Společnost Tetra Pak v průzkumu českých domácností zjistila, že 27 % dotázaných pije mléko denně. Častěji ho pijí ženy (33 %) než muži (22 %) a lidé ve věku 30–44 let. Nejméně často pijí mléko lidé ve věku 45–59 let (16 %). Dále Tetra Pak zajímalo, jaké jsou faktory ovlivňující výběr mléka spotřebitelů při nákupu v obchodě. Podle značky se častěji vybírá ve velkých městech a podle typů balení nejčastěji v Praze.
Trvanlivé se šroubovým uzávěrem
Celkem 68 % respondentů uvedlo, že při nákupu trvanlivého krabicového mléka dávají přednost praktickému balení se šroubovým uzávěrem. Výhody tohoto typu balení s uzávěry jsou zřejmé, je opakovaně uzavíratelný, uchová senzorické vlastnosti mléka a současně chrání mléko před pachy z lednice. Přitom podle informací GfK, agentury pro výzkum trhu, podíl uzávěrů na trvanlivém mléce, které bylo nakoupeno českými domácnostmi v České republice v roce 2012, byl jen 33 %.
„Spotřebitelský trend, který vyplývá z našeho průzkumu, je v okolních evropských zemích dokonce silnější,“ říká Roman Straka, regionální ředitel pro marketing společnosti Tetra Pak. „Například v Německu, kde je podíl uzávěrů na trvanlivém mléce větší než 90 %, je jedním z nejrozšířenějších obalů pro trvanlivé mléko Tetra Brik ® Aseptic Edge LightCap. Tento typ nového obalu má široký šroubový uzávěr, který umožňuje spotřebiteli snadnou manipulaci s výrobkem a pohodlné nalévání.“
Úsporné a šetrné technologie
Vedle spotřebitelských preferencí je snižování nákladů při výrobě a balení mléka druhou velmi důležitou oblastí, na kterou se firma Tetra Pak zaměřuje. Odpovědí na požadavky výrobců je například platforma plnicích linek Tetra Pak® A3 / Flex iLine™. Jejími hlavními přednostmi je kratší doba na instalaci a uvedení do provozu, vyšší kapacita linky, vysoká spolehlivost a flexibilita. Náklady na provoz jsou ve srovnání s linkami předešlé generace nižší až o 30 %.
Novinka v oblasti zpracovatelských řešení je technologie One Step, která zkracuje dobu zpracování trvanlivého mléka ze dvou dnů na pouhých několik hodin, čímž snižuje provozní náklady až o 50 %. Inovace této technologie spočívá ve spojení tepelného ošetření, odstředění a standardizace do jediného kroku, což značně zjednodušuje a urychluje výrobní proces.
Klasické i ochucené
Čísla ukazují, že v roce 2012 průměrný spotřebitel (celosvětově) zkonzumoval 19,5 litru mléka, ale pouze dva litry ochuceného mléka. Největšími spotřebiteli ochuceného mléka jsou asijské země spolu s Brazílií. Čína, Jižní Asie a Jihovýchodní Asie konzumují více než polovinu celosvětového objemu ochuceného mléka. Ačkoliv v České republice spotřeba ochuceného mléka v loňském roce vzrostla o celou třetinu, jeho spotřeba významně zaostává a je jednou z nejnižších v celé Evropě. Průměrný Čech zkonzumuje 0,6 l ochuceného mléka za rok. Celkově se podle výzkumu společnosti Tetra Pak v České republice v roce 2012 vypilo 6,3 mil. litrů ochuceného mléka oproti 516 mil. litrům bílého mléka. Společnost Tetra Pak očekává, že v letech 2013–2015 dosáhne složená roční míra růstu u ochuceného mléka 4,1 %, tedy většího růstu, než jakého za stejné období dosáhne klasické bílé mléko (1,7 %) i celý segment tekutých mléčných výrobků (2,4 %). Je tedy patrné, že kategorie ochuceného mléka bude patřit k nejdynamičtěji rostoucím mléčným kategoriím.