
Spolu s dalšími dozorovými orgány se ČOI aktivně podílela na kontrolách, jejichž cílem bylo eliminovat v maximální možné míře a v co nejkratším čase potenciální nebezpečí nabídky alkoholu, nesplňujícího podmínky pro uvedení na trh. Porušení předpisů pro nakládání s lihem zjistili inspektoři pouze ve dvou případech. V obou případech se jednalo o porušení § 15 odst. 1, tj. prodej neznačeného lihu „Za pozitivní výsledek této akce považuji, že bylo značení lihovin až na dvě porušení v pořádku, nedobrou zprávou pro spotřebitele je vysoké procento dalších nedostatků, s nimiž se naši inspektoři setkávají při kontrolách prodeje alkoholických nápojů zejména v restauračních zařízeních. Největšími nešvary je porušování zásad poctivosti prodeje a neseznámení spotřebitele s cenou platnou v okamžiku nabídky. Že se jedná o častý a závažný problém, dokazuje více než 1100 uložených pokut za téměř 7 milionů korun,“ řekl k výsledkům kontrol Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
Nejčastějším porušením zákona o ochraně spotřebitele bylo nedodržení zásad poctivosti prodeje výrobků a poskytování služeb zjištěné v 465 případech, tj. 31,7 % všech zjištěných závad povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb porušilo 344 kontrolovaných subjektů (23,4 %).
Kompetence České obchodní inspekce v dozorové činnosti v oblasti alkoholických nápojů jsou omezeny a doplňují kontrolní oprávnění dalších orgánů státní správy, primárně zaměřených na oblast potravin a nápojů. Přes tuto skutečnost vedení České obchodní inspekce kontrolu značení alkoholických nápojů nepodceňuje a vzhledem k vysoké míře zdravotního rizika pro spotřebitele ji opakovaně zařadilo do plánu akcí na rok 2015 a bude jí věnovat odpovídající pozornost. Segment trhu, v jehož rámci se Česká obchodní inspekce zaměřuje na kontrolu alkoholických nápojů, zahrnuje také jiné problémové oblasti a dlouhodobě vykazuje vysokou míru nedostatků a porušování povinností stanovených prodávajícím obecně závaznými právními předpisy.