FEFCO. Naopak fixace bývá obvykle unikátní, navržená přesně na míru produktu.
Vlnitá lepenka se vyrábí v mnoha druzích, které se rozlišují především podle používaných materiálů (fluting, šedák, kraftliner, testliner, wellenstoff atd.), počtu vrstev lepenky (2, 3, 5, 7) a podle hrubosti (vlny A, B, C, E a mnohé další) i geometrie vln. Vyráběné lepenky se podle uznávaných standardů (FEFCO, DIN) dělí z hlediska kvalitativních parametrů (pevnost v průtlaku, průrazu a odolnost v tlaku na hranu) do tří jakostních tříd. Lepenky v první třídě splňují základní požadavky na odolnost krabic a beden při přepravě. Lepenky druhé třídy vydrží zvýšené namáhání obalů i při stohování ve skladech (odolnost proti stlačitelnosti). Lepenky třetí třídy splňují požadavky druhé třídy spolu se zvýšenou odolností proti rázům.
Vedle dvou-, tří-, pěti- a sedmivrstvých lepenek vyráběných přímo na zvlňovacím stroji se v přepravním balení včetně automotivu používají i lepenky kašírované. Kašírování má v tomto případě za účel zvýšit plošnou hmotnost a následně i nosnost celého obalu. Příkladem může být devítivrstvá kašírovaná lepenka RhinoPlate (výrobce THIMM Group). Bedny z tohoto materiálu mají nejen výbornou nosnost, (i více než pět tun), ale vzhledem ke speciálně používanému lepidlu (typické škrobové lepidlo je nahrazeno voděodolným syntetickým lepidlem) jsou vhodné především pro transportní balení určené do zámoří (vydrží i kolísání klimatických podmínek v tropech). Ve srovnání s překližkovou bednou má obal z devítivrstvé lepenky při stejné zátěži pouze 60 % hmotnosti.
Tři zastavení ve východních Čechách
K tradičním výrobcům přepravního balení patří společnost Servisbal z Dobrušky. Sofistikované konstrukce přinášejí jejím klientům často i velké úspory v procesu balení a naopak Servisbalu tyto obaly přinesly již mnohá prestižní ocenění v různých soutěžích včetně mezinárodního World Star (WPO). Před dvěma lety dostala společnost toto ocenění za inovativní a zároveň úsporné balení světlometů. Vzhledem k tomu, že v době oslovení zákazníkem měl Servisbal podobné zakázky již realizované (např. pro Porsche, Audi atd.), konstruktéři firmy mohli vyjít ze svých značných zkušeností. Základní myšlenkou nově navržené fixace bylo vnější kopírování tvaru baleného výrobku z co nejvíce možných stran, aby došlo k maximálnímu zamezení pohybu světlometu a vytvoření potřebné deformační zóny. Díky skutečnosti, že se fixace skládá z jednoho kusu materiálu, není potřeba dalšího výrobního zpracování, třeba slepení nebo sešití několika částí, a tím dochází ke snížení výrobních nákladů. Fixace je souměrná, snadno se dá zabalit levá i pravá varianta dvou typů světlometů.
Nedaleko od Servisbalu je další firma, která se zabývá obaly pro přepravní vbalení včetně automotivu – Podorlická kartonážní. Obaly všech velikostí včetně nadměrných jsou určeny např. na balení kované masky trolejbusů, spoilerů, klikových hřídelí, autoskel, disků, světlometů a dalších autodílů. Pouhých pár kilometrů od Dobrušky sídlí společnost Solpap. Díky technologickému vybavení může zpracovávat jak přepravní, tak i některé spotřebitelské obaly. Vedle vlastního konstrukčního vývoje zpracovává i zcela nový typ lepenek s poněkud jinou profilací vlny. Již třetím rokem firmy vyrábí obaly z nového typu lepenky Next Board (Prowell). V důsledku toho dostala jako první v České republice možnost používat značku Next Box. Obaly Next Box jsou pevnější, skladnější, a tím i finančně úspornější. Díky pevnějšímu materiálu a lepší konstrukci lepenky se na paletu vejde o 10–15 % více archů, krabic či výseků.
Do vlnité lepenky lze zabalit i nárazník a světlomet
K významným výrobcům obalů včetně pro automotive patří společnost THIMM. Vedle monomateriálových obalů navrhuje řešení, kde materiály kombinuje. K velmi zdařilým v oblasti automotivu patří transportní balení spodní části nárazníků. Výhodou vnějšího obalu je unifikovaná konstrukce boxu. Díly jsou fixovány v pěnovém hřebenu s dřevěným nosníkem. Hřebeny jsou v boxu uloženy v aretačních drážkách z dřevěných latí.
Všechny vnitřní části se volně vkládají do univerzálního boxu. Box je pak možno používat i na další modelové řady. Balení se dodává 3 + 1. Tři boxy složené v plochém stavu a jeden box ve 3D, v němž se nachází vnitřní vybavení pro další naplocho složená balení. Toto uspořádání zjednodušuje nabalování u zákazníka a zároveň snižuje prostorové nároky při skladování.
Podobně jako THIMM patří i společnost Unipap díky velmi zdařilým inovativním řešením k pravidelně oceňovaným vystavovatelům v národních i mezinárodních soutěžích. Vloni získala společnost ocenění za skupinový obal na světlomety pro zámořskou přepravu, který se skládá z lepenkového paletboxu s výztuhou a dvou vrstev fixací z PE pěny. Tyto fixace tvoří odolnou mřížku, která poskytuje dostatečné deformační zóny a chrání přepravované díly před vzájemným kontaktem a poškrábáním.
Balení světlometů je nesmírně náročné, a proto není divu, že mnoho firem toto zadání bere jako výzvu. Ve stejném roce jako výše uvedení výrobci dostala ocenění i Smurfit Kappa za rovněž skupinový obal na světlomety Nissan.
Unikátní, inovativní, ale přitom úsporné řešení pro balení osmi kusů automobilových prahů, které patřilo v loňském roce též mezi oceněné, realizovala firma Boxmaker. Základem obalu je klopová krabice vybavená vnitřní fixací z PE pěny a doplněná o zámky na klopách. Důmyslný systém skládání je doplněn o otvory pro spojovací plastový zámek, který slouží i jako odnosné ucho. Díky těmto prvkům není potřeba používat žádné lepicí pásky k uzavření obalu, a tím je také obal znovu snadno použitelný.
Jana Žižková